Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Billigt webbhotell???

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Skulle behöva lite tips på billiga/tillförlitliga webbhotell. man har ju hört talas om webbhotell som försvunnit på en natt med epost, webbsidorna och allt.

vad tror ni om BoxHosting ?

b-one suger för dom vägrar acceptera min .nu domän som jag registerat sen länge. frågade om dom kunde lägga upp ett konto till min domän och skicka DNS'erna till mig, men INTE.

Skriv gärna om era erfarenheter om billiga webbhotell, gärna rekommendationer positiva och negativa.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-19 09:04

Använder www.fsdata.se till både firman och privat, funkar klockrent. Bra service, alla funktioner man kan tänkas behöva och snabba webbservrar.

Om du söker på webbhotell* så kan du nog hitta några gamla trådar med en hel del tips på webbhotell och erfarenheter av olika. Eller så kan du besöka webforum.nu där det finns väldigt mycket diskussioner om webbhotell (tyvärr är webforum stängt fram till den 25 augusti pga av problem med trakasserier och annat tråkigt).

* = Eller "webhotel" eller "webbhotel" eller "webb hotell" eller "web hotel" mm - finns tyvärr många varianter.

webbhotell heter det på svenska iallafall. hursomhelst det var inte det tråden handlade om. tack för hjälpen, ska kolla lite.

Jo, webbhotell är det rätta. Jag har använt mig rätt mycket av Space2u som har fungerat bra och funnits länge. De är väldigt billiga, fast man får inte så mycket lagringsutrymme. Men de har snabb support och som sagt, det fungerar. De driver även 24-7 Webhosting som är i princip samma webbhotell.

Folk på webforum brukar ofta rekommendera Aleborg som många är nöjda med. Jag har testat dom för en kund och än så länge fungerar det bara fint.

Jag har inte testat de där allra superbilligaste, som t.ex. 99kronor.com. Men generellt sätt får man väl vad man betalar för, så om det är extremt billigt så kanske servicen inte är riktigt lika bra (eller som i 99kronors fall - verksamheten är i USA).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-19 12:36

B-one är billiga och allt verkar fungera bra. Dock är servern rätt långsam.

Citat:

Skrevs ursprungligen av LongSunnyDay
b-one suger för dom vägrar acceptera min .nu domän som jag registerat sen länge. frågade om dom kunde lägga upp ett konto till min domän och skicka DNS'erna till mig, men INTE.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
B-one är billiga och allt verkar fungera bra. Dock är servern rätt långsam.

Hmm, det var nog inte riktigt det tipset som LongSunnyDay ville ha.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-19 13:10

Hupp, det missade jag. Läste inte hela inlägget...

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-08-19 13:37

Jag har provat dom flesta webhotell som finns... Bråkar just nu med FS DATA i en tvist om bristande support, vilket dom inte vill medge... Mina erfarenheter av dom är negativa! Och kolla svartalistan.se! :/

Jag kan varmt rekommendera http://www.linux.se/shell/ Shellkonto huga! Här går det undan med obegränsad Disk Quota! för bara 299:- / år +100:- om du vill peka om din eventuella domain! Härliga gubbar som håller i denna service samt en grym fart snabbare är FS DATA kan erbjuda!

Använder www.cliche.se och är mycket nöjd, superbilliga o snabba.

Använder http://www.internetfab.com

Körs på Linux, toksnabbt ( Sverige ) och :

PHP, CGI, SSI, Perl
MySQL Databas
FTP, SSH access
Obegränsat med Subdomäner
Spamfilter mm...

250 pix året + moms !

/ d

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Ström
Använder www.cliche.se och är mycket nöjd, superbilliga o snabba.

Jag har också konto hos Cliche.

Mycket bra priser (t.ex. 25 kr/mån för 400MB) och snabb åtkomst och överföringshastighet (laddar ner filer i 300 kb/s, vilket är max för min uppkoppling).

Om någon som har 10mbit uppkoppling (eller mer) vill testa o ladda ner någon låt från vår sida, får ni gärna meddela vilken nedladdningshastighet ni kom upp i.
www.astranouts.com

Senast redigerat 2003-08-20 22:36
  • Oregistrerad
  • 2003-08-20 22:37

jag har haft B-one i över ett halv-år nu. Tidigare i våras hade de ofta problem med deras serverar, och då var jag mycket besviken på deras uptime, men nu verkar det som om de har bytt servrar och jag har inte märkt några driftsproblem på senaste tiden.

På B-one kan man hosta sidor med följande domäner:
se, com, net, org, dk, de
och även uk, info, biz om man samtidigt gör en nyregistrering av domänen.

12 kr / mån (exkl. moms) för 100 MB och stöd för all möjlig teknik är svårt att slå. B-one kör på 2st 100 MBit-linor.

http://www.b-one.net/language.do?locale=sv

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stephan H
jag har haft B-one i över ett halv-år nu. Tidigare i våras hade de ofta problem med deras serverar, och då var jag mycket besviken på deras uptime, men nu verkar det som om de har bytt servrar och jag har inte märkt några driftsproblem på senaste tiden.

På B-one kan man hosta sidor med följande domäner:
se, com, net, org, dk, de
och även uk, info, biz om man samtidigt gör en nyregistrering av domänen.

12 kr / mån (exkl. moms) för 100 MB och stöd för all möjlig teknik är svårt att slå. B-one kör på 2st 100 MBit-linor.

http://www.b-one.net/language.do?locale=sv

LÄSTE DU INTE mitt första inlägg, b-one vill inte ha mig som kund.

Citat:

Skrevs ursprungligen av LongSunnyDay
b-one suger för dom vägrar acceptera min .nu domän som jag registerat sen länge. frågade om dom kunde lägga upp ett konto till min domän och skicka DNS'erna till mig, men INTE.

Det står ju ganska tydligt att du måste ha domänen hos dem. Det är ju domänregistrering, och årsavgifter för domäner, som B-one m.fl billiga webhotell drar in pengarna på.

Citat:

Skrevs ursprungligen av LongSunnyDay
LÄSTE DU INTE mitt första inlägg, b-one vill inte ha mig som kund.

Han kanske ville vara schysst o tipsa andra som läser tråden!

  • Oregistrerad
  • 2003-08-21 10:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Det står ju ganska tydligt att du måste ha domänen hos dem. Det är ju domänregistrering, och årsavgifter för domäner, som B-one m.fl billiga webhotell drar in pengarna på.

Var läste du att man måste ha domänen hos dem? Jag administrerar nämligen min domän själv. Har den hos register.com.

Jag använder box.se sedan två månader tillbaka.

Positiva saker:

Lättadministrerat
Billigt
Relativt snabba svar ifrån support

Negativa saker:
Har haft downtime på mail och hemsida 2 gånger, c.a 2-4 timmar/gång.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stephan H
Var läste du att man måste ha domänen hos dem? Jag administrerar nämligen min domän själv. Har den hos register.com.

Ok, då måste du fixat någon speciell "deal" med B-one, för om man försöker regga ett webbkonto hos dem och anger en domän som man redan registerat någon annanstans står det något i stil med "Domänen är upptagen. Om du är ägare till domänen kan vi flytta den åt dig och koppla domänen till B-one's webbhotell".
Det enda valet som finns där är att flytta domänen till B-one.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-21 19:23

Åfan, då måste de ha ändrat. För när jag registrerade fanns det ett val för det, om man administrerade domänen själv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-21 22:54

Använder http://www.elit.net kanske inte billigast av alla, men strålande service!

/josef

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-22 17:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Ström
Använder www.cliche.se och är mycket nöjd, superbilliga o snabba.

Dags att byta till CLICHE tror jag,, jag kör www.loopia.se nu och fick en faktura på 1800:-,,
och då har jag 50MB...
:eek:

Tänk på detta hos Cliche :

Kan jag ha flera domäner till samma webbsite?
Ja och det kostar inte extra utöver priset för upprättelse/flyttning av domänen! Efter beställningen skickar du en mail till support@cliche.se med information om vilken domän den nya domänen ska peka på. Denna domän blir därigenom en "peka-på" domän och därmed utan tillknutna mailadresser och FTP.

Hos www.internetfab.com kan du peka en domän till ( om du tar det billigaste alternativet ) eller 4 till om du väljer silver alternativet. De pekar alla på egna subdirectories så du får alltså helt nya sajter + att du får nya ftp users och kan skapa mailadresser på dessa nya domäner.....

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredric
Dags att byta till CLICHE tror jag,, jag kör www.loopia.se nu och fick en faktura på 1800:-,,
och då har jag 50MB...
:eek:

Loopia spelar i en annan liga än Cliche. Men om du är ute efter det allra allra billigaste i första hand, då är nog Clishe bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-22 19:20

vad är det som är så mycket bättre med loopia???.. Jag har bara haft dom, så jag har inget att jämföra med..
???

  • Medlem
  • 2003-08-22 20:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredric
vad är det som är så mycket bättre med loopia???.. Jag har bara haft dom, så jag har inget att jämföra med..
???

jag tycker loopia är stabila och bra, har bra support men saknar virusscan på eposthanteringen. Hade tidigare ballou.se men där är det på tok för mycket driftstopp med tanke på deras salta fakturor!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredric
vad är det som är så mycket bättre med loopia???.. Jag har bara haft dom, så jag har inget att jämföra med..
???

Jag har inte använt Loopia, men efter vad jag läst i diskussioner på Webforum och det intryck jag få av Loopia så är det ett "mera seriöst" företag, om man får säga så. Dom riktar sig mot företagskunder som har högra krav än privatpersoner som bara vill få flest MB/krona. Men jag har inte använt dom själv, som sagt, så jag vet inte hur de fungerar i praktiken.

Jag har just fått en kund med Loopia och jag måste varit bortskämd sen tidigare med internetfab.com, men Loopia har inte nån shell access vilket jag gillar att använda.

Loopia använder endast Windowsservrar så jag skulle själv aldrig hyra en plats där - men det kanske är fördomsfullt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-08-24 13:42

Jag har aldrig använt ett svenskt webbhotell eftersom dom var alldeles åt h-e för dyra - åtminstone tidigare. Jag har sajter på servrar i USA, Kanada och Australien och det fungerar alldeles utmärkt, så om du inte har behovet att fysiskt besöka hotellet, så kan du lika gärna kolla utomlands. De enda kravet (vanligtvis) är att du skall ha ett kreditkort att betala med. Här är en bra sökmotor:
Dessutomhttp://www.hostsearch.com/

Dessutom har dom så olika förutsättningar och erbjuder såpass olika lösningar/paket att du måste tala om vad det är du söker:

Nån särskild plattform (*nix, Windows, Mac)?
Skall stödja vissa språk (php, MySQL, etc)?
Mycket diskutrymme?
Mycket bandvidd?
Sub-domäner?
Förinstallerade scripter?
Egen cgi-bin?
Många epostkonton?
POP eller IMAP?
SSI?
Dygnet-runt support?
etc.....

Men kom ihåg att du får vad du betalar för. Billigt är ofta dåligt: dålig support, dåligt med script-stöd, dålig bandvidd (du delar med MÅNGA sajter som slåss om den), osv.

HDH

Danne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-24 15:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av LongSunnyDay
LÄSTE DU INTE mitt första inlägg, b-one vill inte ha mig som kund.

Jag har förstående för din situation, men de som har en annan domän (jag tex.) uppskattar även dessa synpunkter!

Annars verkar ju Cliche vara the bees' knees!

Bevaka tråden