Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple inför nattläge i IOS 9.3

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I den senaste betaversionen av Apples mobila operativsystem finns ett särskilt nattläge som ska göra skärmarna trevligare att se på nattetid.

Läs hela artikeln här

Ah, jag som trodde det var typ nightvision som dom flesta GPS grejorna haft sen milleniumskiftet men nu låter det mycket bättre, om det funkar

Ursprungligen av CekariYH:

Ah, jag som trodde det var typ nightvision som dom flesta GPS grejorna haft sen milleniumskiftet men nu låter det mycket bättre, om det funkar

Apple har haft inverterade färger i sin GPS (i kartor) så länge jag kan minnas, mycket behagligt på kvällstid.

Detta är en funktion som jag har väntat på länge, skönt att den äntligen kommer nu. Har använt f.lux på datorn i flera år och måste säga att det gulare ljuset är så mycket trevligare på kvällen.

Jag har kopplat trippelklick till att invertera färgerna så när jag läser på kvällen så aktiverar jag det och får svart bakgrund och vit text. Blir mycket bättre att läsa då, men alla bilder blir nästan omöjliga att se vad de föreställer. Så denna funktion hoppas jag blir bra så jag slipper konstiga färger på bilderna när jag kvällsläser framöver. ??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-12 22:38

Det här låter riktigt bra. Ska bli intressant att se om det också blir bra.

  • Medlem
  • Lund
  • 2016-01-12 23:14

Märkligt sammanträffande att f.lux blev utkastade i höstas.

  • Medlem
  • 2016-01-13 10:59

Jag längtar också och hoppas att den kommer så snart som möjligt. En bra funktion som borde ha kommit mycket tidigare.

Kör betan sedan igår och helt klart bra uppdatering! Har inte förstått mig på hur man gör touch id på notes än.. Annars bara bra!

Ursprungligen av D_Odell:

Kör betan sedan igår och helt klart bra uppdatering! Har inte förstått mig på hur man gör touch id på notes än.. Annars bara bra!

Det var inte helt enkelt. Aktivera "lösenord" i inställingar för anteckningar och sedan så trycker du på "dela" i en anteckning och väljer att den ska vara lösenordsskyddad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-13 12:09
Ursprungligen av BlackSmp:

Det var inte helt enkelt. Aktivera "lösenord" i inställingar för anteckningar och sedan så trycker du på "dela" i en anteckning och väljer att den ska vara lösenordsskyddad.

Blir anteckningen även lösenordsskyddad om den synkas via iCloud till annan i-enhet/mac? Eller synkas den inte alls?

Ursprungligen av IngoX:

Blir anteckningen även lösenordsskyddad om den synkas via iCloud till annan i-enhet/mac? Eller synkas den inte alls?

Edit: Det står följande när du aktiverar lösenordsskyddet

Citat:

Lösenordsskyddade anteckningar visas endast på enheter med iOS 9.3, OX X 10.11.4 eller senare

Och jag tittade nyss på webben. Min lösenordsskyddade anteckning syns inte alls på icloud.com.

Jag undrar varför den kräver 64-bitars processor?! Denna finess borde kunna fungera på iPad 2, 3 samt iPhone4 och 5 också?!
Låter som marknadsföringstrick för att öka försäljningen…

Ursprungligen av The Real Viking:

Låter som marknadsföringstrick för att öka försäljningen…

Bingo! Det är inte direkt första gången som Apple förhindrar vissa funktioner på äldre produkter trots att det inte fins några tekniska begränsningar.

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag undrar varför den kräver 64-bitars processor?! Denna finess borde kunna fungera på iPad 2, 3 samt iPhone4 och 5 också?!
Låter som marknadsföringstrick för att öka försäljningen…

Ursprungligen av Papperskatt:

Bingo! Det är inte direkt första gången som Apple förhindrar vissa funktioner på äldre produkter trots att det inte fins några tekniska begränsningar.

Jag säger inte att det är så i detta fall men alla ändringar som slår på äldre plattformar/produkter utökar verifieringsomfånget och insatserna som krävs för att få ut en release.

Det finns fler faktorer än "inga tekniska begränsingar", "marknadsföringstrick" eller andra konspirationsteorier som har påverkan på denna typ av beslut.

Och även om detta är en intressant funktionalitet så tror jag inte att den påverkar folk att byta telefon - inte ens på marginalen.

Ursprungligen av Sledde:

Jag har kopplat trippelklick till att invertera färgerna så när jag läser på kvällen så aktiverar jag det och får svart bakgrund och vit text. Blir mycket bättre att läsa då, men alla bilder blir nästan omöjliga att se vad de föreställer. Så denna funktion hoppas jag blir bra så jag slipper konstiga färger på bilderna när jag kvällsläser framöver. ??

Det där lät väldigt intressant! Skulle du vilja förklara hur du associerade en kombination av tryckningar till den effekten? Det hade verkligen uppskattats.

Ursprungligen av Segas:

Det där lät väldigt intressant! Skulle du vilja förklara hur du associerade en kombination av tryckningar till den effekten? Det hade verkligen uppskattats.

Settings - General - Accessibility - Accessibility shortcut.

Ursprungligen av Capeman:

Settings - General - Accessibility - Accessibility shortcut.

Tusen tack!

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag undrar varför den kräver 64-bitars processor?! Denna finess borde kunna fungera på iPad 2, 3 samt iPhone4 och 5 också?!
Låter som marknadsföringstrick för att öka försäljningen…

Jag gissar att nattläget använder bitar av Quartz som Apple inte bemödat sig att implementera för GPU-arkitekturen i de äldre modellerna.
Skillnaden mellan PowerVR 5- och 6-serien i A7 är betydande.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-01-20 21:55

Ingen som ordnat eller hittat en genväg till nattläget?
Inställningen borde varit med som en inställning bland de andra då man swipar upp, kanske det kommer i releasen av 9.3.

Ursprungligen av mattiL:

Ingen som ordnat eller hittat en genväg till nattläget?
Inställningen borde varit med som en inställning bland de andra då man swipar upp, kanske det kommer i releasen av 9.3.

Jag kör med schemalagd aktivering istället.

Det kanske kommer till Control Center:

http://www.macrumors.com/2016/01/20/night-shi...

Vi ska inte glömma Siri. Det är inte omöjligt att nattläget borde gå att modifera via Siri men jag har inte hittat det magiska ordet ännu:)

Ett problem (för detta) är nog att de inte har översatt kommandot i sådana fall. Texten för nattläge är delvis på engelska så det kommer kanske.

Schema funkar skitbra och regleras efter solnedgång-uppgång ?

Ursprungligen av D_Odell:

Schema funkar skitbra och regleras efter solnedgång-uppgång ?

Justerar det sig automatiskt efter när solen verkligen går upp/ner som det gör på f.lux på desktop (baserat på var man är)?

Ursprungligen av keptang:

Justerar det sig automatiskt efter när solen verkligen går upp/ner som det gör på f.lux på desktop (baserat på var man är)?

Får kolla det ikväll!

Ursprungligen av D_Odell:

Schema funkar skitbra och regleras efter solnedgång-uppgång ?

Mindre lyckat när solen går upp 09:01 och ner 14:23

Jag kör med fasta tider istället.

Slog smidigt om nu när solen damp iväg..

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-01-21 18:09

Jag ställde in schemat mellan 22.00 - 07.00, inväntar toggle-knappen!

nu kommer snabbläget för att toggla nattläget.

Men de har missat i formuleringen när jag slår av. I morgon? När den slår på igen kl 22 idag:)

Bevaka tråden