Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad visar "datahastighet" i Airport Utility

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på att sätta upp ett trådlöst musiksystem (Sonos) med WiFi och använder Airport Utility för att skaffa mig en bild av vilken kvalitet på förbindelsen jag får beroende på var jag placerar musikspelarna.

I Airport Utility får man upp en del information via alt+klick på basstationen och sedan öppnar man den spelare man vill kolla upp.
Där finns ett värdeomdöme: "Anslutning" som kan vara t.ex. "bra" eller "utmärkt".
Där finns också två mätvärden som jag förmodar är överföringshastighet och signalstyrka: "Datahastighet" och "RSSI" (se bild).

RSSI är väl inga konstigheter, jag har hittat en sida som beskriver ungefär vilka värden som är rimliga:
http://www.speedguide.net/faq/how-does-rssi-d...

Däremot "datahastighet" blir jag inte klok på. Jag har bara fått upp två värden: 54 MB/s och 1 MB/s. Värdet verkar främst påverkas av vad som pågår i nätverket, mer än placering. Men hur kommer det sig att det bara finns ett fåtal mätvärden och att det är såpass stor skillnad mellan dem? Det skiljer ju oerhört mycket på 1 och 54 MB/s. Varför detta jättehopp?

Sedan undrar jag om någon vet om det är båda riktningarna som vardera har den angivna hastigheten eller hur det skall tolkas. Dessutom undrar jag om det handlar om "byte" eller "bit". MB betyder normalt megabyte men överföringshastighet brukar anges i bit.

Ursprungligen av torsig1967:

...Dessutom undrar jag om det handlar om "byte" eller "bit". MB betyder normalt megabyte men överföringshastighet brukar anges i bit.

Ja, det låter som man har förväxlat bits och bytes här.

11g har en teoretisk maxhastighet på 54 Mb/s. Så det är kanske det man menar.

Men i verkligheten är det mindre. Mer än 20-30 Mb/s ska man inte räkna med i ett 11g-nätverk.

Och definitivt aldrig 54 MB/s. Det får du inte ens i ett bra 11ac-nätverk.

Du är uppkopplad till routern med 802.11g = max teoretisk hastighet 54Mbit/s.
Dock ska det inte stå 54MB/s, Apple måste slarvat.

edit: Jesper hann före.

Det verkar vara den svenska översättningen som är kajko, för det ser rätt ut på engelska.

Men även om enheten hade varit rätt, så säger siffran ändå inte speciellt mycket. Teoretisk maxhastighet har man ju inte mycket nytta av.

Jag tror det funkar så att varje router har ett par hastigheter som den "försöker" med. För 802.11g verkar det vara 6, 9, 12, 18, 24, 36, 48 och 54 Mb/s. Om den märker att många frames måste skickas om sänker den hastigheten, och det är därför det står i Airport Utility (och i menyraden om du alt-klickar på airport-ikonen).

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-18 14:50

Precis, 54 är max länkhastighet som stöds för 11g. Men som tur är går den ner på lägre hastigheter när behovet är mindre. (eller när ett paket behöver återsändas)
Termen "hastighet" är rätt dålig, för det som avses med 54Mb/s är antal skickade bits per tidsenhet, alltså hur mycket som kan skickas samtidigt. Kanske vore "kapacitet" bättre, förmåga.
Mb/s berättar dock inte hur snabbt en bit tar sig från A till B, eller från din dator till din server. Högre hastighet (Mb/s) dras med nackdelen att risken är större för krockar och överföringsfel, vilket resulterar i återsändning av data. Om du är i behov av snabba svarstider så är en lägre länkhastighet att föredra då det kräver mindre återsändningar.

Helt klart är dock att när behovet av överföring av mycket data, tex nerladdning av stor fil så är hastigheten önskvärd, men återsändning ett mindre problem. Mb/s bör gå upp till max (54) och nerladdningen gå undan.

EDIT: Hastigheten verkar vara per paket, och kan vara olika för skicka/ta emot.

Senast redigerat 2016-01-18 15:03

Men jag förstår inte hur det kan bli ett hopp från 54 Mbit/s till 1 Mbit/s när det blir lite mer trafik (t.ex. att min dotter kollar på Youtube och någon surfar lite), det är ju en enorm skillnad om det är maxhastighet som anges. Fast det kanske handlar om klienterna snarare än basstationens kapacitet och teknologi. De trådlösa högtalare jag har (Sonos) kanske bara har två lägen på datahastigheten?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-19 00:07
Ursprungligen av torsig1967:

Men jag förstår inte hur det kan bli ett hopp från 54 Mbit/s till 1 Mbit/s när det blir lite mer trafik (t.ex. att min dotter kollar på Youtube och någon surfar lite), det är ju en enorm skillnad om det är maxhastighet som anges. Fast det kanske handlar om klienterna snarare än basstationens kapacitet och teknologi. De trådlösa högtalare jag har (Sonos) kanske bara har två lägen på datahastigheten?

54 är max som hårdvaran på båda sidor klarar av. Frågan är vad som egentligen avses med "datahastighet", ett snitt på Xmin, eller senaste paketet? Hastigheten kan ju variera från paket till paket. Jag tror det enda du kan dra någon slutsats av är om du kan nyttja de tjänster du önskar, ev prova med bredbandskollen och se så att det fungerar. S5 vet jag har b/g, de kan alltså nyttja alla steg (ca 10st) från 1 till 54.

Ursprungligen av reboot81:

54 är max som hårdvaran på båda sidor klarar av. Frågan är vad som egentligen avses med "datahastighet", ett snitt på Xmin, eller senaste paketet? Hastigheten kan ju variera från paket till paket. Jag tror det enda du kan dra någon slutsats av är om du kan nyttja de tjänster du önskar, ev prova med bredbandskollen och se så att det fungerar. S5 vet jag har b/g, de kan alltså nyttja alla steg (ca 10st) från 1 till 54.

Svårt att testa en trådlös högtalare med bredbandskollen, jag är mer ute efter att veta om jag har låga marginaler eller ej. Men jag får nog helt enkelt låta erfarenheten visa om jag har god förbindelse eller ej.

Apropå max 54 MB/s. Jag har ett program som heter WiFi-scanner och i det står det "Max Rate: 217 MB/s" för min basstations 2,4 GHz-kanal där jag sitter med datorn f.n. Hur går det ihop?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-19 11:00

Man får ju se till funktionen. Om högtalaren stödjer 54 Mbps eller 300 Mbps spelar ju ingen roll, den utnyttjar ju inte den hastigheten. Om ljudet inte hackar vid 1 Mbps, så är det ju bara så mycket den behöver. Det andra är ju bara meningslös teori.

Ursprungligen av kenjon:

Man får ju se till funktionen. Om högtalaren stödjer 54 Mbps eller 300 Mbps spelar ju ingen roll, den utnyttjar ju inte den hastigheten. Om ljudet inte hackar vid 1 Mbps, så är det ju bara så mycket den behöver. Det andra är ju bara meningslös teori.

Nja, det handlar ju om att högtalarna kan användas på olika sätt vilket kan ge olika krav på bandbredd. Ju mer jag vet om hur sakerna fungerar desto större chans att jag sätter upp systemet på ett bra sätt som fungerar i framtiden. Jag har aldrig varit med om att det är "meningslös teori" att lära sig så mycket man kan om man är intresserad.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-20 00:32
Ursprungligen av torsig1967:

Nja, det handlar ju om att högtalarna kan användas på olika sätt vilket kan ge olika krav på bandbredd. Ju mer jag vet om hur sakerna fungerar desto större chans att jag sätter upp systemet på ett bra sätt som fungerar i framtiden. Jag har aldrig varit med om att det är "meningslös teori" att lära sig så mycket man kan om man är intresserad.

Säg att du kör 3 ljudströmmar a 320kb/s, då ligger du strax under 1Mb. Det som är viktigt, eller snarare sjukt viktigt för ett system som Sonos är att rätt data kommer fram i tid. Dvs liten fördröjning, inte bandbredd.

En sak jag undrar med Sonos, hur påverkas systemet om man har fullt hus och 30 pers som minglar i vardagsrummet? Människor består till stor del av vatten, och vatten dämpar radiosignaler rejält.

Ursprungligen av reboot81:

Säg att du kör 3 ljudströmmar a 320kb/s, då ligger du strax under 1Mb. Det som är viktigt, eller snarare sjukt viktigt för ett system som Sonos är att rätt data kommer fram i tid. Dvs liten fördröjning, inte bandbredd.

En sak jag undrar med Sonos, hur påverkas systemet om man har fullt hus och 30 pers som minglar i vardagsrummet? Människor består till stor del av vatten, och vatten dämpar radiosignaler rejält.

Bra fråga. Jag har inte haft så många samlade. I mitt fall skulle nog inte så många hamna mellan basstation och spelare dock.
Systemet verkar köra med en buffert på ca. 30 sek, det märker man om man drar ur källan (t.ex. hårddisk) medan det spelar. Det fortsätter ca. 30 sekunder. Antar att detta minskar risken för avbrott.

Sonos kan köra i sitt "gamla" läge med något som kallas Sonos-net (som inte är en del av Wifinätverket) eller via Wifi (dock inte Airplay utan eget protokoll). Jag har bara fått det att fungera bra i Wifi-mode, deras eget protokoll är eventuellt gammalmodigt, deras egen support kan inte ens förklara varför det inte fungerat hos mig trots att allt är uppsatt på rätt sätt med en router de rekommenderar.

Så nu jobbar jag på att slippa avbrott och strul i Wifi mode, därav alla frågor.
Jag fick förövrigt precis veta att Sonosenheterna även skickar data direkt mellan varandra så allt går inte att bedöma via Airport Utility.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-20 17:49
Ursprungligen av torsig1967:

Nja, det handlar ju om att högtalarna kan användas på olika sätt vilket kan ge olika krav på bandbredd. Ju mer jag vet om hur sakerna fungerar desto större chans att jag sätter upp systemet på ett bra sätt som fungerar i framtiden. Jag har aldrig varit med om att det är "meningslös teori" att lära sig så mycket man kan om man är intresserad.

Inte meningslöst att lära sej, men meningslöst att ha 54 Mbps om den kräver mindre än 1 Mbps.

Ursprungligen av kenjon:

Inte meningslöst att lära sej, men meningslöst att ha 54 Mbps om den kräver mindre än 1 Mbps.

Ja, fast nu gör det ju inte det t.ex. om kan man köra linein mode okomprimerat vilket torde bilda en ljudström på ca. 1.5 Mbit/sekund, samt att den enhet som kallas coordinator behöver mer bandbredd. Jag frågade Sonos om detta men fick inget bra svar. Det är lite konstigt med den där siffran 1 Mbit/s. Men jag kommer inte längre med teorin tror jag. Jag får experimentera.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-21 09:09
Ursprungligen av torsig1967:

Ja, fast nu gör det ju inte det t.ex. om kan man köra linein mode okomprimerat vilket torde bilda en ljudström på ca. 1.5 Mbit/sekund, samt att den enhet som kallas coordinator behöver mer bandbredd. Jag frågade Sonos om detta men fick inget bra svar. Det är lite konstigt med den där siffran 1 Mbit/s. Men jag kommer inte längre med teorin tror jag. Jag får experimentera.

Eftersom mätvärdet "datahastighet" inte säger något vettigt bör man nog bortse från den. Kanske kan du mäta upp med tex PeakHour?
Om du tar och försämrar radioförhållanden, tex bär ut Sonos:en på balkongen, får du då några problem? Har du problem nu?

1
Bevaka tråden