Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Streama från iMac till Philips TV

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2015-11-12 11:53

Jag har försökt leta, men inte hittat något vettigt svar på hur jag streamar från min nya iMac med senaste operativsystemet till en Philips TV. Jag har inte Airplay eller Apple TV, och det vore ju bra om jag slapp lägga ännu mer pengar på det, eller att bränna ut DVD:er

  • Medlem
  • 2015-11-12 12:02

"En Philips-TV" säger inte så mycket. Vad är det för tv, har den DLNA eller vad har vi "att leka med"? Apple TV är den enklaste vägen att få det att fungera.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-12 12:03

Kabel eller trådlöst?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2015-11-13 18:27
Ursprungligen av Dalle:

"En Philips-TV" säger inte så mycket. Vad är det för tv, har den DLNA eller vad har vi "att leka med"? Apple TV är den enklaste vägen att få det att fungera.

Det har du förstås helt rätt i

Så här heter den enligt baksidan på tv:n: Philips 55pf6008s/12

Den verkar ha DNLA enligt denna sidan: http://www.philips.se/c-p/55PFL6008S_12/6000-...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2015-11-13 18:27
Ursprungligen av kenjon:

Kabel eller trådlöst?

Helst trådlöst.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-13 21:38

TVn har inbyggt wifi och stöd för DLNA.

"Från en dator
Om TV:n och datorn är anslutna till samma nätverk kan TV:n
söka efter och spela upp filer som finns på din dator.
På datorn behöver du installera programvara för medieserver,
till exempel Twonky™, för att kunna dela filer till TV:n. På TV:n
visas filer och mappar som de är organiserade på datorn.
Du bläddrar bland filerna på datorn genom att trycka på
SOURCE, välja Bläddra i nätverk och trycka på OK."

DLNA servrar finns gratis. Jag rekommenderar PLEX eller Kodi.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2015-11-13 22:49
Ursprungligen av reboot81:

TVn har inbyggt wifi och stöd för DLNA.

"Från en dator
Om TV:n och datorn är anslutna till samma nätverk kan TV:n
söka efter och spela upp filer som finns på din dator.
På datorn behöver du installera programvara för medieserver,
till exempel Twonky™, för att kunna dela filer till TV:n. På TV:n
visas filer och mappar som de är organiserade på datorn.
Du bläddrar bland filerna på datorn genom att trycka på
SOURCE, välja Bläddra i nätverk och trycka på OK."

DLNA servrar finns gratis. Jag rekommenderar PLEX eller Kodi.

Tack! Testade lite snabbt med Twonky som funkade halvdant, hackigt och med lågt eller dåligt ljud. Antar att antalet väggar mellan dator och tv kan spela roll eller om det finns bättre program än Twonky?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-14 09:04
Ursprungligen av iggy:

Tack! Testade lite snabbt med Twonky som funkade halvdant, hackigt och med lågt eller dåligt ljud. Antar att antalet väggar mellan dator och tv kan spela roll eller om det finns bättre program än Twonky?

Väggar och HD-video går inte bra ihop... Prova med Plex, men jag gissr att väggarna är bekymret.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-14 10:29

Sedan bör man ha som tumregel att stationära produkter som ska anslutas mot nätverk bör anslutas med kabel.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2015-11-29 10:31

Det där med kabel verkar vara nödvändigt, så vi ska se senare idag om någon av våra gamla nätverkskablar kan funka.

En annan sak: Jag får inte upp VIDEO_TS-filer från faktiska filmer när jag via tv:n ska gå igenom vilka filmer som går att se från datorn.

Jag kan inte heller lista ut hur jag ska göra för att kunna se streamat material från internet från datorn till tv:n

Om någon har en länk vore jag tacksam

Ursprungligen av iggy:

Det där med kabel verkar vara nödvändigt, så vi ska se senare idag om någon av våra gamla nätverkskablar kan funka.

En annan sak: Jag får inte upp VIDEO_TS-filer från faktiska filmer när jag via tv:n ska gå igenom vilka filmer som går att se från datorn.

Jag kan inte heller lista ut hur jag ska göra för att kunna se streamat material från internet från datorn till tv:n

Om någon har en länk vore jag tacksam

Är det då med Twonky som du försöker få upp materialet med?

Det kanske går att lösa på ett annat sätt, men jag är iaf extremt nöjd med min ATV4 med plex, samt AirPlay för stream från mobil eller dator.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2015-11-29 12:14
Ursprungligen av barbapappa_86:

Är det då med Twonky som du försöker få upp materialet med?

Det kanske går att lösa på ett annat sätt, men jag är iaf extremt nöjd med min ATV4 med plex, samt AirPlay för stream från mobil eller dator.

Ber om ursäkt för otydligheten. Det var Plex jag testade idag.

Ursprungligen av iggy:

Ber om ursäkt för otydligheten. Det var Plex jag testade idag.

De verkar inte supportas:
https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201...-

Här skriver de lite om konvertering:
https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2016-01-06 13:31

Har testat köra det här med nätverkskabel och Plex istället. Det funkar bra så till vida att det blir bra bild osv. Men jag blir lite trött på att Plex klarar så få filformat och än mer stör det mig att när jag omvandlar till ett filformat som m4v som Plex ska klara, så blir det ändå bara någon enstaka film Plex klarar att spela.

Hade Apple-tv fixat mina problem, gärna trådlöst, tror ni? Jag har inte lyckats läsa mig till hur lätt det är att köra filmer som redan ligger på datorns hårddisk, oavsett om man kör dem direkt från datorn eller sparar dem på Apple Tv:s hårddisk.

Eller om jag ska ge upp och köpa 10 m HDMI-kabel (samt konverter till datorutgången) och använda tv:n som en extra skärm, som verkar vara det säkraste alternativet när jag letat runt...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-07 01:23

Någon enstaka film? Jag har massor som funkar (några tusen. Har jobbat utomlands flera år och köpte på mej massor av DVDs).

@iggy, Plex klarar det mesta (har inte stött på något som Plex inte klarar av det jag använder iaf), det är dina mottagare som inte klarar av det, därför måste Plex konvertera (vilket tar massor med kraft) så att dina mottagare kan leverera det du vill.

Vad är det du använder för att se det media du har i Plex? Där kommer du finna begränsningen tror jag.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2016-01-07 08:34
Ursprungligen av kenjon:

Någon enstaka film? Jag har massor som funkar (några tusen. Har jobbat utomlands flera år och köpte på mej massor av DVDs).

Jag var säkert otydlig: Plex får upp några få filmer från min mapp med filmer, även om det är i format som Plex ska klara av att visa, som .m4v

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2016-01-07 08:37
Ursprungligen av keptang:

@iggy, Plex klarar det mesta (har inte stött på något som Plex inte klarar av det jag använder iaf), det är dina mottagare som inte klarar av det, därför måste Plex konvertera (vilket tar massor med kraft) så att dina mottagare kan leverera det du vill.

Vad är det du använder för att se det media du har i Plex? Där kommer du finna begränsningen tror jag.

Jag googlade innan och fattade det som att Plex inte klarade så stora filer, som t ex VIDEO_TS-mappar innehåller, eftersom det tog för mycket kraft från Plex.

Tidigare testade jag Airport TimeCapsule, som jag lämnade tillbaka, och nu kör jag nätverkssladd mellan en ny iMac och Philips tv:n nämnd i första inlägget här. Och jag får upp några få filmer, oavsett filmformat.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-07 13:30

Vad gäller PLEX (finns mer info i annan tråd) så är den lite kinkig med formatet och med namngivningen av filmer. Formatet går att fixa till med t ex RipIt, MakeMKV och Handbrake, beroende på vad man har och vad man vill ha. För undertexter kör jag Subsmarine, men det finns andra (kanske bättre?).

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2016-01-08 11:03
Ursprungligen av kenjon:

Vad gäller PLEX (finns mer info i annan tråd) så är den lite kinkig med formatet och med namngivningen av filmer. Formatet går att fixa till med t ex RipIt, MakeMKV och Handbrake, beroende på vad man har och vad man vill ha. För undertexter kör jag Subsmarine, men det finns andra (kanske bättre?).

Jag ändrade om ett tiotal filmer med Handbrake till .m4v men enbart en enda gick att få upp via Plex. Det känns mer och mer som jag ska ge upp och köra HDMI-kabel via skärmdelning till tv:n eller hemmabion, genom halva huset... Och jag blir inte klok på om Apple TV 4 hade funkat bättre?

Jag vet inte vad som skulle ändras i filernas namn? Det är inga å, ä, ö eller andra "konstiga" tecken och de är inte orimligt långa. Snarare hade den enda filmen som funkade en lång titel.

Ger du Plex tid att fixa med filerna innan dy provar titta?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2016-01-08 13:55
Ursprungligen av CekariYH:

Ger du Plex tid att fixa med filerna innan dy provar titta?

Jo då, den brukar få stå ett tag...

Kan förtydliga mig att det kanske var 5-6 av kanske 30 filmer som dök upp till sist. Ingen logik i att en viss filtyp funkade bättre. Möjligen att .avi-filer som legat på datorn länge gick att få fram lättare än nykonverterade oavsett format...

Nått skumt har du allt, Plex brukar inte krångla på det viset, har väl något hundratal filmer/TV-serier av olika forma som bara funkar.

Ursprungligen av CekariYH:

Nått skumt har du allt, Plex brukar inte krångla på det viset, har väl något hundratal filmer/TV-serier av olika forma som bara funkar.

Samma här, min Plexserver (i en gammal Mac Mini) funkar hur bra som helst. Jag har inte hittat ett enda format den inte klarar än. Kör allting via en AppleTV4 till min TV, då vet jag att det funkar och behöver inte tjafsa med tvivelaktiga TV appar. Historiskt sett så har det ju varit väldigt mycket tjafs med just Phillips också så det kan ju vara sådana saker som stökar till det?

För övrigt är ju ATV4 helt fantastisk. Kör numera Infuse som uppspelare (i ATV4) och strömmar från Plex-servern till TV:n. Infuse är lite segare än Plexappen men den läser in subtitles direkt från Opensubtitles.org så det är värt det

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-09 10:56
Ursprungligen av iggy:

Jag ändrade om ett tiotal filmer med Handbrake till .m4v men enbart en enda gick att få upp via Plex. Det känns mer och mer som jag ska ge upp och köra HDMI-kabel via skärmdelning till tv:n eller hemmabion, genom halva huset... Och jag blir inte klok på om Apple TV 4 hade funkat bättre?

Jag vet inte vad som skulle ändras i filernas namn? Det är inga å, ä, ö eller andra "konstiga" tecken och de är inte orimligt långa. Snarare hade den enda filmen som funkade en lång titel.

PLEX klarar åkö, så det är inte problemet. Kolla via IMDB vad filmen ska hate, och namnge filen enligt "filmtitel (årtal)" så borde det inte bli problem (t ex "It Could Happen to You (1994).mp4")

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2016-01-09 17:03
Ursprungligen av kenjon:

PLEX klarar åkö, så det är inte problemet. Kolla via IMDB vad filmen ska hate, och namnge filen enligt "filmtitel (årtal)" så borde det inte bli problem (t ex "It Could Happen to You (1994).mp4")

Testat men gör tyvärr ingen skillnad. Snarare känns det som det är färre filmer än innan som dyker upp... (det som försvunnit är i och för sig främst enskilda VOB-filer från några olika filmer, som först syntes som om de var en egen film, istället för ca 20 min långa avsnitt från en film...)

Ursprungligen av iggy:

Testat men gör tyvärr ingen skillnad. Snarare känns det som det är färre filmer än innan som dyker upp... (det som försvunnit är i och för sig främst enskilda VOB-filer från några olika filmer, som först syntes som om de var en egen film, istället för ca 20 min långa avsnitt från en film...)

Läs vad Plex har stöd för (här t.ex. http://www.multipelife.com/plex-media-server-....

Om ISO/Video_TS osv, https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201...

Har inte problem med en enda film eller ett enda TV-avsnitt jag har i mitt bibliotek (ca. 16TB).

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2016-01-10 07:30
Ursprungligen av keptang:

Läs vad Plex har stöd för (här t.ex. http://www.multipelife.com/plex-media-server-....

Om ISO/Video_TS osv, https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201...

Har inte problem med en enda film eller ett enda TV-avsnitt jag har i mitt bibliotek (ca. 16TB).

Det gör det hela än mer svårt att förstå varför det inte vill fungera...

Ursprungligen av iggy:

Det gör det hela än mer svårt att förstå varför det inte vill fungera...

Har du alla nödvändiga codec's installerad?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2016-01-20 18:41

Vi hade turen att vinna en Apple TV 4 och plötsligt så dyker alla filer som man kan förvänta sig ska dyka upp i Plex också. Problemet löst

Tack för hjälpen!

Bevaka tråden