Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken Macbook skall jag köpa?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2016-01-18 21:03

Hej!
Efter att ha varit mycket ”anti-Apple” har jag tröttnat på slöa PC (laptop), som ändå har i7-processer / 8 gb internminne och bestämt mig för att seriöst undersöka vad jag skulle behöva för en Macbook. Jag skall ha den som kombinerad jobb- och privatdator. Bär den mellan hemmakontoret och kontoret/kund 2-3 dagar per vecka.

Använder företrädesvis Excel, Word och PowerPoint i jobbet samt Google Chrome och Adobe Acrobat. Kollar även lite film, TV4play/SVTplay m fl och castar ibland via Chromecast till TVn. Jag spelar inga spel eller redigerar filmer.

Kör Dropbox för alla jobbfiler och de flesta privata filer, vilket på PC segar ned väldigt mycket.

Jag behöver en 13-tums skärm (har 15-tums idag, men tror att Macbooken kan funka i en storlek mindre) och 512 gb hårddisk – vill ha en SSD, men då sticker det ju iväg…

Vilken Macbook skulle ni rekommendera mig att köpa?

Jag har hållit koll på alla hemelektronikföretagen senaste månaderna, men inte hittat några dyrare Mac till bra pris – är det inget jag kan förvänta mig att hitta?

Undrar Niklas

Tjena! Låter spännande.

Vill du ha en hårddisk finns bara ett alternativ, och det är den (gamla) 13-tums Macbook Pro som fortfarande säljs. Den har dock inte fått några uppgraderingar sedan 2012. Fördelen är att du kan installera en vanlig SSD och/eller HDD som inte är lika dyra som de PCI-baserade som sitter i de nya Macarna. Plus att minnet går att uppgradera till 16 GB för under en tusing.

Nackdelen är att den som sagt inte är helt up-to-date, så grafiken är inte den bästa.

13" mb air räcker gott och väl.

Begagnad 13 Macbook Pro utan retina och uppgradera minne + hårddisk alternativt en 13'' retina och byta till Transcends JetDrive, det gjorde jag eftersom JetDrive är billigt och superbra.

512GB SSD på Air blir ju allt annat än billigt + att den inte går att uppgradera RAM. Likaså med Retina men den har åtminstone 8GB standard.

Är dock inte helt säker på varför du ska ha 512GB. Powerpoint, Excel tar knappast speciellt mycket utrymme. Om du ändå Dropbox:ar allt så...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-19 15:55

Vad har du för budget och vad jobbar du med?

Låter generellt som att du passa väldigt bra in på målgruppen för att ha en MacBook 2015.

jag håller inte med marcus eller grenhall då jag tycker den "gamla" modellen av MacBook Pro är en produkt som lever på konstgjord andning och det känns halvskoj att köpa en helt ny produkt som du direkt ska börja byta delar i, om du inte är väldigt intresserad av att meka såklart. Eftersom du ofta bär med dig datorn och även ut till kund ska den vara lätt och flexibel, det är inte den gamla MBP.

Personligen skulle jag heller aldrig köpa en dator idag som ser lika omodern ut som den är, dvs en MacBook Pro som kom 2012, för att sedan ta med den ut till kund. Nä, mot kund vill i alla fall jag ge ett modernt intryck.

Kika på en MacBook Air 13" eller MacBook 2015.
512 GB är en stor rackare till hårddisk. Kanske kan du välja att synka lite färre mappar från din Dropbox? Alternativt kan man köpa en 256 GB hårddisk och sätta en typ Nifty Drive i SD-kortläsaren (MacBook 2015 har inte den porten).
Nifty Drive

Edit: Glömde helt att säga att det är riktigt skoj att se fler och fler blir switchers! Jag vågar nästan lova dig att du kommer älska din kommande Mac och dela in livet i före- och etterperioder
Ne men skämt och sidor, försök ha ett öppet sinne när du börjar använda datorn. Sitt inte och tänk "såhär fungerade det alltid på PC, varför fungerar det inte så här också för?" Jämför produkterna så lite som möjligt, se istället till om den förbättrar din tid framför datorn samt ditt arbete istället.

Ursprungligen av kladda:

Personligen skulle jag heller aldrig köpa en dator idag som ser lika omodern ut som den är, dvs en MacBook Pro som kom 2012, för att sedan ta med den ut till kund. Nä, mot kund vill i alla fall jag ge ett modernt intryck.

Du skojar eller? Vilka kunder jobbar du med som ser ner på dig för att du har den mest välbyggda och snygga laptopen som finns?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-19 17:13
Ursprungligen av Mactastic:

Du skojar eller? Vilka kunder jobbar du med som ser ner på dig för att du har den mest välbyggda och snygga laptopen som finns?

Det är manligt att visa sin styrka genom att bära en tyngre dator. Eller vid närmare eftertanke, det är tecken på god fysik att välja en tyngre dator. Men om jag ska sluta upp med skämtsamheterna, har du (Niklas) kikat på retinaskärmar? Jag tycker man bör fokusera mer på skärmen och mindre på lagring. För mellanskillnaden får du en mindre NAS om du behöver utrymme.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-19 19:52
Ursprungligen av Mactastic:

Du skojar eller? Vilka kunder jobbar du med som ser ner på dig för att du har den mest välbyggda och snygga laptopen som finns?

Du skojar eller?
Tycker du den från 2012 är snyggare än nya retinan? Den gamla är ju bara tjockare och ser bra mycket äldre ut. Vad gör den snyggare??

Oavsett var det mina åsikter och mina kunder är precis som alla andra kunder; intresserade av samarbeten med framgångsrika företag, inte företag som köper sina "nya" datorer från 2012.

Men jag tror även det är väldigt beroende på bransch, därav min fråga i början av inlägget.

Det är en väldig skillnad på att köpa till företag eller privat.

Ursprungligen av kladda:

Du skojar eller?
Tycker du den från 2012 är snyggare än nya retinan? Den gamla är ju bara tjockare och ser bra mycket äldre ut. Vad gör den snyggare??

Oavsett var det mina åsikter och mina kunder är precis som alla andra kunder; intresserade av samarbeten med framgångsrika företag, inte företag som köper sina "nya" datorer från 2012.

Men jag tror även det är väldigt beroende på bransch, därav min fråga i början av inlägget.

Det är en väldig skillnad på att köpa till företag eller privat.

Det var inte en 2012:a författaren ville köpa utan en 2015 MacBook pro och du jämförde den med en 2012. Jag kommenterade på en 2015.
Jag blir lite nyfiken på vilken bransch du jobbar i? Jag kan inte komma ihåg en enda gång vi har fått "skit" för hårdvaran vi visat. Och jag klockar säkert in på 1000-2000 kundbesök inom embedded, IT, design.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-19 20:53
Ursprungligen av Mactastic:

Det var inte en 2012:a författaren ville köpa utan en 2015 MacBook pro och du jämförde den med en 2012. Jag kommenterade på en 2015.
Jag blir lite nyfiken på vilken bransch du jobbar i? Jag kan inte komma ihåg en enda gång vi har fått "skit" för hårdvaran vi visat. Och jag klockar säkert in på 1000-2000 kundbesök inom embedded, IT, design.

Om du läser mitt svar igen så ser du att jag kommenderade på svaren 1 och 3 som kom i denna tråden, som riktade sig mot att köpa en 2012a och byta delar

Jag tycker, som jag skrev MacBook 2015 eller MBA

Ursprungligen av kladda:

jag håller inte med marcus eller grenhall då jag tycker den "gamla" modellen av MacBook Pro är en produkt som lever på konstgjord andning och det känns halvskoj att köpa en helt ny produkt som du direkt ska börja byta delar i, om du inte är väldigt intresserad av att meka såklart. Eftersom du ofta bär med dig datorn och även ut till kund ska den vara lätt och flexibel, det är inte den gamla MBP.

Inte skoj, men kanske praktiskt. TS ville ha 500 GB lagring som inte kostar multum, och då finns inget annat att välja på.

Gamla 13" väger som nya 15", och den går att bära med sig även om man inte är hulken. Du får det att låta som att den väger 10 kg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-19 22:41
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Inte skoj, men kanske praktiskt. TS ville ha 500 GB lagring som inte kostar multum, och då finns inget annat att välja på.

Gamla 13" väger som nya 15", och den går att bära med sig även om man inte är hulken. Du får det att låta som att den väger 10 kg.

Då TS inte sagt något om budget eller vad som menas med "multum" så är det svårt att svara på vad som finns att välja på...

Men hur som helst, alla rekommenderar väl det man anser vara mest lämpligt.

Ne, den väger inte 10kg men den är tung, tjock och gammal. Därför höll jag inte med dig, inget personligt - bara olika resonemang

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-19 22:49

Rent arbetsmässigt borde en Macbook Air 13" passa dig. Då får du dock(vilket är extremt bra) SSD. Men allt borde ju till slut handla om totalpriset. Vad är du beredd att betala? Jag kör själv med en MBA 13" med 256GB SDD. Uppgraderade vid köp(vilket man måste då det inte går att uppgrader i efterhand) till 8GB RAM.

Ursprungligen av kladda:

Vad har du för budget och vad jobbar du med?

Låter generellt som att du passa väldigt bra in på målgruppen för att ha en MacBook 2015.

jag håller inte med marcus eller grenhall då jag tycker den "gamla" modellen av MacBook Pro är en produkt som lever på konstgjord andning och det känns halvskoj att köpa en helt ny produkt som du direkt ska börja byta delar i, om du inte är väldigt intresserad av att meka såklart. Eftersom du ofta bär med dig datorn och även ut till kund ska den vara lätt och flexibel, det är inte den gamla MBP.

Personligen skulle jag heller aldrig köpa en dator idag som ser lika omodern ut som den är, dvs en MacBook Pro som kom 2012, för att sedan ta med den ut till kund. Nä, mot kund vill i alla fall jag ge ett modernt intryck.

Kika på en MacBook Air 13" eller MacBook 2015.
512 GB är en stor rackare till hårddisk. Kanske kan du välja att synka lite färre mappar från din Dropbox? Alternativt kan man köpa en 256 GB hårddisk och sätta en typ Nifty Drive i SD-kortläsaren (MacBook 2015 har inte den porten).
Nifty Drive

Edit: Glömde helt att säga att det är riktigt skoj att se fler och fler blir switchers! Jag vågar nästan lova dig att du kommer älska din kommande Mac och dela in livet i före- och etterperioder
Ne men skämt och sidor, försök ha ett öppet sinne när du börjar använda datorn. Sitt inte och tänk "såhär fungerade det alltid på PC, varför fungerar det inte så här också för?" Jämför produkterna så lite som möjligt, se istället till om den förbättrar din tid framför datorn samt ditt arbete istället.

Förlåt men jag känner att jag behöver svara på några saker i ditt inlägg.

Anledningen till rekommendationen av MacBook Pro (standard) är för att trådskaparen skriver "512GB vill helst ha SSD men då börjar det skena iväg". MacBook Pro 13'' är ingen dålig dator, framför allt inte om man kan tänka sig att skruva lite själv. Annars håller jag med om att den är en aning föråldrad och klumpig.

Sedan vet jag inte vad du arbetar med men mina kunder förväntar sig ett bra jobb inte snygg hårdvara. Dessutom skulle jag tippa på att 90% inte ens ser skillnad på en Macbook och en iPad. Typ. Under förutsättning att man inte umgås med folk på Wall Street men då frågar man kanske inte om datorråd på 99Mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-20 08:31

Märklig diskussion om att vilja ha en modern dator att visa upp för kunder. Jag jobbar inte alls som säljare/konsult. Jag sitter på andra sidan bordet och har full förståelse för om man vill ha en modern apparat när man besöker kunder. Känns som den uppfattningen av @Kladda stötte emot en känslig sträng. Varför då? Vi diskuterar ju i det oändliga hur olika prylar ser ut och hävdar ju ofta att Apple är överlägsna. Sticker kameran ut lite på iPhone blir det kilometer av kommentarer på nätet. Om vi nu är så fascinerade av Apples design, varför skulle en Applekund(Kladda) inte vilja ha en modern Appleprodukt?

  • Medlem
  • 2016-01-20 09:27

Tack allihop för tips och synpunkter!

Har inte riktigt bestämt mig, men har fått ett bra beslutsunderlag

Om 512gb är ett måste så så håller jag med de som rekommenderat att köpa en cMBP 2012 begagnat. Perfekt ingångsdator för någon som hoppar från Windows till Apple.

Ursprungligen av Emanuel L:

13" mb air räcker gott och väl.

Mycket smidig och nice dator. Skulle köpa igen om jag behövde en bärbar dator, vilket jag inte gör just nu.
Finns ju dessutom små bärbara diskar om man behöver extra utrymme då och då, som inte en molntjänst kan fylla.
Skulle kolla upp den om jag var TS.

Ursprungligen av xms67:

Märklig diskussion om att vilja ha en modern dator att visa upp för kunder. Jag jobbar inte alls som säljare/konsult. Jag sitter på andra sidan bordet och har full förståelse för om man vill ha en modern apparat när man besöker kunder. Känns som den uppfattningen av @Kladda stötte emot en känslig sträng. Varför då? Vi diskuterar ju i det oändliga hur olika prylar ser ut och hävdar ju ofta att Apple är överlägsna. Sticker kameran ut lite på iPhone blir det kilometer av kommentarer på nätet. Om vi nu är så fascinerade av Apples design, varför skulle en Applekund(Kladda) inte vilja ha en modern Appleprodukt?

Det är väl ingen som sagt att inte @kladda får ha en modern dator?

Men att argumentera för ett köp av MacBook för att den är modern? Njaee. Visst den är ny men det är min två dagar gamla rMBP 15" också. Dessutom 3x så snabb. Vill man ha en liten dator med retina-skärm så är MacBook absolut att föredra. Men jag uppfattade inte trådskaparens hållning som sådan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-20 23:09
Ursprungligen av grenhall:

Det är väl ingen som sagt att inte @kladda får ha en modern dator?

Men att argumentera för ett köp av MacBook för att den är modern? Njaee. Visst den är ny men det är min två dagar gamla rMBP 15" också. Dessutom 3x så snabb. Vill man ha en liten dator med retina-skärm så är MacBook absolut att föredra. Men jag uppfattade inte trådskaparens hållning som sådan.

Detta börjar bli löjligt.
Men jag hade inte sagt något om du bara hade rekommenderat en MBP retina med 512gb hårddisk. Den är ny. Den är modern.

Vad som fick mig att reagera var rekommendationen av MBP 2012.

Men, TS har ju tackat för sig. Hoppas han återkommer med vilken dator det blev

  • Medlem
  • Klippan
  • 2016-01-31 23:34
Ursprungligen av kladda:

Detta börjar bli löjligt.
Men jag hade inte sagt något om du bara hade rekommenderat en MBP retina med 512gb hårddisk. Den är ny. Den är modern.

Vad som fick mig att reagera var rekommendationen av MBP 2012.

Men, TS har ju tackat för sig. Hoppas han återkommer med vilken dator det blev

Får tacka för en rolig tråd att läsa, själv köpte jag precis en MBP då jag med vill ha lagringsplats och kunna bygga ut minne och disk efter behov, jag valde en 2012 års design så den mer än nog lever upp till vad jag skall använda, och att den skulle vara tung, ja är ens kroppsbyggnad som en streckgubbe så kanske, men 2,06kg är inte tungt. tror man det, så kan jag tipsa om att gymmet 24/7 har bra pris för abonnemang.

Nu ser jag fram emot att få min nya mac levererat, och se om jag får allt att funka som jag vill, eller skall köra bootcamp på den med.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-31 23:47
Ursprungligen av kladda:

Detta börjar bli löjligt.

Ursprungligen av kiixx:

och att den skulle vara tung, ja är ens kroppsbyggnad som en streckgubbe så kanske, men 2,06kg är inte tungt. tror man det, så kan jag tipsa om att gymmet 24/7 har bra pris för abonnemang.

Ser att du fortsatte trenden.

Har de senaste åren MBP Retina fullspäckade med 1TB Flash SSD och 16 GB Ram. Sålde den då jag inte använder den som musikdator längre och behöver inte den prestandan.
Köpte en MB 12" Space Grey och är så grymt nöjd. Trodde först att den skulle vara hur seg som helst, men upplever den inte alls seg.
Redigerar 4k filmer och Photoshop. Har även Windows installerad genom VWware Fusion för göra omslag till mina filmer.
Kör även högre upplösning 1920*1200 på den och det känns helt perfekt.

Skulle aldrig byta tillbaka till en klump 15" igen Men visst kommer det nyare Skylake versioner i denna modell så kommer jag kanske byta, inte för att jag måste utan mer för att jag brukar byta till de senaste. Det är ett annat problem

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-02-17 19:51
Ursprungligen av @ndreas:

Har de senaste åren MBP Retina fullspäckade med 1TB Flash SSD och 16 GB Ram. Sålde den då jag inte använder den som musikdator längre och behöver inte den prestandan.
Köpte en MB 12" Space Grey och är så grymt nöjd. Trodde först att den skulle vara hur seg som helst, men upplever den inte alls seg.
Redigerar 4k filmer och Photoshop. Har även Windows installerad genom VWware Fusion för göra omslag till mina filmer.
Kör även högre upplösning 1920*1200 på den och det känns helt perfekt.

Skulle aldrig byta tillbaka till en klump 15" igen Men visst kommer det nyare Skylake versioner i denna modell så kommer jag kanske byta, inte för att jag måste utan mer för att jag brukar byta till de senaste. Det är ett annat problem

Hm, undrar vad du använder till videoredigering, Final Cut Pro eller Adobe...annat?
Det finns en massa videos på YT om MB 12" och hur den funkar med div. program men det blir lite + & - hela tiden.
Jag har idag en fin late 2013 MBP 13" retina med SSD & 16GB RAM och kan inte vara nöjdare, men mina laptops brukar ärvas av familjen efter 2 år (en som tar studenten i år...) så jag går i tankarna.

Hälsningar

1
Bevaka tråden