Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mot brummande baslåda?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-10-24 18:58

Ok 99mac, här kommer en ljudfråga...

Jag har en Denon CEOL Piccolo och ett par Dali Zensor 1-högtalare. Till detta har jag även en Tangent Evo E8-subwoofer.
En liten men hyggligt välljudande anläggning som fungerar utmärkt ihop med Airplay. På senare tid har jag dock fått problem med ett brummande ljud i baslådan. Provade att byta ut min gamla kabel till denna skärmade subwooferkabel i hopp om bättre resultat. Tyvärr är problemet kvar. Jag hade inga problem med detta brum i baslådan i början, det har dykt upp de senaste månaderna. Läste tips om skärmade subkablar samt att man skulle "fasvända" stickkontakten, tyvärr har inget hjälpt.

Någon som vet vad som kan ha hänt?

Spontan tanke: inget som är löst någonstans som vibrerar?

  • Medlem
  • 2015-10-24 19:06

Det tror jag inte. Allra tydligast hörs det när bara lådan är på utan någon in-signal, alltså musik. Då låter den som ett gammalt ställverk. Och när den slår av automatiskt efter 30 sekunder utan signal så blir allt tyst igen. Bör även tillägga att den är ansluten till ett ojordat uttag.

Kan även tillägga att baslådan står för sig själv utan övrig elektronik som bör kunna störa. TVn står 4 meter bort.

Sitter allt som har med ljudanläggning att göra kopplade till samma uttag? Tänker på ojordat vs jordat.

  • Medlem
  • 2015-10-24 19:21
Ursprungligen av keptang:

Sitter allt som har med ljudanläggning att göra kopplade till samma uttag? Tänker på ojordat vs jordat.

Allt är anslutet i samma vägguttag, men själva förstärkaren är ansluten via ett grenuttag där även TV, ATV samt en PS3a är anslutna. Baslådan är inpluggad direkt i väggen utan grenuttag.

Ursprungligen av Dalle:

Allt är anslutet i samma vägguttag, men själva förstärkaren är ansluten via ett grenuttag där även TV, ATV samt en PS3a är anslutna. Baslådan är inpluggad direkt i väggen utan grenuttag.

Provat att koppla in baslådan i samma grenuttag som övriga saker?

  • Medlem
  • 2015-10-24 19:37

Kan prova att göra det imorgon. Tack för tips. Återkommer med resultat.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-24 20:31
  • Medlem
  • 2015-10-24 21:58
Ursprungligen av keptang:

Provat att koppla in baslådan i samma grenuttag som övriga saker?

Passade på att koppla lådan och förstärkaren till samma grenuttag nu när F1-kvalet regnar bort. Och tyvärr blev det ingen förbättring.

  • Medlem
  • 2015-10-24 22:00
Ursprungligen av reboot81:

Tackar för tips. Jag har ju endast en RCA, men det är väl bara att ansluta den på den ena kanalen och låta den andra vara tom?

Ursprungligen av Dalle:

Tackar för tips. Jag har ju endast en RCA, men det är väl bara att ansluta den på den ena kanalen och låta den andra vara tom?

Ja det lär inte ha någon betydelse.

Ser på SkySports F1 så blir man iallafall underhållen under tiden man väntar på kvalet, om det nu blir något.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-25 02:14

Om du kopplar bort alla kablar utom strömmatning och kablarna mellan högtalarna (ingen signalkälla ansluten alltså), brummar det fortfarande? I så fall ligger troligen felet i nätaggregatet (trasig kondensator...).
Testa även att flytta högtalarna till t ex köket, och koppla in dem i ett jordat uttag, brummar det då?

  • Medlem
  • 2015-10-25 12:16

@kenjon Provade dina tips. Och tyvärr verkar felet ligga i nätdelen. Tog ur subkabeln och körde den bara med nätkabeln i. Och den brummar på duktigt både i jordat och ojordat uttag.
Elektronikreparatörer är ju snudd på omöjligt att hitta i dagens samhälle. Antar det bara att se sig om efter en ny låda om man vill slippa problemet?

Tack för alla tips här i tråden.

Löste du problemet eller vad hände? Har nämligen liknande problem men inte tillräckligt störande för att jag ska göra något avancerat. Hör ett brummande när signalen till baslådan är av och när jag kollar på film tänker man inte på det då det är så pass svag ljud.

  • Medlem
  • 2016-01-18 15:21

Jag har inte åtgärdat problemet än, det har inte funnits tid och ork till det. Men som jag skrev tidigare så är ju gamla hederliga elektronikreparatörer svåra att hitta i dagens samhälle. Så enklast är ju att bara köpa en ny låda.

Oftast är det olika potential i jordningar av chassit som orsakar detta. Har några gånger blivit tvungen att dra en kabel mellan olika apparaters chassin för att bli av med sådant brum.
En annan orsak kan vara kassa nät eller ljudkablar.
En tredje är att volym-pottarna inte har 100% kontakt, kan höras som knaster när man ändrar volym också (mekaniska pottar alltså)

Ursprungligen av CekariYH:

Oftast är det olika potential i jordningar av chassit som orsakar detta. Har några gånger blivit tvungen att dra en kabel mellan olika apparaters chassin för att bli av med sådant brum.
En annan orsak kan vara kassa nät eller ljudkablar.
En tredje är att volym-pottarna inte har 100% kontakt, kan höras som knaster när man ändrar volym också (mekaniska pottar alltså)

Som Dalle beskrev, ljudet som ett ställverk, låter som om jag skulle beskriva det. Brummar när jag har stängt av receivern så det är ett ljud som bör uppstå helt i baslådan. Har en aktiv bashögtalare från infinity så antar att det är något i förstärkaren där. Har liksom Dalle också insett att köpa nytt är det mest prisvärda så tänkte mest om han kommit på något enkelt knep. Kommer inte lägga pengar på att reparera och dessutom är det ett så svagt ljud att de flesta inte ens tänker på det.

Min subwoofer brummar

Hej, har något liknande/samma problem. Min subwoofer "Ibiza sound 800watt" aktiv sub brummar hela tiden även om inga sladdar sitter i (förutom den som ger den ström/el) stör min väldigt mycket på det, någon som kan?

1, varför brummar den så?
2, hur kan jag fixa det i så fall?

Mvh Linus

Allt som oftast är det en jordslinga eller problem med elnätet.
M3 skrev lite tips om detta nyligen och tyckte de förklarade det det med jordslinga på ett bra sätt:
http://m3.idg.se/2.1022/1.660332/brus-oljud-s...

1
Bevaka tråden