Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lagförslag kan tvinga Apple att erbjuda bakdörr i IOS

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ett lagförslag i New York vill tvinga alla mobiltelefontillverkare att göra det möjligt att dekryptera och komma åt användarinformation i enheterna som säljs.

Läs hela artikeln här

SUCK!

Att skapa en sådan bakdörr är ett direkt svek mot integriteten. iOS ska ju vara säkert, ändå hittas det säkerhetshål som gör det möjligt att 'jailbreaka' telefonen. Ska Samsung lägga sig på rygg med sitt KNOX?

Lägg det här på operatörsnivå, på enskild användare, inte på ALLA.

Bara se hur Facebook frågar om telefonnummer, adresser, skola, umgänge, incheckningar.

...det är statlig erektion. All delar med sig av allt. Saker som skulle ta evigheter ett gräva fram. Nu serverar alla det gratis. Nästa steg är att lagföra att kommunikation ska kunna avlyssnas direkt, per enhet och användare.

Det är tillräckligt hårda lagar och regler för att få igenom ett domstolsbeslut för att avlyssna en privatperson. Detta sträcker sig dessutom i maximalt fyra veckor, sen ska domstolsbeslutet förnyas.

Med det här lagförslaget...? Nej...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-01-14 17:41
Ursprungligen av Segas:

Att skapa en sådan bakdörr är ett direkt svek mot integriteten. iOS ska ju vara säkert, ändå hittas det säkerhetshål som gör det möjligt att 'jailbreaka' telefonen. Ska Samsung lägga sig på rygg med sitt KNOX?

Lägg det här på operatörsnivå, på enskild användare, inte på ALLA.

Bara se hur Facebook frågar om telefonnummer, adresser, skola, umgänge, incheckningar.

...det är statlig erektion. All delar med sig av allt. Saker som skulle ta evigheter ett gräva fram. Nu serverar alla det gratis. Nästa steg är att lagföra att kommunikation ska kunna avlyssnas direkt, per enhet och användare.

Det är tillräckligt hårda lagar och regler för att få igenom ett domstolsbeslut för att avlyssna en privatperson. Detta sträcker sig dessutom i maximalt fyra veckor, sen ska domstolsbeslutet förnyas.

Med det här lagförslaget...? Nej...

Detta är sannolikt en dealbreaker, iaf för mig. Inte omöjligt att detta, om det blir verklighet, får mig att sondera marknaden efter alternativ och därefter lämna Apple. Jag skulle aldrig acceptera detta brott.

Ursprungligen av zinned:

Detta är sannolikt en dealbreaker, iaf för mig. Inte omöjligt att detta, om det blir verklighet, får mig att sondera marknaden efter alternativ och därefter lämna Apple. Jag skulle aldrig acceptera detta brott.

"Terror" är lika utslitet som "rasism". Ingen reagerar längre, det används som ett argument att få igenom lagar och förordningar som annars hade fått avslag direkt. Det finns än så länge inga indikationer på att avlyssning har gett resultat i terrorns syfte.

Inte. En. Enda. Gång.

Ursprungligen av zinned:

Detta är sannolikt en dealbreaker, iaf för mig. Inte omöjligt att detta, om det blir verklighet, får mig att sondera marknaden efter alternativ och därefter lämna Apple. Jag skulle aldrig acceptera detta brott.

Samma här, detta är inte ok. Om det sker, I'm out.

  • Medlem
  • 2016-01-14 18:35

Hur ser det ut på android-telefoner, har dem "bakdörrar"? Går detta igenom så är det slut med Apple-produkter för mig.

Ursprungligen av zinned:

Detta är sannolikt en dealbreaker, iaf för mig. Inte omöjligt att detta, om det blir verklighet, får mig att sondera marknaden efter alternativ och därefter lämna Apple. Jag skulle aldrig acceptera detta brott.

Eftersom detta gällde alla mobiltelefontillverkare, inte bara Apple, så är väl det närmaste alternativet walkie-talkie...

Ursprungligen av HåkanE:

Eftersom detta gällde alla mobiltelefontillverkare, inte bara Apple, så är väl det närmaste alternativet walkie-talkie...

Det kommer såklart finnas alternativ, alla tillverkare kommer inte från USA.
Det kan man inspektera närmare om detta går igenom, onödigt att ropa varg förrän vargen kommit.

Ursprungligen av WiFi:

Hur ser det ut på android-telefoner, har dem "bakdörrar"? Går detta igenom så är det slut med Apple-produkter för mig.

Källkoden är öppen så det blir tämligen svårt att gömma något liknande i Android, även om detta går igenom och vissa tillverkare skulle implementera någon bakdörr så kommer det finnas alternativ där det inte finns.

Hoppas IT-branschen är tillräckligt stark och står emot detta och det inte blir något av det.

edit: Det finns såklart fler alternativ än Android, men man får se hur det utvecklar sig det hela.

Ursprungligen av keptang:

Samma här, detta är inte ok. Om det sker, I'm out.

Man får väl lägga sin tro i att mobiltelefoner INNAN det går igenom inte får bakdörren applicerad via uppdateringar i efterhand, annars kommer andrahandsmarknaden för mobiltelefonerna att skjuta i höjden.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-14 19:48

Skulle ASSA lyckas sälja dörrlås till vilken polisen och de kriminella hade huvudnycklar?

Ursprungligen av reboot81:

Skulle ASSA lyckas sälja dörrlås till vilken polisen och de kriminella hade huvudnycklar?

Om Assa hade varit amerikanskt, inte omöjligt. Som TSA-lås typ.

Och då händer ju detta efter ett tag.

Citat:

This is why backdoor encryption of the sort espoused by various government agencies is so incredibly dangerous. In the real world, keys get photographed, spies discover and leak codes, and even top-level cryptographic systems like the German Enigma of WW2 can be brought down by poor security practices, imperfect operation, or strokes of luck. Hackers have proven adept at chaining together personal information to create attacks against individuals by exploiting weaknesses of multiple services. Airport luggage may seem pedestrian compared to the advanced hacks that swarm across the modern web, but spear phishing — the practice of fooling users into revealing critical data about themselves to a person they think represents a legitimate business — is alive and well. The devices we lock down may be radically different, but the principles that ensure their security haven’t changed so very much.

Discovering that the TSA locks are just as worthless as you likely thought they were won’t change your life — but it’s a practical example of how backdoors can immediately destroy the security of a system.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-14 20:22

Det spelar ingen roll om Apple bygger in en bakdörr till systemet. Vill Jönssonligan kommunicera hemligt med Reinard Räv så nyttjar de en app med inbyggd kryptering och Apple kan inget göra.

Ursprungligen av reboot81:

Det spelar ingen roll om Apple bygger in en bakdörr till systemet. Vill Jönssonligan kommunicera hemligt med Reinard Räv så nyttjar de en app med inbyggd kryptering och Apple kan inget göra.

Visst är det så, flesta kommunikationsappar är ju redan det, men jag skulle inte frivilligt köra ett system som jag är medveten om har en bakdörr.

Ursprungligen av keptang:

Det kommer såklart finnas alternativ, alla tillverkare kommer inte från USA.

Fast nu gällde det väl alla tillverkare som ville sälja sina telefoner i New York, oavsett vart de är tillverkade.
Alternativen krymper nog ganska drastiskt.

Men, detta är ju bara ett förslag. Man får ju hoppas att det inte går igenom...

Ursprungligen av reboot81:

Det spelar ingen roll om Apple bygger in en bakdörr till systemet. Vill Jönssonligan kommunicera hemligt med Reinard Räv så nyttjar de en app med inbyggd kryptering och Apple kan inget göra.

Saxat från Omni:
Uppgifter: IS chattar via egenutvecklad Androidapp
● TECH Defense One rapporterar att IS tros ha utvecklat sin egen Android-app kallad Irawi, som man använder för krypterad kommunikation. Det skriver IDG. Det är hackergruppen Ghost Security, som övervakar IS-aktiviteter på nätet, som upptäckt appen. Appen ska enligt uppgifterna vara tämligen primitiv jämfört med kommersiella chatt-appar och ser på ytan ut som en nyhets-app.

Men tänk på barnen, ger alla bara upp all sin integritet och går med på övervakningschip som spelar in allt inopererat i huvudet så skulle vi inte ha ett enda brottsoffer... Eller?!?!

Ursprungligen av keptang:

Visst är det så, flesta kommunikationsappar är ju redan det, men jag skulle inte frivilligt köra ett system som jag är medveten om har en bakdörr.

Varför? Det enda realistiska antagandet i dagsläget är ju att alla kommersiella system innehåller bakdörrar.

Ursprungligen av GustafMA:

Varför? Det enda realistiska antagandet i dagsläget är ju att alla kommersiella system innehåller bakdörrar.

Öppen källkod = det går att kontrollera att det inte finns några bakdörrar.

Kom igen. När kompilerade du senast själv från öppen sås, jämförde med distribuerad binär och försökte få kompileringsmiljön och kompilatorflaggorna att stämma överens perfekt så du kan få exakt samma checksumma? När verifierade du senast din kompilators integritet på assemblernivå? Din hårdvaras firmware? Din processors mikrokod?

Utgå ifrån att alla system du använder är komprometterade och anpassa dig därefter.

Möjligheten finns, det är det som skiljer.

Även om de olika telefonoperativsystemen inte innehåller bakdörrar in på "officiell" väg så lär de flesta länders säkerhetsorganisationer ha eller arbeta med att ta fram egna efter sårbarheter i systemen.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.641703/ny-jai...
Sen är kanske frågan om de kan göra allt som en "officiell" väg in hade kunnat erbjuda, men de kan säkert få tag på mycket information från vanliga användare redan idag om de vill. Sen är väl en annan sak också om de kan använda den informationen i civilrättsliga ärenden. Men i terrornsbekämtningens namn är ju allt tillåtet. Krig, kärlek & terrorbekämtning.

1
Bevaka tråden