Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra backuper till iCloud?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2016-01-11 21:36

Jag har "bar 250 eller max 300Gb liggande på min dator. Kan man få så att den backar upp till iCloud istället för externa diskar? Gärna en med en bra funktion som TimeMacine.

Eller finns de bågön bättre lösning för att backa upp hela datorn i ett molen? Skulle kännas ganska bra.

Ursprungligen av Matsaki:

Jag har "bar 250 eller max 300Gb liggande på min dator. Kan man få så att den backar upp till iCloud istället för externa diskar?

Nej, iCloud är inte rätt lösning.

Andra lösningar finns, kolla på CrashPlan eller Backblaze.
Själv kör jag CrashPlan sen 4 år tillbaka.

Bra tråd, http://www.99mac.se/forum/t/290496-vardet-av-...

Varför är inte iCloud rätt lösning: Därför att backuppen hamnar tillbaka på datorns hårddisk.

Crashplan är bra men aldrig provat och jag kör med Backblaze och är supernöjd.

  • Medlem
  • 2016-01-11 22:12

Jag kör med Arq och backar upp till OneDrive och Dropbox (1 TB utrymme hos vardera). Fungerar förträffligt.

Ursprungligen av Matsaki:

Jag har "bar 250 eller max 300Gb liggande på min dator. Kan man få så att den backar upp till iCloud istället för externa diskar? Gärna en med en bra funktion som TimeMacine.

Eller finns de bågön bättre lösning för att backa upp hela datorn i ett molen? Skulle kännas ganska bra.

www.backblaze.com
www.crashplan.com

Sitter också och funderar på mina bakcuper och vad jag skall göra med all media och filer

Rätta mig om jag tänker fel !

Skall man använda sig av tex crashplan så kostar det en del om man vill ladda upp allt och inte går det fort heller

Man får 3 TB HDD för ca 1000 lappen och några sådana liggande på annan säker plats måste ju vara säkert

Vanliga dagliga filer kan ju med fördel läggas upp på Dropbox, onedrive och varför inte ha 2000 GB (som jag har) extra hos iCloud och använda iCloud Drive.

Vad jag däremot efterlyser, är att kunna köra Time Machine direkt till iCloud.
Helt otroligt att man inte har denna lösning. Idag lägger jag det på en HDD
Man vill ju ha en Time Machine kopia då det är en helt annan sak än backup av lösa filer och då man man vill kunna återställa hela datorn i tidigare skick.

Någon som funderat mer än mig och som har bättre erfarenheter som har lite mer tips och lösningar?

OBS : Har läst ett par timmar på nätet och det verkar finnas massor av lösningar, men inget som är riktigt bra

Jag använder Backblaze, och det kostar $95 för två år per dator utan volymbegränsning så överkomligt.
Backar inte upp NAS eller andra nätverksanslutna enheter, men allt annat som DAS och externa HDD/SSD.
Har ca 3TB idag och, den första badkuppen kan ta månader beroende på mängd och hastighet, men det sköter den lilla appen som man laddar ner själv, och märks inte att den finns där förutom meny-ikonen.
Är supernöjd.

TM Backupp till iClod??? För det första finns ju allt du har på iCloud även på datorn så vitsen? Vill du ha ett iCloud-konto för många TB och betala för det med Apples priser?

Nån insatt kan säkert berätta lite icm Crashplan som har en del andra finesser som Backblaze saknar, men också är dyrare vad jag förstått.

PS: Allt viktigt från andra datorer lägger jag på en utdelad DAS så även det blir backuppat av Backblaze.

Time Machine till iCloud hade väl varit ypperligt. Man behöver inte göra större kopia än att kunna återställa OSX samt de program man har på datorn. Filer och annat kan läggas på annan plats. 200 GB som rymmer mer än väl en Time Machine kopia kostar 29 kr i månaden.

Om det tar månader att ladda upp till Blackblaze. Hur lång tid tar det då om man skall återställa?

Jag har lite svårt att förstå vitsen med att betala för molnlagring som inte har möjlighet till synkning och då det måste vara billigare att köpa HDD som kan läggas i tex ett bankfack. Det måste gå fortare att åka till banken än att ladda hem från tex Blackblaze?
Eller tänker jag fel?

Ursprungligen av MalcomX:

Time Machine till iCloud hade väl varit ypperligt. Man behöver inte göra större kopia än att kunna återställa OSX samt de program man har på datorn. Filer och annat kan läggas på annan plats. 200 GB som rymmer mer än väl en Time Machine kopia kostar 29 kr i månaden.

Om det tar månader att ladda upp till Blackblaze. Hur lång tid tar det då om man skall återställa?

Jag har lite svårt att förstå vitsen med att betala för molnlagring som inte har möjlighet till synkning och då det måste vara billigare att köpa HDD som kan läggas i tex ett bankfack. Det måste gå fortare att åka till banken än att ladda hem från tex Blackblaze?
Eller tänker jag fel?

1: Vill du ha automatic eller inte? En lös HDD eller USB-sticka funkar ju utmärkt om man nu tar sig tid att ha den på säkert ställe utanför hemmet, och orkar uppdatera den hela tiden.

2. Dom flesta har mycket snabbare ner än upp. Men har du mycket data skickar dom dig en hårddisk på allt, fast det blir ju inte heller över dan sas. Har du dessutom en TM-backup är du ju igång rätt snabbt med själva datorn om du nu väljer att inte göra backup på allt via TM, se 3.

3. Ska du manuellt hålla reda på vad TM backuppar?

4. 200GB räcker kanske för många men inte för mig, och jag vill ha alla mina bilder tillgängliga jämt så dom finns på en DAS som backpuppas med TM och Backblaze och även manuellt på andra enheter som en 4TB bärbar Thunderbolt HDD. Så det enda manuella jag gör är kopieringen till den bärbara HDD:n vilket sker när jag fotat med nått annat än iOS enheterna, då dessa ändå ligger i iCloud.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-12 17:20

Crashplan/Backblaze är inget man planerar att ladda hem en hel säkerhetskopia ifrån, utan mer som en försäkring med garanti att alla filer finns där även de som skapades timmarna innan branden/stölden/kraschen.
@MalcomX det ligger något i att man får 3TB för tusenlappen, men då gäller det att man har disciplin och verkligen byter ut disken då och då. Kan du sköta det, och ha dina viktiga dokument synkad till en molntjänst så är det bra.
Glöm inte heller att en säkerhetskopieringslösning även hanterar versioner av filerna.

Ursprungligen av CekariYH:

Jag använder Backblaze, och det kostar $95 för två år per dator utan volymbegränsning så överkomligt.
Backar inte upp NAS eller andra nätverksanslutna enheter, men allt annat som DAS och externa HDD/SSD.
Har ca 3TB idag och, den första badkuppen kan ta månader beroende på mängd och hastighet, men det sköter den lilla appen som man laddar ner själv, och märks inte att den finns där förutom meny-ikonen.
Är supernöjd.

Crashplan backuppar även NASar förutom datoranslutna USB/FW-diskar etc. Också supernöjd. Har för mig att det kostar 99USD per år, dvs det dubbla mot BB. Men tycker inte att någon krona hit eller dit per dag spelar någon roll i den allmänna konkursen.

Ursprungligen av johan_tanying:

Crashplan backuppar även NASar förutom datoranslutna USB/FW-diskar etc. Också supernöjd. Har för mig att det kostar 99USD per år, dvs det dubbla mot BB. Men tycker inte att någon krona hit eller dit per dag spelar någon roll i den allmänna konkursen.

Tvärtom mot BB då, men vet att bägge är bra så behovet och prylarna bestämmer nog vilken man väljer.

Edit Eller menar du plus USB och FW diskar?

Ursprungligen av CekariYH:

Tvärtom mot BB då, men vet att bägge är bra så behovet och prylarna bestämmer nog vilken man väljer.

Edit Eller menar du plus USB och FW diskar?

CrashPlan kan göra backup på allt som man har access till.

Ursprungligen av keptang:

CrashPlan kan göra backup på allt som man har access till.

Ja, det var väl det jag hade för mig

Tackar för infon. Skall titta lite mer på det och fundera lite hur jag skall göra

Det är en djungel det här och man bör nog bestämma sig för en sak innan börjar göra backup på allt man har liggande på en massa olika HDD i dubbla upplagor

iOS
Säkerhetskopiera dina iOS-enheter med iCloud Säkerhetskopia och gör en lokal, krypterad säkerhetskopia till iTunes inför varje byte eller återställning av enheten, så har du både löpande säkerhet och tillgång till en snabb återställningsbackup.

OS X
Kör din dator mot en extern Time Machine-disk, antingen med sladd eller trådlöst, så har du en förhållandevis snabb backup för återställning av filer, mail, bilder etc.

Kör Backblaze eller Crashplan till "molnet" för löpande backup även om du är bortrest från din Time Machine-disk.
Backblaze tar enbart din användarmapp, dvs inte systemet etc. Däremot tas externa diskar med (om man vill). Dessa filer kan du sedan komma åt från deras hemsida eller via deras app om något skulle hända eller om du är borta från din dator och behöver komma åt någon fil. Tar lite tid att ladda ned allihopa, men värt att ha om olyckan är framme.

Extra: Klona din dator mha Skivverktyg eller Carbon Copy Cloner inför varje större uppdatering/förändring.

1
Bevaka tråden