Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Magic Mouse tappar kopplingen, sen då?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett problem med min Magic Mouse, det händer då och då att den tappar kopplingen till min iMac. Så då sitter man där utan mus och ingen aning om hur man ska få tillbaka den. Vad ska man göra, finns det kortkommandon till tangentbordet man kan använda?

Visst, ta ut / sätta in batterierna, starta om den kan man göra, men det är inte alltid det hjälper.
Starta om datorn kan man göra, men då tappar man saker man inte sparat, man måste göra en hard reboot (vilket känns obra)

Ska man behöva köpa en liten trådad mus för att ha i reserv när det sker?? Känns som en beige lösning.

Förslag?

Datormodell?
Version av OS X?

Vad innebär "då och då"? Är det flera gånger om dagen, eller en gång i månaden?

Ursprungligen av breather:

...tappar man saker man inte sparat...

Det behövs ingen mus för att spara. Det mesta går att göra via tangentbordet.

Tryck Cmd+Tab till respektive applikation, och sen Cmd-S för att spara (eller Cmd-Shift-S för "Spara som") - innan du startar om datorn.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Datormodell?
Version av OS X?

Vad innebär "då och då"? Är det flera gånger om dagen, eller en gång i månaden?

Det behövs ingen mus för att spara. Det mesta går att göra via tangentbordet.

Tryck Cmd+Tab till respektive applikation, och sen Cmd-S för att spara (eller Cmd-Shift-S för "Spara som") - innan du startar om datorn.

4-6 ggr i månaden
Ibland är det inte bara Spara som är grejjen, sitter man ex vid ett pokerbord så vill man kanske inte behöva starta om datorn.
Hur som haver så är det ett störande element att tappa kopplingen.

Jepp. Man bör alltid ha en trådad mus som reserv. Bluetooth-möss tappar kontakt lite då och då - eller blir tomma på energi. Man kommer inte undan att ha en trådad mus i skrivbordslådan. Det är som moppe/motorcykel; kickstarten är kvar trots att dessa maskiner fick el-start många, många år sedan. Eller att folk ofta har startkablar i bagaget. Etc.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-11 11:03

Prova BlueToggle, en app som kan stänga av/sätta på blåtand med tangentbordet.

Jag har inte dessa problem. Kanske musen som börjar bli kaputt eller har det alltid varit så?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-11 11:21

Det händer mig 1-2 ggr/vecka att Magic Mouse tappar anslutningen till min gamla iMac 24", men den återansluter alltid inom 10-15 sekunder. Händer ofta flera gånger i följd för att sedan vara problemfritt andra dagar, så det talar för att det är någon lokal störning. Kanske grannen under som tar ett samtal i sin trådlösa telefon i rummet precis under mitt datorbord?

Även om det oftast är korta avbrott (passa på stå upp och ta ett andetag) är det så störande om det händer i kritiskt läge att den i övrigt värdelösa pensionerade Mighty Mouse numera hänger redo från en usb-port gömd bakom datorn.

Wi-Fi och Bluetooth: Möjliga orsaker till trådlösa störninga

Ursprungligen av reboot81:

Prova BlueToggle, en app som kan stänga av/sätta på blåtand med tangentbordet.

Om man stänger av Blåtand, stänger man inte av kopplingen till tangentbordet då också, hur sätter man då på blåtand igen?

Lutar att köpa en liten billig trådad usb mus då...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-01-11 14:50

Har samma problem och tror faktiskt att det är musen i sig det är fel på då jag tror mig lyckats isolera när det händer.

Om jag bara för musen jämt över underlaget är det aldrig några problem och musen tappar aldrig kopplingen med datorn, men ibland händer det att jag i någon rörelse lyfter musen från underlaget och sätter ner den lite "hårt" igen och då tappar den nästan alltid kopplingen, detta händer mest när jag redigerar bilder eller spelar där jag använder ganska så stora rörelser.

Detta är inget som stör mig direkt i det vardagliga arbetet eftersom jag har en trackpad också, bara att gå upp till blutetooth menyn och välja att ansluta musen igen så funkar det, därför har jag inte i heller brytt mig vidare.

Ursprungligen av andste:

Har samma problem och tror faktiskt att det är musen i sig det är fel på då jag tror mig lyckats isolera när det händer.

Om jag bara för musen jämt över underlaget är det aldrig några problem och musen tappar aldrig kopplingen med datorn, men ibland händer det att jag i någon rörelse lyfter musen från underlaget och sätter ner den lite "hårt" igen och då tappar den nästan alltid kopplingen, detta händer mest när jag redigerar bilder eller spelar där jag använder ganska så stora rörelser.

Detta är inget som stör mig direkt i det vardagliga arbetet eftersom jag har en trackpad också, bara att gå upp till blutetooth menyn och välja att ansluta musen igen så funkar det, därför har jag inte i heller brytt mig vidare.

Detta låter väldigt bekant för mig

Skumt, har inte alls detta problem och haft BT-mus sedan Magic Mouse kom ut.
Och om den varning för låg batterinivå kommer upp är det bara byta till nyladdade utan att först stänga av den så förlorar man inte kopplingen mer än nån sekund.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-11 17:21
Ursprungligen av breather:

Om man stänger av Blåtand, stänger man inte av kopplingen till tangentbordet då också, hur sätter man då på blåtand igen?

Förutsätter såklart att man har ett fullstort trådat tangentbord.

Kör du med lösa batterier eller vad, hade dessa problem när jag körde med ett trådlöst laddbart batteripack och det visade sig att packen va aningens för kort så det glappade ibland, även vanliga billiga batterier kan vara lite för korta varvid detta kan uppstå.
Smutsiga batterier/anslutningar ger samma fenomen.

Ursprungligen av CekariYH:

Kör du med lösa batterier eller vad, hade dessa problem när jag körde med ett trådlöst laddbart batteripack och det visade sig att packen va aningens för kort så det glappade ibland, även vanliga billiga batterier kan vara lite för korta varvid detta kan uppstå.
Smutsiga batterier/anslutningar ger samma fenomen.

Kör med uppladdningsbara batterier, köpte en laddare av Äpple och batterier medföljde.

Händer mig någon gång då & då.

Jag väntar bara en 5 sekunder och klickar på musen.
Därefter ansluter den igen snabbt.

Senast redigerat 2016-01-11 18:29
Ursprungligen av breather:

Kör med uppladdningsbara batterier, köpte en laddare av Äpple och batterier medföljde.

Ok, samma som jag.
Kollat att ändarna inte är fulla av hand/finger fett/svett och att kontakterna i musen är rena, och inte ihoptryckta på plus-sidan?

Ursprungligen av CekariYH:

Ok, samma som jag.
Kollat att ändarna inte är fulla av hand/finger fett/svett och att kontakterna i musen är rena, och inte ihoptryckta på plus-sidan?

Jupp, har nog fått ett måndagsexemplar.

Låna en trädåd mus av någon kompis och ta bort parningen för musen och para om den?

Ursprungligen av breather:

Jag har ett problem med min Magic Mouse, det händer då och då att den tappar kopplingen till min iMac. Så då sitter man där utan mus och ingen aning om hur man ska få tillbaka den. Vad ska man göra, finns det kortkommandon till tangentbordet man kan använda?

Visst, ta ut / sätta in batterierna, starta om den kan man göra, men det är inte alltid det hjälper.
Starta om datorn kan man göra, men då tappar man saker man inte sparat, man måste göra en hard reboot (vilket känns obra)

Ska man behöva köpa en liten trådad mus för att ha i reserv när det sker?? Känns som en beige lösning.

Förslag?

Hej alla
Samma sak började hända med min MM i höstas. Som flera andra i tråden började jag misstänka att det hade med batterifacket att göra, så jag klippte till och vek ett papper några gånger, placerade det mellan batterier och lock för att få batterierna att ligga fast och stilla.
Har inte haft problemet sedan dess
Prova vetja!

1
Bevaka tråden