Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft hinner före Apple i Europa

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av arru

PS. jag misstänker att det största problemet som fördröjer ITMS för Windows inte är något annat än DRM (kopieringsskyddet). Frågan är om M$ har löst detta på ett tillförlitligt sätt (om man kan göra det) och vad som händer om de inte har det?

Windows Media har redan DRM. Sedan länge. Apple har FairPlay™ DRM en tredjepartslösning som DRM för AAC (och det är utvecklat från början till Windows). MS och Real har mycket mer "avancerade" DRM lösningar. Det är därför du inte ser Quicktime i komersiella on-demand tjänster. (typ SFs nätbio)

Vet inte varför det dröjer för Apple...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Khedron

klipp klipp.....

....Dessutom så undrar jag om inte folk som laddar ner musik från en MS-stöd tjänst kommer råka ut för obehagliga överraskningar den dagen de installerar om sin maskin. Som Media Player har fungerat förut så måste man vara väldigt nogrann med att även ha en backup på alla certifikat som ens låtar är knutna till. Eftersom ingen dödlig människa kan dröma om att man skall ta backup på annat än sina WMA-filer så är man torsk när man försöker spela upp sina ljudfiler på den ominstallerade datorn...

Hur fungerar apples lösning med kopieringsskydd? nån som vet och kan förklara närmare?

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-08-15 20:19

nu orkade jag inte gräva mig genom hela raden av inlägg så ni får ursäkta om jag är ute och cyklar. jag tror inte att det finns något att oroa sig för ms' ms-introduktionen i Europa - må ms planka Apples idéer och koncept, introducera förre tjänster eller hoppa på nyskapad marknad - de följer ändå inte Apples strategi och eller visionen. den enda driftkraften för ms är pengar utan innovation eller frisläppt kreativitet...

Apples lösning är bara en liten tegelsten i huset medan ms' intro är en lösryckt insats i äggröran. det handlar inte om vad som är bättre eller sämre, eller om vilka marknadsandelar man har för tillfället utan hur man hushåller med sina pjäser.

tänk, var inte dinosarierna 95% av faunan en gång i tiden?

  • Medlem
  • 2003-08-16 20:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av grafit
tänk, var inte dinosarierna 95% av faunan en gång i tiden?

Veckans bevingade
Fast de var det i typ 300 milj. år. Meteoriten får gärna kvicka sig lite.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-20 18:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av D Damlin
Hur fungerar apples lösning med kopieringsskydd? nån som vet och kan förklara närmare?

Det där är ju lite intressant, någon som vet? Vore ju trist om ingen av ens låtar fungerar efter att man har installerat om hela systemet....

/J

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-20 18:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
<Klipp>
MS och Real har mycket mer "avancerade" DRM lösningar. Det är därför du inte ser Quicktime i komersiella on-demand tjänster. (typ SFs nätbio)

Vet inte varför det dröjer för Apple...

Aha, det förklarar varför det är så lite strömmande Quicktime!
Money rulez....

/J

Citat:

Skrevs ursprungligen av jbong
Det där är ju lite intressant, någon som vet? Vore ju trist om ingen av ens låtar fungerar efter att man har installerat om hela systemet....

/J

Har kollat lite, det funkar så att man "autentiserar" datorn med en kod. samma kod som används när man köper musiken.
Är datorn inte autentiserad kan man inte spela upp låtarna.
Man kan autentisera 3 datorer samtidigt, byter man dator måste man deautentisera.

Snabbt förklarat...

  • Oregistrerad
  • 2003-08-21 22:58

Som stickspår kan nämnas att här i Tyskland kör Deutsche Telekom sitt eget lilla race (en generell plattform för att tillhandahålla och ta betalt för musik på nätet), dock bara inom landets gränser.

Sak det strömmas video ska det vara MPEG4. På det sättet går det att använda vettigt i alla MPEG4-kompatibel utrustning. Vad vi inte behöver är ett proprietärt "funkar bara hos MS"-format.

Tur att MS inte ens övervägs hos DVD Forum när det gäller HD-DVD.

SFs tjänst är alldeles för outvecklad för att vara ett alternativ till DVD. Att den bygger på MS-teknik är också negativt.

Nej, nätvideo ska vara MPEG4-baserat och strömmas ut till sådant som DVD-spelare etc. Då, när man kan konsumera nät-TV och VoD i sin vanliga hemmabio utan att behöva trassla med en Wintel-dator kommer tekniken att kunna få potential.

Bevaka tråden