Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad Apple bör göra 2016

Tråden skapades och har fått 109 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag gillar iTunes till max då det samlar all media till en app och tycker det funkar kalas på Macen.
Uppdelning på iOS känns också bra och naturligt.
Finns ju SD-kortäsare och USB minnen till lightningkontakten på iOS-enheter och funkar kalas, men som extra minnesutökning funkar det ju inte så bra så kanske en MicroSD-kort plats kunde finnas.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-01-07 19:49

Jag undrar fortfarande vilken stor fördel det skulle vara med att ha en XD-plats i iPad...

  • Medlem
  • 2016-01-07 20:08
Ursprungligen av zinned:

Jag undrar fortfarande vilken stor fördel det skulle vara med att ha en XD-plats i iPad...

Ingen alls om man saknar filhanterare, fast inläggsskrivaren önskade sig ju det.

Ursprungligen av zinned:

Jag undrar fortfarande vilken stor fördel det skulle vara med att ha en XD-plats i iPad...

Tja, 200GB extra kan väl vara bra om man fotar-filmar mycket med den, men skulle hellre vilja ha det till iPhone.
Men som sagt jag har flera USB minnen till den, både lightning och WiFi dit jag kan tanka över om mobilen/paddan börjar bli full

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-01-08 10:05
Ursprungligen av CekariYH:

Tja, 200GB extra kan väl vara bra om man fotar-filmar mycket med den, men skulle hellre vilja ha det till iPhone.
Men som sagt jag har flera USB minnen till den, både lightning och WiFi dit jag kan tanka över om mobilen/paddan börjar bli full

Jag anser, om man plåtar o filmar mycket, då gör man inte det med en iPad eller iPhone. För dålig optik för seriös användning. Det duger till bra snapshots men inte seriös användning. Skulle man ändå använda dessa för ändamålet så måste man mer eller mindre plåta dygnet om för att ha problem med lagringen. Inte ens då, för då kör man iCloud och har bara enhetsanpassade kopior i enheten.

Fler argument för en XD-plats i iPad/iPhone?

Ursprungligen av zinned:

Jag anser, om man plåtar o filmar mycket, då gör man inte det med en iPad eller iPhone. För dålig optik för seriös användning. Det duger till bra snapshots men inte seriös användning. Skulle man ändå använda dessa för ändamålet så måste man mer eller mindre plåta dygnet om för att ha problem med lagringen. Inte ens då, för då kör man iCloud och har bara enhetsanpassade kopior i enheten.

Fler argument för en XD-plats i iPad/iPhone?

Kan man ju tycka och jag har inga problem med det.
Filma i 4k så märker du nog, och massor med folk använder mobilen för allt fota/filma, så... alla orkar inte släpa med sig ens en kompakt eller systemkamera överallt, och med handen på hjärtat så 90% av tiden jag är ute för att göra annat än fota/filma är mobilen det enda jag har med mig

  • Medlem
  • 2016-01-08 16:29

Jag har och har haft telefoner med minneskortplats och har aldrig bytt ut minneskortet. Kan dock förstå de som har användningen av det. En minneskortplats i 16 GB iPhone 7 hade möjliggjort att man öka minnet för en billig peng. Dock går Apple aldrig med på det. Intressant om Samsung återinför minneskortplats i S7

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2016-01-08 18:30
Ursprungligen av PaO:

Jag har och har haft telefoner med minneskortplats och har aldrig bytt ut minneskortet. Kan dock förstå de som har användningen av det. En minneskortplats i 16 GB iPhone 7 hade möjliggjort att man öka minnet för en billig peng. Dock går Apple aldrig med på det. Intressant om Samsung återinför minneskortplats i S7

Minneskort är helt värdelöst och är slött att läsa/skriva till och helt jävla bakåtsträvande att ens tänka på att man vill ha, minneskort att övergetts för molnlagring.

Ursprungligen av Exteron:

Minneskort är helt värdelöst och är slött att läsa/skriva till och helt jävla bakåtsträvande att ens tänka på att man vill ha, minneskort att övergetts för molnlagring.

Beror nog på vilken klass du köper, och inte är de väl slöare på en mobil än att lagra på molnet via 4g?

Duger dom till dyrare systemkameror ska dom väl duga till en mobil/platta?

Senast redigerat 2016-01-08 18:50
  • Medlem
  • 2016-01-08 20:21
Ursprungligen av Exteron:

Minneskort är helt värdelöst och är slött att läsa/skriva till och helt jävla bakåtsträvande att ens tänka på att man vill ha, minneskort att övergetts för molnlagring.

Som sagt jag väljer tex UFS 2.0 för hela slanten före minneskortplats. Nu har jag minneskortplats i min nuvarande telefon och jag har aldrig bytt ut minneskortet. 96 GB totalt räcker för mig. Men förstår de som byter minneskort med glädje. 16 GB är löjligt lite och molntjänster kostar en slant och man har inte alltid tillgång till nätet utan kostnader. Så i de telefoner med 16 GB insteg är det så klart en fördel. Märker ingen större skillnad på om media läser från minneskort eller det inbyggda minnet. Dock kanon att alla foto och video man tar hamnar direkt på minneskortet

UFS 2.0?

  • Medlem
  • 2016-01-08 20:35
Ursprungligen av CekariYH:

UFS 2.0?

UFS 2.0 är en standard som ger flash minne en SSD känsla snabbt som attan

Samsung plockade bort minneskortplats i S6 och satte in UFS 2.0 för hela slanten. Har fått mycket kritik och därför är det intressant om deras kommande S7 får UFS 2.0 och minneskort

https://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Flash...

http://www.phonearena.com/news/Super-fast-UFS...

Ursprungligen av PaO:

UFS 2.0 är en standard som ger flash minne en SSD känsla snabbt som attan

Samsung plockade bort minneskortplats i S6 och satte in UFS 2.0 för hela slanten. Har fått mycket kritik och därför är det intressant om deras kommande S7 får UFS 2.0 och minneskort

https://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Flash...

http://www.phonearena.com/news/Super-fast-UFS...

Tackar

  • Medlem
  • 2016-01-08 23:37
Ursprungligen av CekariYH:

Tackar

Ingen orsak

Hoppas på ett spännande år med iPhone 7, Galaxy S7 och drömmen om project valley

Hade velat att de gjorde mer förbättringar under huven. Tycker att ElCap var en stor förbättring, men har fortfarande ett par problem med t.ex. AirDrop som funkar ibland och ibland inte, samt att interfacet inte hänger med helt när jag kopplar in/ur skärmar och en skum bugg gör att interna högtalarna inte funkar utan omstart efter att jag pluggat ur ett par USB soundsticks från c:a år 2000.

Men annars stabilt. Det viktiga med ett operativsystem är att det är stabilt, säkert, pålitligt och effektivt. Sen kan man fixa integration med facebook och diverse emojis i efterhand.

Så gärna lite mer sånt. Och nåt nytt spännande inom smart hem eller självkörande bilar. ? Och så kanske en Mac Pro som jag vill köpa (fast antagligen inte kommer för jag har inte behov av sånt, tror jag).

  • Medlem
  • Neverland
  • 2016-01-22 23:32
Ursprungligen av D_Odell:

Har du prövat Airmail?

Nej. Jag ska, om tiden tillåter, göra det. Tack för tipset.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-24 12:19
Ursprungligen av filuren:

Nej. Jag ska, om tiden tillåter, göra det. Tack för tipset.

Dessvärre har för min del aldrig AirMail imponerat. Det är möjligt saker blivit bättre på senare tid men hittills har jag alltid fallit tillbaka på Apple Mail.app.

2016 bör Apple modernisera/uppdatera sina databaser så att man kan:

1. Slå ihop två eller fler Apple-ID's till ett.
2. Överföra spelstatistik från ett Apple-ID till ett annat Apple-ID.

Detta skulle glädja miljoner kunder som var med från början när det gäller Apples moln-satsningar och som av diverse anledningar - egenförvållat och inte egenförvållat - har en spretik och rörigkontostruktur hos Apple och som dessutom har slussat in sina barn i Apples penning-gap och dessa ungar börjar nu bli "sina egna" så att säga. Reformen skulle vara en självklar justering för att vi trogna beta-testare och tunga bidragare till Apples enorma kassaflöde senaste 10-15 åren - en självklar justering och dessutom förväntar jag mig ett personligt tack från Apples styrelse...och en ödmjuk ursäkt för att justeringen inte kommit tidigare.
Det är vad Apple bör göra 2016. Klarar dom av det? Tveksamt. Tusentals företag, organisationer, starr, kommuner, myndigheter och föreningar har slagit ihop/justerat/reformerat sina databaser rent rutinmässigt sedan 60-talet (Oracle och en hel IT-industri lever delvis på detta) - det är vardagsmat och inga konstigheter alls - men för Apple verkar detta vara en omöjligt komplex grej.

Ursprungligen av Demiurgen:

2016 bör Apple modernisera/uppdatera sina databaser så att man kan:

1. Slå ihop två eller fler Apple-ID's till ett.

+1 på den.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2016-01-25 22:49

Skivverktyg
Låt mig skriva över ledig data.
Låt MIG bestämma storleken på fönstret i skivverktyg. Herregud, har Apple blivit Microsoft?

Kalender
Programmet hette tidigare iCal. Då var det helt super. JAG fick bestämma hur stora yta heldagsaktiviviteterna skulle ta. Och dygnskalenderna anpassade sig därefter. Sedan bestämde Apple att jag skulle få se bara några få heldagsaktiviteter. Oavsett om där finns 50. Jag kan inte ändra, jag kan bara se så många som Apple har bestämt. Jag hatar Kalender sedan dess.

Server
Snälla. Se till att alla behörighetsstrul försvinner. Klienters behörigheter ska inte hamna på en server, men likförbannat gör det så. Fortfarande, 2016. Gör om, gör rätt.

Bevaka tråden