Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mus-inställningar

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej Alla!
Jag ska just börja jobba på min MacBook Pro. Har en lös skärm och tangentbord och mus med sladd.

Ingen av extrafunktionerna på musen funkar, dvs högerklick eller när man "klämmer" på sidorna.

Jag har dessa aktiverade i systeminställningar. Är det något jag behöver göra? Är min mus för gammal, funkade på min förra gamla dator.

Tacksam för all input,
Jörgen

Skriv gärna vad det är för mus som du har. Lite svårt att hjälpa dig annars.

Ett tips kan vara http://www.usboverdrive.com/USBOverdrive/News...

Vad menar du med att du har dem aktiverade i systeminställningarna? Vilka inställningar har du gjort där?

För min förra Logitech-mus räckte inte USB Overdrive, utan blev tvungen att skaffa Steermouse: http://plentycom.jp/en/steermouse/ Väl värt pengarna, dock!

Ursprungligen av barbapappa_86:

Skriv gärna vad det är för mus som du har. Lite svårt att hjälpa dig annars.

Ett tips kan vara http://www.usboverdrive.com/USBOverdrive/News...

Vad menar du med att du har dem aktiverade i systeminställningarna? Vilka inställningar har du gjort där?

Tack för input. Min mus är en Apple Mighty Mouse A1152.

Vad jag menar är att högerklick och knapparna på sidan är inte i läge "av". Se bifogad skärmdump.

//Jörgen

1. Datormodell?

2. Vilken version av OS X?

3. Är alla tillgängliga uppdateringar installerade?

4. Hur är musen inkopplad?
- Om den är kopplad direkt i datorn, prova en annan USB-port.
- Om den är kopplad via USB-hubb, prova direkt i datorn.

5. Prova att skapa en ny användare i datorn, för att se om musen beter sig likadant där.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

1. Datormodell?

2. Vilken version av OS X?

3. Är alla tillgängliga uppdateringar installerade?

4. Hur är musen inkopplad?
- Om den är kopplad direkt i datorn, prova en annan USB-port.
- Om den är kopplad via USB-hubb, prova direkt i datorn.

5. Prova att skapa en ny användare i datorn, för att se om musen beter sig likadant där.

1) Ny MacBook Pro 15"
2) El Capitan
3) Ja
4) I tangentbordet som är kopplat direkt till datorn
5) Vet ej hur man gör detta. Och vill inte mecka för mycket då det ska bli min jobbdator.

Tack för input
Jörgen

Det har hänt mig att mus/trackpad-funktioner slutat fungera trots att de är aktiverade. Då har det löst sig genom att ändra inställningen och sen ändra tillbaka igen.

Ursprungligen av Forssling:

1) Ny MacBook Pro 15"
2) El Capitan

Det spelar nog ingen större roll i just det här fallet. Men om man frågar efter datormodell och operativsystemversion så förväntar man sig mer detaljerade uppgifter än det där.

Datormodell: Antingen modellfamilj, typMacBook Pro mid 2015. Eller modell-id, typ MacBookPro11,4.
Operativsystemversion: Ett versionsnummer, typ 10.11.2

Ursprungligen av Forssling:

4) I tangentbordet som är kopplat direkt till datorn

Prova gärna att koppla musen direkt i datorn. Tror inte det gör någon skillnad, men det skadar inte att prova.

Ursprungligen av Forssling:

5) Vet ej hur man gör detta. Och vill inte mecka för mycket då det ska bli min jobbdator.

Testa pmarriotts tips först. Det är mycket möjligt att det räcker.

Om det inte räcker, så kan du också prova att radera inställningsfilen för musen, och sedan starta om och göra om musinställningarna. Bör vara någon av dessa, troligen den sista:
com.apple.driver.AppleBluetoothMultitouch.mouse.plist
com.apple.driver.AppleHIDMouse.plist

Om det fortfarande inte funkar så kan du prova ny användare. Att skapa en ny användare, och sedan logga in på den, för att se om musen beter sig likadant - tar max 5 minuter. Se instruktioner här:
https://help.ea.com/se/article/how-do-i-creat...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det spelar nog ingen större roll i just det här fallet. Men om man frågar efter datormodell och operativsystemversion så förväntar man sig mer detaljerade uppgifter än det där.

Datormodell: Antingen modellfamilj, typMacBook Pro mid 2015. Eller modell-id, typ MacBookPro11,4.
Operativsystemversion: Ett versionsnummer, typ 10.11.2

Jag uppskattar verkligen att du försöker hjälpa mig så ta inte detta fel.

Men om den är helt ny så är det ju såklart möjligt att det är en gammal dator som legat men i detta fallet är det en mitten 2015, och att det var en 15" skrev jag ju.

Och vad det gäller operativsystemet så skrev jag ju innan att jag gjort alla uppdateringar alltså 10.11.2.

Jag ska testa vidare...

Vänligen,
Jörgen

Senast redigerat 2016-01-07 13:32
Ursprungligen av Forssling:

Men om den är helt ny så är det ju såklart möjligt att det är en gammal dator som legat men i detta fallet är det en mitten 2015, och att det var en 15" skrev jag ju.

På sådana här forum är "senaste", "helt ny" och andra relativa versions- och åldersbeskrivningar ganska dåliga. Tänk om någon om 2 år har samma problem och kommer in i tråden. Därför bör man i regel alltid ange sådant i absoluta termer, som till exempel versionsnummer på mjukvara och modellnummer alt. "Mid 2015" på hårdvara.

Ursprungligen av pmarriott:

På sådana här forum är "senaste", "helt ny" och andra relativa versions- och åldersbeskrivningar ganska dåliga. Tänk om någon om 2 år har samma problem och kommer in i tråden. Därför bör man i regel alltid ange sådant i absoluta termer, som till exempel versionsnummer på mjukvara och modellnummer alt. "Mid 2015" på hårdvara.

OK! Uppskattar allt ni gör!!

Tack,
Jörgen

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-07 13:42

Du trycker inte på den lilla knappen på sidan av musen när du försöker göra högerklick? Utan det är den övre högra halvan av toppen som får högerklicket...

Klickade av och på funktionerna och nu funkar det!

Tack för all hjälp!

Jörgen

Ursprungligen av pmarriott:

...alltid ange sådant i absoluta termer...

Japp, klartext är alltid bättre än att behöva dra slutsatser från olika saker som nämns i inläggen.

Ju mindre tolkningsutrymme, desto effektivare tips och råd, vilket ger snabbare lösningar.

Senast redigerat 2016-01-07 16:56
1
Bevaka tråden