Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tas bilderna bort på Bilder när bilderna tas bort på iphoto?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om jag vill radera bilderna på Iphoto och bara behålla dom i "Bilder", kommer de även att tas bort där då eller behålls en kopia i Bilder?
Vissa bilder är ursprungligen överförda automatiskt via iphoto. Anledningen till att jag vill göra detta är att bilder tar upp 37,5 GB på min dator och minnet börjar bli fullt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-03 18:33

Korta svaret är: Nej - men du vinner inte heller något utrymme!

De bilder som ursprungligen fanns i iPhoto och som automatiskt "importerades" till Bilder finns egentligen bara en gång på din hårddisk - även om det i Finder kan se ut som om det tar upp dubbelt utrymme. iPhotobiblioteket består nu av länkar till originalfilen som inte tar upp någon egentlig plats, men som av filsystemet uppfattas som att de gör det. Om redigerar en bild i iPhoto kommer dessa ändringar inte synas i Bilder, men redigeringarna i iPhoto kan ta upp utrymme.

Bilder sparar diskutrymme genom att dela bilder med dina iPhoto- och Aperture-bibliotek

Okej tack! Jag har ganska många bilder, kanske runt 8000. Men är det verkligen möjligt att de tar upp 37,5 GB?

8000 bilder från en iPhone 6+ tar upp ungefär 24,5 GB plus annat som Bilder sparar för varje bild plus en kopia om du redigerat en bild i Bilder så... det växer snabbt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-04 19:12

Ett följdsvar: Säg att du har bilder, ursprungligen från iPhoto och nu även i Bilder som du över huvud taget inte vill ha, misslyckade bilder som är skräp och som du vill slänga. I så fall är det enklast att radera iPhotobiblioteket först och sedan göra rensningen i Bilder. Båda biblioteken består nämligen av hårda länkar till originalfilerna. Filsystemet ser de hårda länkarna som om det vore filen själv. Om en hård länk till bilden tas bort (t.ex raderas från iPhoto) finns bilden fortfarande fysiskt kvar på hårddisken (länken från Bilder-biblioteket). Men när bildfilens alla hårda länkar tagits bort - då tas också bildfilen bort.

Detta naturligtvis under förutsättning att du inte tänkt använda iPhoto mer. En anledning att vilja ha kvar möjligheten att öppna iPhoto (och anledningen till att Apple gjort på detta finurliga sätt) kan t.ex vara att du har gamla projekt i iPhoto (kanske en fotobok) som inte Bilder hanterar och som du fortfarande vill kunna öppna och skriva ut.

Okej tack! Om jag raderar alla bilder i iPhoto och sen tömmer papperskorgen på macen, är det 100% alla bilder finns kvar på "bilder"?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-07 11:48

Vad är 100 % i datorvärlden?
Se till att alltid ha backup!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-07 21:21
Ursprungligen av idadies:

Okej tack! Om jag raderar alla bilder i iPhoto och sen tömmer papperskorgen på macen, är det 100% alla bilder finns kvar på "bilder"?

Som andra varit inne på, man vet inte. Dessutom är det ju oklart hur mycket utrymme du sparar. Gör minst 1 extern backup hur som helst, innan du hittar på något. Ett 64GB usb-minne, TimeMachine-disk, vad som helst.

Jag är lite gammeldags av mig, så bränner dessutom ut Iphotobiblioteket på skivor med jämna mellanrum, och sparar hos mina föräldrar (ifall det brinner här). Har man mycket foton, och bara DVD-brännare, kan det ju ta lite tid men dina bilder går ju lätt in på under 10 DVDer - fast man måste ju ha en brännare också. Jag bränner till blurayskivor, brukar bli en skiva varje gång jag tömmer kameran men det är ok, de kostar bara en tia.

1
Bevaka tråden