Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken teleoperatör bör jag välja till mitt företag?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-12-27 16:55

I januari kommer nog fibern att kopplas in. Därmed kan jag skrota abbonemanget för mobilt bredband. 20 gb - 269 kr/mån + moms.
Inte bara det, jag kommer ju att kunna lägga in min vanliga telefon via fibern.155:- + moms/mån + ringda samtal
Min mobil som (inkl en telefon som jag inte använder) kostar 117:- + ringda samtal.
Nu är jag sedan länge förbannad på All-tele (Universal) och vill säga upp rubbet för att jag ju vill ha detta på mitt företag. (Alltele vägar att föra över till mitt AB) Som det nu är förlorar jag ju momsen varje månad.
Men vilka företag skall man kolla?

Ja, det här hör egentligen inte hit på detta forum, men eftersom jag vet att här är många kloka människor så chansar jag. Det går bra att maila mig om ni inte vill svara här [email protected]

Senast redigerat 2015-12-27 17:21
Ursprungligen av torin:

I januari kommer nog fibern att kopplas in. Därmed kan jag skrota abbonemanget för mobilt bredband. 20 gb - 269 kr/mån + moms.
Inte bara det, jag kommer ju att kunna lägga in min vanliga telefon via fibern.155:- + moms/mån + ringda samtal
Min mobil som (inkl en telefon som jag inte använder) kostar 117:- + ringda samtal.
Nu är jag sedan länge förbannad på All-tele (Universal) och vill säga upp rubbet för att jag ju vill ha detta på mitt företag. (Alltele vägar att föra över till mitt AB) Som det nu är förlorar jag ju momsen varje månad.
Men vilka företag skall man kolla?

Ja, det här hör egentligen inte hit på detta forum, men eftersom jag vet att här är många kloka människor så chansar jag. Det går bra att maila mig om ni inte vill svara här [email protected]

Du kan ju helt enkelt ta upp telefonräkningen som ett utlägg på företaget och lyfta momsen. Precis som med vilket annat utlägg som helst.

Är det öppen fiber?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-28 19:57

Tycker det passar utmärkt på det här forumet!
Jag tror många lever kvar i det gamla Televerkettänket, en operatör ett pris. Så är det inte idag, och med teknikens hjälp kan man få telefoni till struntsummor mot var det var förut. Dock krävs det mer av dig som konsument att jämföra och välja.
Utan att känna till dina krav och förutsättningar så är det svårt att ge ett enkelt svar.
Kika in på prisjakt och fyll i vad du brukar i telefoni så ger de dig förslag.
Helt klart är att det inte finns skäl till att ha två olika nummer, såvida man inte behöver två separata linjer.

Vill dock tipsa om kundkraft som kan vara ok om man inte ringer så mycket.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-30 12:38

Gå över till VoIPtelefoni, helt andra priser. Cellip, Voicetech och Bahnhof funkar bra. Säkert även andra...
Kolla så att du kan logga in med mer än en enhet, då ringer det på alla anslutna enheter (hemma, i mobilen etc) och du kan svara på vilken du vill.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-12-31 15:55
Ursprungligen av pmarriott:

Du kan ju helt enkelt ta upp telefonräkningen som ett utlägg på företaget och lyfta momsen. Precis som med vilket annat utlägg som helst.

Det gör jag redan men det är bökigt. Därför är det enklare om företaget äger.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-12-31 15:57
Ursprungligen av barbapappa_86:

Är det öppen fiber?

Vad menas med öppen fiber?
Det ingår i kommunens stadsnät. http://anslut.orsa.se/connect/

Ursprungligen av torin:

Vad menas med öppen fiber?
Det ingår i kommunens stadsnät. http://anslut.orsa.se/connect/

Då är det ett öppet nät, till skillnad till ett stängt då tex Telia anlitar en underentreprenör för att gräva. Då kan man endast välja Telia som ISP.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-12-31 16:09

Tack, då har jag lärt mig detta.

Själv har vi Telenor på firman med ett fastnätsnummer. Telenor är ett av få, om inte det enda, bolaget som visar fastnätsnummer även på utgående samtal. Vilket man kan välja bort om man vill. Tjänsten går på en femtiolapp i månaden vilket man kan kvitta mot en "pott" beroende på hur mycket man betalar för sitt abonnemang. Dyrare abonnemang = mer pott.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-01-03 16:23
Ursprungligen av grenhall:

Själv har vi Telenor på firman med ett fastnätsnummer. Telenor är ett av få, om inte det enda, bolaget som visar fastnätsnummer även på utgående samtal. Vilket man kan välja bort om man vill. Tjänsten går på en femtiolapp i månaden vilket man kan kvitta mot en "pott" beroende på hur mycket man betalar för sitt abonnemang. Dyrare abonnemang = mer pott.

Tack för svar. Men vad menas med ett fastnätsnummer?

Ursprungligen av torin:

Tack för svar. Men vad menas med ett fastnätsnummer?

Lokalt nummer typ 040-112233 eller 08-1234567

Ursprungligen av grenhall:

Själv har vi Telenor på firman med ett fastnätsnummer. Telenor är ett av få, om inte det enda, bolaget som visar fastnätsnummer även på utgående samtal. Vilket man kan välja bort om man vill. Tjänsten går på en femtiolapp i månaden vilket man kan kvitta mot en "pott" beroende på hur mycket man betalar för sitt abonnemang. Dyrare abonnemang = mer pott.

Telia har samma funktion för företagaren.

Ursprungligen av Borttaget:

Telia har samma funktion för företagaren.

Ja och tar tre gånger mer betalt.

Senast redigerat 2018-07-23 13:55
Ursprungligen av grenhall:

Ja och tar tre gånger mer betalt.

Jag har kört Telenor One och var måttligt imponerad av hur det fungerade tillsammans med iPhone. Har ingen praktisk erfarenhet av Telia. Än. Planerar att skaffa det senare i år när vi blir fler i företaget.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-04 09:30

Är du ensam i bolaget eller har du behov av någon form av växeltjänst?
Själv har jag ett fastnätsnummer hos Cellip. När du ringer dit får du ett välkomstmeddelande och sedan skickas samtalet vidare till min mobil utan att du märker det.

Jag vill att mitt bolag ska ha ett 031-nummer utåt, men jag är inte intresserad av att ha en fast bordstelefon. Mobilen är den enda telefon jag behöver.

Fördelar:
Mobilt
Billigt (betalar runt 150kr i månaden i snitt för Cellip-biten)
Behöver bara en telefon

Nackdelar:
Jag kan inte ringa ut från mig 031-nummer

Ett annat tips är att ha ett privatabonnemang men att du skriver in ditt bolag på adressraden, så bolaget kan ta fakturan. Har inte kollat sista året men tidigare var det iaf så att alla privata abonnemang var billigare än för företag.

Ursprungligen av kladda:

Är du ensam i bolaget eller har du behov av någon form av växeltjänst?
Själv har jag ett fastnätsnummer hos Cellip. När du ringer dit får du ett välkomstmeddelande och sedan skickas samtalet vidare till min mobil utan att du märker det.

Jag vill att mitt bolag ska ha ett 031-nummer utåt, men jag är inte intresserad av att ha en fast bordstelefon. Mobilen är den enda telefon jag behöver.

Fördelar:
Mobilt
Billigt (betalar runt 150kr i månaden i snitt för Cellip-biten)
Behöver bara en telefon

Nackdelar:
Jag kan inte ringa ut från mig 031-nummer

Ett annat tips är att ha ett privatabonnemang men att du skriver in ditt bolag på adressraden, så bolaget kan ta fakturan. Har inte kollat sista året men tidigare var det iaf så att alla privata abonnemang var billigare än för företag.

Så länge jag är ensam i bolaget spelar det ingen roll vad det är för nummer. Det är när vi blir fler som jag vill ha en mobil växellösning.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har kört Telenor One och var måttligt imponerad av hur det fungerade tillsammans med iPhone. Har ingen praktisk erfarenhet av Telia. Än. Planerar att skaffa det senare i år när vi blir fler i företaget.

Använder inte One eller någon växellösning och det var inte det jag rekommenderade. Utan fastnätsnummer-tjänsten.

Ursprungligen av grenhall:

Använder inte One eller någon växellösning och det var inte det jag rekommenderade. Utan fastnätsnummer-tjänsten.

Ok, jag har alltid kopplat ihop växellösning med fastnätsnummer. Nuförtiden är det ju sällan någon prisskillnad på vad man ringer för nummer, så hela den där grejen med ett fastnätsnummer för att det ska bli billigare för den som ringer upp är ju lite passé.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-04 11:53

Det finns nog fortfarande i folks medvetande att ett fastnätsnummer ses som "proffsigt", ett större stabilt företag, medan mobilnummer betraktas som ett enmansföretag med kontoret på fickan

Ursprungligen av pmarriott:

Ok, jag har alltid kopplat ihop växellösning med fastnätsnummer. Nuförtiden är det ju sällan någon prisskillnad på vad man ringer för nummer, så hela den där grejen med ett fastnätsnummer för att det ska bli billigare för den som ringer upp är ju lite passé.

Nej det är inte för prisskillnaden. Det är för att det faktiskt som @kenjon skriver ser proffsigare ut med ett lokalt nummer. Lite som att inte använda en @gmail/@hotmail-adress till företaget.

Ursprungligen av grenhall:

Nej det är inte för prisskillnaden. Det är för att det faktiskt som @kenjon skriver ser proffsigare ut med ett lokalt nummer. Lite som att inte använda en @gmail/@hotmail-adress till företaget.

Jag har bara mitt mobilnummer till företaget. Har inte reflekterat alls över att det på något vis skulle framstå som mindre proffsigt. Nu arbetar jag iofs med kunder som jag till 99% redan känner.

1
Bevaka tråden