Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är detta? (Kernel Panic)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-12-31 16:07

Uppträder ibland i två av mina datorer som båda går med 10.4.11
Såvitt jag förstår så händer det i min PPCG5 (Beda) när jag kollat och växlat mellan olika videos från Youtube. Får för mig att den inte hinner göra sig av med info innan jag hittat en annan video.

Den andra datorn (Cecilia) som är en PB G4 har gjort så här när den stått på länge utan att vara aktiverad. Bilden kommer från den datorn. Kan inte förklara det bättre.

Senast redigerat 2015-12-31 17:35
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-31 17:27

Kallas Kernel Panic. Ofta beror det på trasigt/ej kompatibelt RAMminne.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-01-03 16:27

Jag trodde att Kernel Panic var när rutan blev svart och det dök upp text från maskinen, t,ex.
Jag har försökt xxx och nu kommer jag inte längre.
(Minns inte vad språket heter.)

Ursprungligen av torin:

Jag trodde att Kernel Panic var när rutan blev svart och det dök upp text från maskinen, t,ex.
Jag har försökt xxx och nu kommer jag inte längre.
(Minns inte vad språket heter.)

Vad är xxx?

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-01-04 10:41
Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad är xxx?

XXX var ett exempel.
Datorn skriver flera rader och jag minns inte texten.
Det slutar alltid med något i stil med " jag kommer inte längre"

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-04 11:08
Ursprungligen av torin:

Jag trodde att Kernel Panic var när rutan blev svart och det dök upp text från maskinen, t,ex.
Jag har försökt xxx och nu kommer jag inte längre.
(Minns inte vad språket heter.)

Det är just den svarta rutan i din bild som kallas KernelPanic. Och texten där kommer direkt från maskinens OS, inte från Safari eller vad du nu hade igång. Och texten säger ju att du bara måste starta om.
Nu kollade jag inte vilken maskin du har problem med, men testa med att ta ut en del av RAM. Hjälper det har du hittat felet. Hjälper det inte, sätt tillbaka och plocka ut dem som du lät sitta kvar under första testen. Då kan du leta reda på vilken som ev är trasig.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad är xxx?

Jag tror att torin försökte beskriva ett helt annat fel - som han stött på tidigare - något som han tidigare trodde att man menade med en Kernel Panic.

Ursprungligen av torin:

XXX var ett exempel.

Om det är så - att du försöker beskriva något helt annat - så kan vi väl släppa det, och hålla oss till det aktuella problemet i stället. Annars lär det bara bli mer och mer förvirrat i tråden.

Det som du har fått nu, och som du visar på bilden i inlägg 1 - det är en Kernel Panic.

Kernel Panic beror ofta på hårdvarufel, t.ex dåliga minnen. Men kan också bero på mjukvarufel, t.ex dåliga eller ej kompatibla drivrutiner.

Prova att köra Apple Hardware Test, och redovisa resultatet här.

Senast redigerat 2016-01-04 11:24
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-04 11:39
Ursprungligen av torin:

Uppträder ibland i två av mina datorer som båda går med 10.4.11
Såvitt jag förstår så händer det i min PPCG5 (Beda) när jag kollat och växlat mellan olika videos från Youtube. Får för mig att den inte hinner göra sig av med info innan jag hittat en annan video.

Den andra datorn (Cecilia) som är en PB G4 har gjort så här när den stått på länge utan att vara aktiverad. Bilden kommer från den datorn. Kan inte förklara det bättre.

Precis som Jesper skriver kan kernel-panic orsakas av både mjuk- och hårdvara, eller en viss kombination av dem. Det kan vara svårt att felsöka om det händer sällan och sporadiskt. Men om du hittar en viss aktivitet som utlöser det kan man börja felsöka systematiskt genom att koppla ur hårdvara (tex externa enheter eller internminne) eller avinstallera program och systemtillägg som man misstänker.

Här finns lite mer info att läsa, visserligen anpassat till nyare systemversion än din, men i grunden är det lika. Om kernel-panic

Det hör inte till trådens fråga, men på sikt och i all välmening skulle jag råda dig att försöka migrera alla dina viktiga projekt till din nya MacBook Pro (jag vet att du har andra invändningar mot detta). Om du överhuvudtaget lyckas ringa in felet på dina G5:or kan det bli omotiverat dyrt att korrigera ett hårdvarufel på så gamla maskiner. Och om det är mjukvarurelaterat kan det bero på att de programversioner du använder, som du kanske måste använda t.ex bara för att kunna surfa på moderna websidor, inte riktigt lirar med 10.4, och det är program som knappast uppdateras och korrigeras längre. I vilket fall finns det risk att du stöter på detta problem mer och mer.

Jag tycker det är lovvärt att använda maskiner så länge det går, men gör det med inställningen att de är en hobby, och försök hitta ett arbetsflöde för viktiga saker (ditt bokprojekt?) på din nyaste maskin där risken för sådant här är mindre. Kernel-panic är ett femomenalt sätt att förlora många timmars arbete när man har som mest bråttom!

1
Bevaka tråden