Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Win 10

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Tänkte kolla hur win 10 funkar med bootcamp.
Sugen att köpa en mac men behöver även win för vissa program.
Är det klockrent?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-12-28 20:15
Ursprungligen av sgraned:

Hej
Tänkte kolla hur win 10 funkar med bootcamp.
Sugen att köpa en mac men behöver även win för vissa program.
Är det klockrent?

Har inte testat Win 10 själv, men länkar till Apples egen info med systemkrav mm, ifall du går i begagnat-tankar.

Använda Windows 10 på din Mac-dator med Boot Camp

Men i grunden är alltså Bootcamp som att starta Windows 10 på vilken pc som helst. Det är 100 % windows (kalla det klockrent om du vill) eller 100 % OS X, beroende på vad du för tillfället väljer att starta upp. Om du istället vill köra OS X och Windows samtidigt ska du titta på virtualiseringsprogramvara som Parallells desktop, VMware Fusion eller Virtual box.

Senast redigerat 2015-12-28 20:27

Fungerar fint på de som har stöd (alla dagens Mac du köper har stödet).

Och fungerar även fint på de Mac som inte har officiellt stöd bara man vet hur man skall göra.

Hej
Har läst på apples sidor.
Tänkte mer om det är några som har testat det.
Är det några problem. Ska på kurs om belysningsstyrning.
Deras program är gjort för PC. Ska det vara några problem?
Det är en ny mac jag tänker

Fungerar utmärkt.
Är det bara några program du behöver köra i Windows så föreslår jag att du virtualiserar istället (med VirtualBox) om det fungerar med det du behöver det till.

Jag rekommenderar att installera med boot camp och sedan använd den partitionen även med vmware/parallells. På så sätt kan du vid behov få ut Max prestanda via boot camp och ofta väldigt hög prestanda virtusliserat.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-12-29 10:42
Ursprungligen av hummel:

Jag rekommenderar att installera med boot camp och sedan använd den partitionen även med vmware/parallells. På så sätt kan du vid behov få ut Max prestanda via boot camp och ofta väldigt hög prestanda virtusliserat.

Jag instämmer delvis, många "nyare" macar har rätt snålt med lagringsutrymme, har man bara 128GB t ex skulle jag rekommendera att skippa boot camp och bara köra virtuellt om man inte absolut måste ha max prestanda. Även om det går med mindre bör man lägga iaf en 40GB på boot camp partitionen, mer om programmen man ska använda tar stor plats såklart.

Jag fick igång win10 och alla funktioner på min 15" late 2011 även om den inte stöds officiellt.
Man fick mecka lite med drivrutinerna bara.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2015-12-29 22:46

Jag kör Windows 10 Pro i Parallells då jag behöver det i jobbet. Fungerar ypperligt!

Ursprungligen av JohannesKBA:

Jag kör Windows 10 Pro i Parallells då jag behöver det i jobbet. Fungerar ypperligt!

Japp, det gör jag med, Parallels är super av flera anledningar.
Tar upp väldigt lite space på Macens HDD/SSD om man nu inte laddat med en massa windows-appar vilka dom flesta finns till Mac iaf men för dom undantag då ingen Mac-version finns eller om arbetet kräver att vissa program ska användas.
Superenkelt att göra backup genom att bara kopiera xxx.pvm filen till en annan enhet innan man ska göra något som man inte är säker på eller större/många installationer. Går något snett eller om man fått in virus är det bara att kopiera tillbaka den senaste friska.

Edit: Kör så på min gamla MBPr med 16GB internminne från 2012 utan problem.

Senast redigerat 2015-12-30 10:19

Boot camp och win10 funkar fint på min mbp 2013.

Ursprungligen av CekariYH:

Går något snett eller om man fått in virus är det bara att kopiera tillbaka den senaste friska.

Jag använder snapshots istället för att kunna gå tillbaka i tiden till en frisk maskin: http://kb.parallels.com/en/5691
(visserligen använder jag en annan virtualiseringsprogramvara, men tänket är det samma)

Sen backas givetvis hela mappen med de virtuella maskinerna upp också

Ursprungligen av suddgummi:

Jag använder snapshots istället för att kunna gå tillbaka i tiden till en frisk maskin: http://kb.parallels.com/en/5691
(visserligen använder jag en annan virtualiseringsprogramvara, men tänket är det samma)

Sen backas givetvis hela mappen med de virtuella maskinerna upp också

Jo, använde snapshots tidigare, men för vissa ändringar/inställningar så krävs det att man inte har snapshots så jag fann att copy/paste var den snabbaste lösningen, TOM snabbare än att låta TM sköta det vilket den iofs gör iaf som extra säkerhet

Jag har en liten fråga att flika in här. Jag vill gärna peta in Win10 i min Fusion, men jag lyckas inte få tag i fanskapet. Man ska ladda ner nån iso-fil och meka med enligt VMWares support, men jag lyckas fan inte få tag på möget. Har varit inne på MicroSofts hemsida men det verkar ta mig fan inte gå att bara köpa en licens för nedladdning där. Helst vill jag uppgradera en befintlig Win7 på Fusion men den påstår att jag inte har kompatibel hårdvara (känt problem tydligen, därav ska man tanka ner nån iso osv). Sen ska det ju enligt uppgift vara gratis att uppdatera men min Win7:a är flyttad minst 18 ggr nu och jag har inte en susning om var licensnyckeln ligger. Tror dessutom den är en uppgradering från XP.
Så, några tips? Hur får jag med minst meck igång en Win10 under Fusion? Har inget emot att köpa en licens, bara det går enkelt.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har en liten fråga att flika in här. Jag vill gärna peta in Win10 i min Fusion, men jag lyckas inte få tag i fanskapet. Man ska ladda ner nån iso-fil och meka med enligt VMWares support, men jag lyckas fan inte få tag på möget. Har varit inne på MicroSofts hemsida men det verkar ta mig fan inte gå att bara köpa en licens för nedladdning där. Helst vill jag uppgradera en befintlig Win7 på Fusion men den påstår att jag inte har kompatibel hårdvara (känt problem tydligen, därav ska man tanka ner nån iso osv). Sen ska det ju enligt uppgift vara gratis att uppdatera men min Win7:a är flyttad minst 18 ggr nu och jag har inte en susning om var licensnyckeln ligger. Tror dessutom den är en uppgradering från XP.
Så, några tips? Hur får jag med minst meck igång en Win10 under Fusion? Har inget emot att köpa en licens, bara det går enkelt.

Jag laddade ner här: https://www.microsoft.com/sv-se/software-down...

Är det någon som kör Fusion som lyckats uppgradera till Win 10? Jag har Win 7 som jag försöker uppgradera. När man klickar på Win 10-ikonen nere till höger förkunnar den att SVGA-drivrutinen inte stöds. Detta är ett känt fenomen. Har varit i kontakt med VMWares support som skickar mig hit: http://kb.vmware.com/selfservice/microsites/s...
Denna instruktion följer jag, och laddar ner denna så kallade media creation tool. Får då en liten .exe-fil på skrivbordet som ska köra igång installationen, varpå samma förbannade ruta dyker upp som förkunnar att min SVGA-driver inte stöds.
Jag har Win 10 på en .iso-fil, men eftersom jag tänkte köra en gratis uppgradering av 7:an är den inte mycket att ha eftersom den kräver en giltig Win 10-nyckel för att överhuvudtaget starta. Överväger att köpa Win 10 standalone, men blir purken när det inte fungerar att uppgradera.

Ursprungligen av pmarriott:

Är det någon som kör Fusion som lyckats uppgradera till Win 10? Jag har Win 7 som jag försöker uppgradera.

Du kör med Fusion 8?

Har du provat att byta ut drivrutinen mot en standard Windows VGA?

Ursprungligen av Borttaget:

Du kör med Fusion 8?

Har du provat att byta ut drivrutinen mot en standard Windows VGA?

Fusion 8.1. Nej, det kan man så klart göra. Känns dock på något vis för enkelt.

Edit: Nej, så enkelt var det inte.

Senast redigerat 2018-07-23 13:55

Gav upp uppgraderingen. Installerade en ren 10:a och köpte en licens.

1
Bevaka tråden