Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min basstation får två IP-adresser

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har ett nätverk bestående av Airport Extreme och en AirportExpress som utgör en förlängning av nätverket på annan kanal (kopplad med cat5 kabel direkt från Extreme).

Jag hade ett märkligt nätverksproblem igår som jag misstänkte var IP-relaterat och när jag startat om Extremen och Expressen så kommer Extremen upp två gånger i min IP scanner.

Samma MAC-adress men två olika IP-adresser (10.0.1.1, 10.0.1.3).
Jag har rensat IP-cachen (med terminalkommando "sudo arp -a -d") och startat om IP-scannern men det blir samma sak.
Den ena IP-adressen klassas som "inactive" men återfinns vid varje nytt scanningsförsök.
Jag har reserverat IP 10.0.1.1 och 2 till de två basstationerna.
Detta gör man ju i själva Extrem-basstationen och det är ju dessutom den som är DHCP till övriga IP-adresser i serien så den har alltså givit sig själv en extra IP-adress.

Hur sjutton förklarar man detta och kan det bli problem?
Jag har aldrig sett det tidigare i IP-scannern.

Se bild:
YetisYagi = Extreme
YetisGP = Express

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-06 11:04

Kan det vara så att scannern är "smart" och kommer ihåg värdar? Har du kollat om 10.0.1.3 svarar med

ping 10.0.1.3

i terminalen? Vad kör du för scanner förresten?

Ursprungligen av reboot81:

Kan det vara så att scannern är "smart" och kommer ihåg värdar? Har du kollat om 10.0.1.3 svarar med

ping 10.0.1.3

i terminalen? Vad kör du för scanner förresten?

Jag kör IP-scanner från 10base-t interactive.
De berättade att terminalkommandot "sudo arp -a -d" rensar någon slags cache om man tror att det ligger kvar gamla IP-adresser.
Kör jag det kommandot så dyker denna inaktiva IP upp efter nästa scanning.
Det går inte att pinga IP-adressen (no rout to host).
Jag fattar inget måste jag säga.

Två IP samma Airport Extreme

Jag lade märke till följande i IP-scanner (se bild).
Airport Extreme kommer upp dubbelt med två skilda IP-adresser men med samma MAC-adress.
Den ena kallas av IP-scanner för "inactive" men precis när jag startade scanningen stod det "Apple Network Router".

Hur förklarar man dessa dubbla IP-adresser?
De syns även i Terminal med kommandot "arp -a". D.v.s. även där ser man att två IP-adresser är associerade med samma MAC och det är Airport Extremes MAC adress.

Nätverket är utökat (via ethernetkabel/bryggläge) med en Airport Express men den har egen IP och MAC och visar ingen dubbel IP.

Två trådar sammanfogade som gäller samma sak så fortsätt här.

1
Bevaka tråden