Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Noke: ett hänglås du styr med Iphone

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med hänglåset Noke behövs varken nycklar eller kod, istället låser du upp med din Iphone. 99mac testar.

Läs hela artikeln här

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-12-22 20:46

Det här är en intressant produkt, men jag antar att det är någon sorts batteri i själva låset. Vad händer när det tar slut? Går det att byta?

Det ser ut som om det sitter en öppning för ett knappcellsbatteri i botten av låset.

Ursprungligen av Exteron:

Det här är en intressant produkt, men jag antar att det är någon sorts batteri i själva låset. Vad händer när det tar slut? Går det att byta?

Ja, det går att byta batteriet, det är ett knappcellsbatteri som sitter i. Det finns batteristatus i appen och man bör byta innan det dör. Men gör det ändå det kan man ge "starthjälp" med ett annat batteri med sin mobil i närheten för att låsa upp låset å byta.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-12-22 22:56
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Ja, det går att byta batteriet, det är ett knappcellsbatteri som sitter i. Det finns batteristatus i appen och man bör byta innan det dör. Men gör det ändå det kan man ge "starthjälp" med ett annat batteri med sin mobil i närheten för att låsa upp låset å byta.

Schysst, hoppas det kommer till Sverige snart så man inte behöver beställa det utifrån.

  • Medlem
  • 2015-12-22 23:08

Jag har svårt att förstå det bra med detta. Ett rejält hänglås med nyckel tycker jag fungerar utmärkt. Då behöver jag bara nyckeln och inte mobiltelefonen för att låsa upp.

Jag är snart 55+ och kanske inte helt uppdaterad så ha förståelse

Ursprungligen av Ljung:

Jag har svårt att förstå det bra med detta. Ett rejält hänglås med nyckel tycker jag fungerar utmärkt. Då behöver jag bara nyckeln och inte mobiltelefonen för att låsa upp.

Eller ett kombinationslås. Så slipper man både nyckel och trilskande batterier.

Ursprungligen av Ljung:

Jag har svårt att förstå det bra med detta. Ett rejält hänglås med nyckel tycker jag fungerar utmärkt. Då behöver jag bara nyckeln och inte mobiltelefonen för att låsa upp.

Jag är snart 55+ och kanske inte helt uppdaterad så ha förståelse

Det är så klart väldigt olika det där. Själv har jag alltid mobilen med mig, men glömmer ofta nycklar (tack och lov har jag ännu inte tappat bort några nycklar). Bytte nyligen ut låset till lägenheten så jag kommer in med en nyckelbricka eller kod istället för nycklar. Är en sån där som går till garaget bara för att komma på att nyckeln är kvar i lägenheten. Får ofta gå ett par varv innan allt är med

  • Medlem
  • 2015-12-23 09:16
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Det är så klart väldigt olika det där. Själv har jag alltid mobilen med mig, men glömmer ofta nycklar (tack och lov har jag ännu inte tappat bort några nycklar). Bytte nyligen ut låset till lägenheten så jag kommer in med en nyckelbricka eller kod istället för nycklar. Är en sån där som går till garaget bara för att komma på att nyckeln är kvar i lägenheten. Får ofta gå ett par varv innan allt är med

Samma här, tar alltid med mig telefonen men jag glömmer alltid nycklarna. Vore så mycket smidigare om allt sköttes via mobiltelefonen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-23 11:29
Ursprungligen av Ljung:

Jag har svårt att förstå det bra med detta.…

Du är inte ensam. Jag gissar att ett sådant lås har fördelar som vi ännu inte kommit på.
Fördelen med detta lås är att man inte behöver nyckel. En nyckel som alltså inte kan tappas bort, eller för den delen enkelt kopieras.
Kanske vettigt att låsa fast något som flera delar på, tex cykelvagn? Eller något som barn inte kan tappa bort nyckeln till?

@Ida: Kan jag "skicka" en digital nyckel till en vän? Dvs, kan jag dela ut tidsbegränsade nycklar? Kan hela familjen låsa upp med sina enheter?

Ursprungligen av reboot81:

Du är inte ensam. Jag gissar att ett sådant lås har fördelar som vi ännu inte kommit på.
Fördelen med detta lås är att man inte behöver nyckel. En nyckel som alltså inte kan tappas bort, eller för den delen enkelt kopieras.
Kanske vettigt att låsa fast något som flera delar på, tex cykelvagn? Eller något som barn inte kan tappa bort nyckeln till?

@Ida: Kan jag "skicka" en digital nyckel till en vän? Dvs, kan jag dela ut tidsbegränsade nycklar? Kan hela familjen låsa upp med sina enheter?

Det går att dela på låset med andra användare ja, ska genast kolla om det går att skapa tidsbegränsade nycklar. Återkommer.

Tillägg: Ja, jag kan dela ut låset genom att skicka ett e-postmeddelande till någon (i det här fallet @jakobnilsson). Får välja om jag vill ge full tillgång eller "custom access" (då får jag välja dagar och tider). Jag kan också ge honom chansen att öppna låset endast en gång. Sist men inte minst går det att ta bort tillgång från en användare.

Ursprungligen av Ljung:

Jag har svårt att förstå det bra med detta. Ett rejält hänglås med nyckel tycker jag fungerar utmärkt. Då behöver jag bara nyckeln och inte mobiltelefonen för att låsa upp.

Jag är snart 55+ och kanske inte helt uppdaterad så ha förståelse

Frågan är vad du oftast har med dig; telefonen eller en stor nyckelknippa. Själv är telefonen alltid med, men nycklar finns på ett säkert ställe och jag tar fram dem när de behövs.

Kör med kombinationslås på gymmet, men detta väcker ändå ett ha-begär. Behöver den inte, men vill ändå ha den..

Är en av de som beställde låset under Kickstarter-kampanjen. Skönt att höra att den nu börjar levereras och att de verkar bra.

Hela poängen för mig är exempelvis möjligheten att dela nycklar på speciella tider till barnvagnarna, vinds- och källarförråd. För mig är dessa alltid borta. Eller så har min partner dom.
Så när farmor ska ha vagnarna som inte har någon av nyilarna så blir det mycket enkelt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-24 12:55
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Det är så klart väldigt olika det där. Själv har jag alltid mobilen med mig, men glömmer ofta nycklar (tack och lov har jag ännu inte tappat bort några nycklar). Bytte nyligen ut låset till lägenheten så jag kommer in med en nyckelbricka eller kod istället för nycklar. Är en sån där som går till garaget bara för att komma på att nyckeln är kvar i lägenheten. Får ofta gå ett par varv innan allt är med

Nyckelbricka? Kodlås? Varför öppnar du inte lägenhetsdörren med iPhone? Finns flera lösningar

Ursprungligen av kenjon:

Nyckelbricka? Kodlås? Varför öppnar du inte lägenhetsdörren med iPhone? Finns flera lösningar

Vi fastnade för Yale Doorman och jo, jag kan öppna med Iphone också.

Ursprungligen av engineer:

Är en av de som beställde låset under Kickstarter-kampanjen. Skönt att höra att den nu börjar levereras och att de verkar bra.

Hela poängen för mig är exempelvis möjligheten att dela nycklar på speciella tider till barnvagnarna, vinds- och källarförråd. För mig är dessa alltid borta. Eller så har min partner dom.
Så när farmor ska ha vagnarna som inte har någon av nyilarna så blir det mycket enkelt.

Beställde också tre lås, hoppas de kommer snart!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-24 14:56
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Vi fastnade för Yale Doorman och jo, jag kan öppna med Iphone också.

Endast för de med Verisures larm? I så fall går den fetbort! "Tvinga" folk att dessutom ha ett speciellt fabrikat av larm

Ursprungligen av kenjon:

Endast för de med Verisures larm? I så fall går den fetbort! "Tvinga" folk att dessutom ha ett speciellt fabrikat av larm

För att öppna med mobilen behövde vi en liten dosa från Verisure ja, men inte deras larm eller något annat så.

Ursprungligen av kenjon:

Endast för de med Verisures larm? I så fall går den fetbort! "Tvinga" folk att dessutom ha ett speciellt fabrikat av larm

Nej du behöver inte ha Verisures larm, enbart ett gratiskonto hos versisure

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-25 22:32

Vad heter dosan och vad kostar den?

Ursprungligen av kenjon:

Vad heter dosan och vad kostar den?

Från Verisure? Vi köpte ett paket medlås + verisure-kitet. Kostade en tusenlapp mer än bara låset. Ska kolla om jag hittar vad de heter om man vill köpa löst.

Tillägg: från yale.se

"I SmartLock ingår en VBox Mini, en SmartLock modul och Verisure app. VBox Mini är hjärnan i systemet som låter dig koppla till fler tjänster från Verisure."

1
Bevaka tråden