Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stort behov av hjälp med My Passport Wireless

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en WD Wireless för Mac som jag använt utan problem ca 1 år.
Strulade till det ordentligt idag när jag micklade med inställningarna för Time Machine.

Vet inte riktigt vad jag gjorde:( , tror att jag ev. tog bort en disk i "lägg till/ta bort skiva" i inställningarna för Time machine.

När jag sedan kopplade med USB hittar inte längre någon av mina macar Mypassport och disk utility hittar den men säger att det inte finns några filer. Kör jag genom nätverket hittar den min publika mapp med filmer osv, men inte alla....Barnens filmmapp är borta! Inte bra, minst sagt...

Tittar man i hemläget (bifogad bild) så ser man att det använts ca 530 Gb, men bara 200 av dessa går att se. Alltså borde väl de resterande 300 (other) vara barnens. Hur kan jag komma åt det??? Någon som kan hjälpa?

Använde du den till Time Machine?
Även fast du tog bort skivan för TM så borde inget ändras för MPW då.
När du kopplar den med USB till datorn så ska WiFi på MPW vara avstängt annars funkar det inte med USB-kopplingen. Enklast är att stänga av MPW:n och sedan ansluta den med USB.

Ursprungligen av CekariYH:

Använde du den till Time Machine?
Även fast du tog bort skivan för TM så borde inget ändras för MPW då.
När du kopplar den med USB till datorn så ska WiFi på MPW vara avstängt annars funkar det inte med USB-kopplingen. Enklast är att stänga av MPW:n och sedan ansluta den med USB.

Kopplade in den till datorn och då sa den att den inte kunde säkerhetskopiera vartefter jag började mecka med inställningarna för Time Machine....

Har efter det stängt av den uppdaterat firmware, gjort en systemåterställning av disken, startat den både med wifi och utan. Med samma resultat. Kommer nu bara åt den genom antingen delat läge i Finder eller genom mypassport.local. MEN när jag går in på detta vis så saknas som sagt en mapp med filmer.

När jag kopplar in den via USB så poppar det upp en ruta om att det inte går att läsa disken och frågar om jag vill formatera...

Senast redigerat 2015-12-21 11:29

Kommer du åt den via Safari?

Filmerna låg på MPW:n och inte på ett SD kort?

Uppdateringen av firmware gick utan problem utan något felmeddelande?

En systemreset på systemet raderar inte data på disken.

En systemreset på disken raderar all data på den, troligen därför datorn vill formatera den.

Ursprungligen av CekariYH:

Kommer du åt den via Safari?

Filmerna låg på MPW:n och inte på ett SD kort?

Uppdateringen av firmware gick utan problem utan något felmeddelande?

En systemreset på systemet raderar inte data på disken.

En systemreset på disken raderar all data på den, troligen därför datorn vill formatera den.

Ja, jag kommer åt Dashboarden (kopierar det som är kvar just nu till en annan extern hårddisk) genom Safari och filmerna låg på MPW:n inte på SDkort.
Inga problem med uppdateringen och jag gjorde systemreseten utan problem.

Den visade dock likadant om formatering även innan systemåterställningen.

Tittar man på dashboarden så är det 320 GB (other) som inte visas när man går in via delat i publikmappen. Kan man komma åt dem på något sätt? För det är väl där förmodligen barnens filmer ligger..

Vilket filsystem har hårdisken?

Ursprungligen av CekariYH:

Vilket filsystem har hårdisken?

Vet inte, antar att den har OS Extended. Kan jag se det även om jag inte kommer åt den via USB?

Har du provat med en annan USB-port?

Borde vara exFAT så den funkar för både Window och Mac samt kan ta större filer än 4GB, typ filmer och så.

Du får väl prova att formatera om (Radera) den till exFAT när du flyttat över datat från den. Funkar det inte då kan det vara något fel på den.

Tillägg: Kan inte kolla just nu då den var helt urladdad men funkar med USB, så återkommer om filsystem när den har så mycket kräm att den startar utan USB.

Jo, det var väl så jag tänkte göra.
Var mest intresserad om någon hade en lösning för att komma åt mappen som uppenbarligen tar plats men inte syns.

Ursprungligen av frehog:

Jo, det var väl så jag tänkte göra.
Var mest intresserad om någon hade en lösning för att komma åt mappen som uppenbarligen tar plats men inte syns.

Eftersom det strular med att se mappar och filler och Diskhanteraren inte heller verkar tycka att disken är ok, så är det nog så du måste göra, annars kunde man ju tänka sig att köra en disk-check och reparation på den.

Nähe, man kan inte se vilket filsystem varken i appen eller via wevb-browsern.
Men jag har exFAT vilket jag tror den levererades med.

Tror nog nu också att det är exFAT. Det är ju det i de andra Mypassport jag har, så det borde väl som sagt vara samma för jag har inte ändrat något sedan jag köpte den.
Prövar med StellarPhoenixMacDataRecovery och ser om det kan göra något åt det innan jag formaterar...

Spännande!
Meddela hur det gick och lycka till.

1
Bevaka tråden