Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine / Time Capsule

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, Funderar på om jag är (o)lyckligt ovetande om att mina datorer inte backas upp som de ska när jag nu har rört om lite i mitt nätverk. Hur ser jag om det görs backup? Jag har ju en gång satt upp det så att det ska fungera men hur kan jag vara säker på att badkuppen verkligen görs som det ska?

Kolla inställningarna för Time Machine.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-12-20 17:38
Ursprungligen av Båttomten:

Hej, Funderar på om jag är (o)lyckligt ovetande om att mina datorer inte backas upp som de ska när jag nu har rört om lite i mitt nätverk. Hur ser jag om det görs backup? Jag har ju en gång satt upp det så att det ska fungera men hur kan jag vara säker på att badkuppen verkligen görs som det ska?

I Time Machine-inställningarna (Systeminställningar > Time Machine) ska det finnas information (och möjlighet att ändra inställningarna) om när senaste backuren togs och var den är inställd på att spara backupsen.

Det brukar (kan kanske tas bort, är osäker) finnas en liten Time Machine-knapp uppe i menyraden där man kan läsa av ungefär samma information och även be systemet att ta backup nu.

På själva Time Capsulen (eller där kopiorna sparas) kan du gå in och kolla vilka kopior som finns. De brukar vara döpta efter det datum kopian togs. Det kan vara så att det är en (jag tror det kallas) skivavbild där dina kopior lagras. I så fall får du dubbelklicka på den och montera den i Finder, så kan du bläddra i kopiorna likt en hårddisk.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2016-01-03 13:19

Jag försöker hitta all musik i min Time Machine, men hittar den inte, var finns den?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-04 11:21

Den ligger under samma sökväg som du har i original (typ ~/anvnamn/Musik/iTunes/iTunes Media/Music).
MEN! Du bör inte rota där eftersom TM inte vet vad du gör. Du kan göra din backup obrukbar då. Använd istället TM Återskapa-funktionen om du behöver få fram något.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2016-01-04 13:21

Jag funderade bara på om Time Machine verkligen fått med allt, första backupen på ny disk och det gick väldigt fort, trots att det var över usb 2.

1
Bevaka tråden