Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd Macbook Pro eller stationär mac

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-12-14 13:20

Hej.

Min nuvarande macbook pro (2209) känns inte helt pålitlig. Jag bytte hårddisk i den i somras och fick då till och från problem med att den inte gick att starta. Den har nu startat utan problem i några månader men jag känner att jag inte riktigt litar på den. Därför börjar jag nu titta efter ny dator.

Jag har tittat på de olika bärbara mackarna, macbook, pro och air.
Macbook'en går bort då den bara har en kontakt, gillar inte att ha adapter till allt. Ingen magsafe, risk att datorn åker i golvet när hundarna far runt.
Air'en har jag inte fastnat för riktigt.
Pro'n, är lockande men dyr. Har tittat på 13" och 256 GB hårddisk. Kan man byta hårddisk i efterhand själv? Var inne på apple store och de sa att man ej kan det men vad jag förstår på ifixit.com så ska det gå. Jag kan inte riktigt bestämma om jag ska ha 8 eller 16 GB ram minne.

Jag fick också funderingar på om jag skulle satsa på en mac mini istället och behålla den gamla datorn som slit och släng. Dock vet jag inte vad man ska välja för spec.
Ett alternativ skulle kunna vara iMac men de känns dyra.

Vad jag använder datorn till:
Lite fototredigering, både jpeg och raw. Ambitionen är att redigera mer när jag och min sambo bytt boende, har inte plats för någon bra arbetsstation i nuvarande boende.
Resten blir mest surfande, musikspelande och filmvisning.

Vad skulle ni rekommendera mig? Jag är inte ute efter någon värsting variant men vill att det ska flyta på hyffsat.

Jag hoppas jag fått med allt.

Med vänlig hälsning
Axel

Ursprungligen av Axie:

...Jag kan inte riktigt bestämma om jag ska ha 8 eller 16 GB ram minne...

Självklart 16, säger jag.

Även om du inte känner ett omedelbart behov, så kommer det att behövas förr eller senare under datorns livslängd.

Ursprungligen av Axie:

...Vad skulle ni rekommendera mig? Jag är inte ute efter någon värsting variant men vill att det ska flyta på hyffsat.

Med så få begränsningar i urvalet, så kan du få lika många olika tips som det finns medlemmar på forumet.

Om du åtminstone anger en ungefärlig budget, så blir det lite lättare att ge tips.

  • Medlem
  • 2015-12-14 13:44
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Självklart 16, säger jag.

Även om du inte känner ett omedelbart behov, så kommer det att behövas förr eller senare under datorns livslängd.

Med så få begränsningar i urvalet, så kan du få lika många olika tips som det finns medlemmar på forumet.

Om du åtminstone anger en ungefärlig budget, så blir det lite lättare att ge tips.

Anade att tippset skulle vara 16 För det går inte att uppgradera i efterhand har jag förstått.

Minbudgetgräns är vad en macbook pro 13" retina med 256 GB hårddisk och 16 GB ram kostar även om det svider... Vore skönt att komma under det.

//Axie

Ursprungligen av Axie:

...För det går inte att uppgradera i efterhand har jag förstått...

Endast 27-tums iMac går att uppgradera i efterhand. Ingen annan av de nuvarande Mac-modellerna.

  • Medlem
  • 2015-12-16 12:51

Ingen som har erfarenhet att dela med sig av?

Går det att byta hårddisk själv i en MacBook PRO 2015?

//Axie

Ursprungligen av Axie:

Ingen som har erfarenhet att dela med sig av?

Går det att byta hårddisk själv i en MacBook PRO 2015?

//Axie

Kolla på ifixit.com

  • Medlem
  • 2015-12-17 15:16
Ursprungligen av barbapappa_86:

Kolla på ifixit.com

Enligt ifixit.com ska det går att byta själv. men som jag skrev i mitt första inlägg sa killen i apple store att det inte går, jag ifrågasatte det och han kollade med sin chef som också sa att det ej går. Vore intressant om någon här vet om det går eller ej.

//Axie

Ursprungligen av Axie:

Enligt ifixit.com ska det går att byta själv. men som jag skrev i mitt första inlägg sa killen i apple store att det inte går, jag ifrågasatte det och han kollade med sin chef som också sa att det ej går. Vore intressant om någon här vet om det går eller ej.

//Axie

Säger iFixit att det går, då går det.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-12-17 15:54

Har en totalmaxad MacBook Pro från late 2013 ( 256GB SSD, 16GB RAM) och den drömmer inte ens om att vara mindre tuff med tiden.
Det bevisar att det är värt att satsa vid köpet även om det svider.
Jag jobbar med musik, video, bildredigering och oftast mot en eller två externa skärmar, fortfarande extremt nöjd.
Detta blir första gången jag inte uppdaterar och byter efter 2 år, finns ingen anledning.

Vad jag gjorde istället för att lämna över den till sambon och köpa nytt var att vi uppdaterade hennes gamla MBP från 2009 med lite minne (4GB nu) och en ny SSD. Den går nu som på räls med El Capitain men vi kör inget annat än vanlig surf och film ibland.
Uppdateringen kostade 3.500 inkl. arbete hos en reparatör i Helsingborg.

Ursprungligen av Axie:

Enligt ifixit.com ska det går att byta själv. men som jag skrev i mitt första inlägg sa killen i apple store att det inte går, jag ifrågasatte det och han kollade med sin chef som också sa att det ej går. Vore intressant om någon här vet om det går eller ej.

//Axie

Det iFixit menar är att det fysiskt är möjligt, men att du kan behöva ha förkunskaper och det kan bryta din garanti.
Det butikspersonalen menar är att Apple inte har möjliggjort för användaren att själv uppgradera något, utan är isåfall lämnad till "egna lösningar" som iFixit, men då är oftast garantin borta sen, som sagt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-17 17:03
Ursprungligen av denniswall:

Det iFixit menar är att det fysiskt är möjligt, men att du kan behöva ha förkunskaper och det kan bryta din garanti.
Det butikspersonalen menar är att Apple inte har möjliggjort för användaren att själv uppgradera något, utan är isåfall lämnad till "egna lösningar" som iFixit, men då är oftast garantin borta sen, som sagt.

Kunskapskravet, att hantera skruvmejsel och små skruvar borde de flesta klara. Och ja, man förverkar sin garanti om man uppgraderar hårddisken. Men det påverkar inte dina rättigheter: "Villkoren i garantin får inte påverka de rättigheter som du har enligt lag, till exempel konsumentköplagen. Du har till exempel alltid 3 år på dig att reklamera en vara om den visar sig ha varit trasig från början." -hallåkonsument

Så man kan byta disken, men till vad? Vem säljer dessa?

  • Medlem
  • 2015-12-18 22:25
Ursprungligen av reboot81:

Kunskapskravet, att hantera skruvmejsel och små skruvar borde de flesta klara. Och ja, man förverkar sin garanti om man uppgraderar hårddisken. Men det påverkar inte dina rättigheter: "Villkoren i garantin får inte påverka de rättigheter som du har enligt lag, till exempel konsumentköplagen. Du har till exempel alltid 3 år på dig att reklamera en vara om den visar sig ha varit trasig från början." -hallåkonsument

Så man kan byta disken, men till vad? Vem säljer dessa?

Låter bra att det går att byta själv. Har lyckats byta min MB PRO 2009 men som jag har nämnt så beter den sig inte helt pålitligt.

Har inte undersökt vilka som säljer dessa hårddiskar...

Lutar nog åt en MB PRO med 16gb ram å 256 ssd. Men väntar nog lite då det borde komma en ny version snart...

Tack för era synpunkter.

//Axie

Priserna hittar du på ifixit och det är inte billigt.

MacBook Air 13" (2015) and MacBook Pro Retina 13" and 15" (2015) SSD - 512 GB / Used

Och då finns det inte ens i lager.

Det går att byta SSD, men bara till kompatibla enheter och det är bara Apple som tillverkar dessa, och ifixit med flera säljer begagnade. Därav svaret "nej".

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-12-19 19:21

Jadu jag slåss med samma tankar själv och även om att bygga en customac och det lutar mest åt det när skylake fått bättre stöd i os x, vill inte köpa årsgammal hw som legat på hyllor och samlat damm.

1
Bevaka tråden