Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Livet med Nexus 5X

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac:s redaktör återvänder till den andra sidan, och testar på livet som Android-användare med Nexus 5X och nya operativsystemet Android Marshmallow.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Gävle
  • 2015-12-17 23:40
Citat:

för att backa måste jag använda den tröttsamma och förlegade metoden att sträcka ut fingret till det svårnådda övre vänstra hörnet och trycka på bakåtpilen.

Du har alltid en bakåtknapp längst nere till vänster som fungerar lika bra. Förr i tiden var detta en hårdvaruknapp som nu på de flesta modeller ersatts med en mjukvaruknapp, men den ligger alltid på samma ställe och går alltid ett steg bakåt.

När appar kraschar i iOS så stängs de också bara ner helt utan förklaring. Händer nästan dagligen på min iPad och är alltid lika irriterande. Avsaknaden av meddelande gör att användaren inte riktigt upplever det som en krasch, därför har Apple valt att inte ha något sånt. Det händer däremot väldigt sällan på min Android-mobil, och då får jag oftast upp ett meddelande om att appen har låst sig och frågar om jag vill vänta eller avsluta appen. Har dock Android 5.0.1 och väntar spänt på Marshmallow som kommer vilken dag som helst till min telefon, får se hur den beter sig där.

  • Medlem
  • 2015-12-18 14:03

Att jämföra nexus 5x med iPhone 6s är inte rikigt rättvist.. Snarare är det det nexus 6p som ska jämföras, då det är de telefonerna som båda ligger i toppsegmentet..

Jag har Android privat och iPhone på jobbet. Saknar tre saker på min iphone..

1: att kunna arrangera apparna på hemskärmen i den ordning och plats jag vill. Tex ha vissa appar nere i högra hörnet och vissa i vänstra övre hörnet. Det borde vara ganska lätt att få till utan att riskera flytet i ios.

2: att kunna gömma appar som jag inte vill ha och som inte går att avinstallera, som tex podcast appen. Detta utan att behöva göra en mapp som heter papperskorg och lägga den på en sista sida av hemskärmen. Botde gå att lösa med att i inställningarna ha en program-inställning med visa/dölj-knapp för varje program.

3: när man ska slå ett telefonnummer, så ska jag kunna trycka på siffrorna och få fram namn från telefonboken kombinerat med nummer från telefonboken.

Tex om jag vill ringa Anna, så trycker jag på 2,6,6,2 (bokstäverna A, n, n, a finns på dessa knappar) och får upp Anna som namnförslag, men samtidigt får jag upp förslag på nummer som har siffrorna 2662 i den ordningen i numret. Detta funkar otroligt smidigt i Android och borde inte heller vara svårt att implementera i ios.

På så sätt är det lika lätt att slå ett nummer oavsett om man kan numret eller om man bara har namnet till den man vill ringa... Och båda alternativen gör man från nummerpaden..

Ursprungligen av ooskar:

Du har alltid en bakåtknapp längst nere till vänster som fungerar lika bra.

Absolut, bakåtknappen finns där. Men det är just att den fungerar _lika_ bra som att trycka på en virtuell knapp. Jag efterfrågar en sveprörelse direkt på skärmen, vilket jag tycker går ännu fortare.

Ursprungligen av Jeo:

Att jämföra nexus 5x med iPhone 6s är inte rikigt rättvist.. Snarare är det det nexus 6p som ska jämföras, då det är de telefonerna som båda ligger i toppsegmentet..

Nej, och som jag skriver så är det heller inte syftet med testet att göra en jämförelse på det sättet. Däremot blir det ju oundvikligen en viss jämförelse mellan IOS 9 och Android Marshmallow.

  • Medlem
  • 2015-12-18 14:41
Ursprungligen av jakobnilsson:

Nej, och som jag skriver så är det heller inte syftet med testet att göra en jämförelse på det sättet. Däremot blir det ju oundvikligen en viss jämförelse mellan IOS 9 och Android Marshmallow.

Jag missade nog det...

Håller absolut med dig med svepgesterna. Framför allt när man surfar rundor. Otroligt smidigt på ios. Har försökt hitta en browser i play store som erbjuder det, men har gått bet..

Närmsta jag kommit är boatbrowser, där man kan rita en egen gest och koppla det till en händelse.. Typ bakåt, ny flik, stäng flik.. Men ingen som funkar så bra som på ios tyvärr..

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-12-18 15:07

Jag har kommit tillbaka till iPhone (privat) efter 3 år med Android. Har nu en iPhone 6s - är övernöjd.

Androidupplevelsen beror jättemycket på hårdvaran, inte så himla mycket på operativsystemet. Jag har en Samsung S5 i jobbet som är i mitt tycke en tradig & seg historia, även när den var sprillans ny. Den kraschar jämt, är långsam...Bljack!

Därför har jag nu flyttat ansvaret för mitt jobb-SIM till min trogna LG G2 som är 1 år äldre modell än Samsung S5 (Bljack igen) men som spinner som en katt, kör fortfarande med KitKat 4.4.2 och är precis lika bra som första dagen jag köpte den. Jag har alltså haft denna smartphone mellan min iPhone 4s och den nya nu.

Håller med Jeo ang. jämförelsen som ska egentligen vara mellan Nexus 6p och iPhone (kanske ändå iPhone 6plus pga skärmens storlek), Nexus 5X lockar mig absolut inte. För de pengarna och billigare kan man köpa mycket roligare Androidmaskiner med t.o.m. (om man gillar det) större skärm.

Det enda som jag retade mig på, kanske inte särskilt befogat, var att de virtuella knapparna på många Androidmobiler tar upp av skärmytan, helt i onödan anser jag. Även om min gamla LG G2 utnyttjar skärmytan nästan bäst i klassen (se hur skärmen går ut till kanterna och jämför med iPhone.. så är knapparna där i allt man gör förutom när man ser på bilderna eller kollar YouTube.
Tja, jag gnäller väl.. och det finns Androidtelefoner (förutom Samsung) som har dessa knappar under skärmen på olika sätt.

Men visst hade iOS kunnat låna av programikonshanteringen i Android. Övergången till iPhone 6s från en totalmaxkonfigurerad Androids home screen har jag klarat av genom att ha uppe bara 8 ikoner till de mest använda apparna, och allt annat är på de övriga 4 skärmarna. Jag betonar ordet "uppe" på home screen på iPhonen för det är bara där man kan rada upp dem. Det vore mycket mer praktiskt att kanske kunna ha 4 uppe och 4 nere. Bra för tummen i mitt fall t.ex eftersom som det är nu så måste jag alltid "släppa" nedåt iPhonen för att nå. Små händer? Tja, vi ska också få ha en smartphone

Ursprungligen av homesick:

Det vore mycket mer praktiskt att kanske kunna ha 4 uppe och 4 nere. Bra för tummen i mitt fall t.ex eftersom som det är nu så måste jag alltid "släppa" nedåt iPhonen för att nå. Små händer? Tja, vi ska också få ha en smartphone

Om du dubbel "touchar" (inte klickar) på hem-knappen så åker övre delen av skärmen ner. Så då kan vi med små händer nå tex bakåtknappen. Funkar i vart fall på hemskärmen och i Mail (jag har bara testat detta med iPhone6S).

Det som kallas "reachability" funkar med alla appar och kom med iPhone 6 och 6 Plus.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-12-20 00:36
Ursprungligen av Lucas3oo:

Om du dubbel "touchar" (inte klickar) på hem-knappen så åker övre delen av skärmen ner. Så då kan vi med små händer nå tex bakåtknappen. Funkar i vart fall på hemskärmen och i Mail (jag har bara testat detta med iPhone6S).

Absolut och jag använder det flitigt. Ändå vill jag kunna bestämma själv var jag vill ha ikonerna på hemskärmen, att inte snacka om Android-typ av widgets... Men men, vi får se hur utvecklingen fortsätter, jag är ändå mer än nöjd med 6s och njuter av att använda den.

  • Medlem
  • 2015-12-20 11:34

Det jag finner mycket intressant är att Android blir mer samlat och strömlinjeformat för varje generation medan IOS får fler och fler funktioner för varje generation. Väntar på spänning hur de båda operativsystemen utvecklas. Android har öppenhet och IOS har vissa begränsningar på både gott och ont i båda fallen. Medan Android Wear har begränsningar och Watch OS är betydligt mer öppet vilket är lite tvärtom

Widgets och appdrawern är saker som IOS borde implementera precis som Watch OS borde tillåta 3 parts urtavlor ala Watchmaker för Wear

Najs, blev supertaggad på en Nexus 5X nu. Haft en Sony Xperia lääänge nu alltså. Shit vilken trist telefon...
Nexus 5X ser däremot ut som framtiden. Sjukt snygg telefon, och är nöjd med android hittills Så slår nog till snart om ingen stoppar mig

1
Bevaka tråden