Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Typ av kabel wifi vs TV

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-10 18:20

Vill kolla om någon här kan svara på detta?

Vi har precis fått fiber inkopplat i huset. Tyvärr sitter ingångsdosan(alltså den dosa som sitter först i systemet) väldigt dåligt. Ska nu dra nätverkskabeln(det som ska ge wifi) till vardagsrummet och där koppla den mot en router. Om ett tag kommer Viasat att leverera en digitalTV-mottagare. Den ska drivas via en kabel via ett annat uttag i ingångsdosan. Den sladden ska då dras till TV:n i vardagsrummet. Två djäkla kablar ska ringla sig från en del av huset till en annan del. Eller... Kan man använda nätverkskabeln som då redan kommer vara dragen till TV istället? Eller är det en annan form av kabel? Jag skulle då alltså bara flytta kontakten i ingångsdosan och istället sätta en router vid ingångsdosan för Wifi. Gick det här att förstå..?

Koppla till en switch (en "dum switch". Finns för ett par hundra på nätet. 4 portar räcker gott):

Du kan såklart koppla ännu en router och utöka ditt wifi om du så vill. Men tänk på att inte köra dubbel NAT (googla).

Förresten.. Kolla med din operatör om hur de skickar TV-signalen. En del skickar via dedikerade portar, en del gör det inte.

Eftersom du har fiber kommer Internet och TV på två olika VLAN via 2 olika portar. Vilket du även själv nämner.

Tipset från @barbapappa_86 fungerar bara om du använder en smart switch som du kan konfigurera med de två respektive VLAN:en.

Ursprungligen av Borttaget:

Tipset från @barbapappa_86 fungerar bara om du använder en smart switch som du kan konfigurera med de två respektive VLAN:en.

Beror främst på hur operatören skickar signalen skulle jag säga. Om TV och accesstjänst går på samma så ska mitt förslag fungera. Annars inte.

Senast redigerat 2018-07-23 13:50
Ursprungligen av barbapappa_86:

Beror främst på hur operatören skickar signalen skulle jag säga. Om TV och accesstjänst går på samma så ska mitt förslag fungera. Annars inte.

Ursprungligen av xms67:

Om ett tag kommer Viasat att leverera en digitalTV-mottagare. Den ska drivas via en kabel via ett annat uttag i ingångsdosan.

Ursprungligen av Borttaget:

Möjligt att operatören har sagt det, ja. De vill säkerligen inte att kunderna sätter något mellan box och gateway, men frågan är hur de levererar sina tjänster rent tekniskt.

Senast redigerat 2018-07-23 13:50
Ursprungligen av barbapappa_86:

Möjligt att operatören har sagt det, ja. De vill säkerligen inte att kunderna sätter något mellan box och gateway, men frågan är hur de levererar sina tjänster rent tekniskt.

Det återstår att se

@xms67 vem är nätoperatören så kan vi gå till botten med hur du skall göra?

Jag har BredBandsBolaget och har precis som barbapappa_86 visar med sin bild och det funkar perfekt.

Ursprungligen av CekariYH:

Jag har BredBandsBolaget och har precis som barbapappa_86 visar med sin bild och det funkar perfekt.

Men bredbandsbolaget och Telia är snarare ett undantag.

Det är inte detsamma om man sitter ex. med "öppen fiber" och olika leverantörer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-10 22:03
Ursprungligen av Borttaget:

Det återstår att se

@xms67 vem är nätoperatören så kan vi gå till botten med hur du skall göra?

IP-Only, ett öppet nät där man sedan beställer tjänsterna bland de som har avtal med leverantören.

Senast redigerat 2018-07-23 13:50
Ursprungligen av xms67:

IP-Only, ett öppet nät där man sedan beställer tjänsterna bland de som har avtal med leverantören.

Då är det som jag nämnt.

Vill du ha en enda kabel hela vägen kan du använda switch. Men du måste ha en switch som kan separera VLAN isf.

Är din gateway av märket inteno? Vilken modell?

Läser man på IP-Only Sthlm så tycker de att man som kund ska köpa hårdvara för trådlös TV.

Ursprungligen av Borttaget:

Men bredbandsbolaget och Telia är snarare ett undantag.

Det är inte detsamma om man sitter ex. med "öppen fiber" och olika leverantörer.

Både Bredbandsbolaget och Telia agerar ISP i de öppna näten. IP-Only i detta fall är en sk kommunikationsoperatör.

Senast redigerat 2018-07-23 13:50
Ursprungligen av barbapappa_86:

Både Bredbandsbolaget och Telia agerar ISP i de öppna näten. IP-Only i detta fall är en sk kommunikationsoperatör.

Vet jag mycket väl.

Allt går bara att koppla via en och samma koppling när man har helhetslösning.
Två olika leverantörer kopplas alltid separat. Antingen fysiskt eller via VLAN.

Men varför jag skall behöva gå in på det tekniska bakom när jag bara behöver förklara vad som fungerar eller inte fungerar för en användare förstår jag inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-10 22:33

Det är alltså två olika leverantörer av bredband och internet. Via IP-Only Stockholm. Anledningen till att jag vill undvika trådlöst är att då blir det en dosa till där Gateway(som det verkar heta) sitter. Och vi har begränsad plats där. Bättre att dra en kabel till vardagsrummet och dessutom få "full" effekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-12 11:30

Har ni tips på en sådan switch?

Sedan vill jag bara kolla att jag förstått rätt... Som jag förstått det är det två olika utgångar från Gateway, en för TVn och en för bredbandet. Ändå går det med en kabel fram till Switches..? Från vilken utgång ska jag dra kabeln, TV eller bredbandsutgången? I mina öron låter detta märkligt, iom att det är tvi olika utgångar. Men det tekniska är min stor svaghet...

Ursprungligen av xms67:

Har ni tips på en sådan switch?

Sedan vill jag bara kolla att jag förstått rätt... Som jag förstått det är det två olika utgångar från Gateway, en för TVn och en för bredbandet. Ändå går det med en kabel fram till Switches..? Från vilken utgång ska jag dra kabeln, TV eller bredbandsutgången? I mina öron låter detta märkligt, iom att det är tvi olika utgångar. Men det tekniska är min stor svaghet...

Den här tex:
https://m.prisjakt.nu/product/1498225

Oklart om du måste dra en kabel per tjänst från din Gateway. Beror som sagt på leveransmetoden. Testat att ringa IP-Only?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-12 20:15
Ursprungligen av barbapappa_86:

Den här tex:
https://m.prisjakt.nu/product/1498225

Oklart om du måste dra en kabel per tjänst från din Gateway. Beror som sagt på leveransmetoden. Testat att ringa IP-Only?

Tack för länk! Inte ringt dem ännu då min erfarenhet är att man 1. måste ha lite kunskap för att ställa rätt frågor och förstå vad de säger... 2. Chansen att få tag på någon som kan något brukar vara begränsat i svarstjänster...

Även om jag måste säga att kunskapsnivån ökat påtagligt de senaste åren i olika telefontjänster..:)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-13 09:38

Det finns dubbla nätverkskablar, dubbelt så breda men lika tjocka. Då är du helt säker på att det funkar.

Sanningen är den att eftersom du måste ha två kablar ut från din CPE/IMG/fiberbox/gateway (kalla det vad du vill) så har du de två enkla valen.

1. Du gör det väldigt lätt för dig tekniskt sett och drar två kablar. Kanske blir jobbigt i praktiken.

2. Du läser på om VLAN. Införskaffar dig två switchar som kan hantera det och kopplar den ena vid fiberboxen som sedan för över signal via en enda kabel i hushållet och den andra switchen som separerar signalen igen i andra ändan.

Det första exemplet är nog det billigaste.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-13 12:06

Tack alla. Jag tror jag börjar ha ett bra grepp om saken nu. En liten sista fråga bara... Är det alltså samma typ av kabel som man använder för TVn och bredbandet..?

Ursprungligen av xms67:

Tack alla. Jag tror jag börjar ha ett bra grepp om saken nu. En liten sista fråga bara... Är det alltså samma typ av kabel som man använder för TVn och bredbandet..?

När du ställer det så blir man fundersam.

Både Canal Digital och Visat har både IP-baserad TV (nätverkskabel, samma som Internet) och Fiber/kabel-TV som går via RF-kabel (antennkabel) från en fiberbox.

Du måste ju först ta reda på vad du har beställt för att veta vad som skall dras.
Är det RF så skrotas hela vårt tankesätt i tråden.

EDIT: Ser ut som Viasat har bredbands-TV i IP-onlys nät. Om det är det du valt så kommer det bli nätverkskabel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-15 01:02
Ursprungligen av Borttaget:

När du ställer det så blir man fundersam.

Både Canal Digital och Visat har både IP-baserad TV (nätverkskabel, samma som Internet) och Fiber/kabel-TV som går via RF-kabel (antennkabel) från en fiberbox.

Du måste ju först ta reda på vad du har beställt för att veta vad som skall dras.
Är det RF så skrotas hela vårt tankesätt i tråden.

EDIT: Ser ut som Viasat har bredbands-TV i IP-onlys nät. Om det är det du valt så kommer det bli nätverkskabel.

Utgången på dosan har samma infattning(heter det så?) på dessa två utgångar. Borde ju även det tyda på samma kabel..?

Senast redigerat 2018-07-23 13:52
Ursprungligen av xms67:

Utgången på dosan har samma infattning(heter det så?) på dessa två utgångar. Borde ju även det tyda på samma kabel..?

Det behöver det inte göra.

Tänk på att en del har telefonuttag som ser ut som nätverksuttag, men dom är något mindre och passar inte i varandra sas.

Ursprungligen av CekariYH:

Tänk på att en del har telefonuttag som ser ut som nätverksuttag, men dom är något mindre och passar inte i varandra sas.

du kan utan problem sätta en telefonkabel med RJ11-kontakt i ett nätverksuttag. Prova om du inte tror mig.

Det fungerar inte men klickar i gör det.

Ursprungligen av Borttaget:

du kan utan problem sätta en telefonkabel med RJ11-kontakt i ett nätverksuttag. Prova om du inte tror mig.

Det fungerar inte men klickar i gör det.

Haha, jo, åt det håller får du ju in den

Senast redigerat 2018-07-23 13:52
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-15 12:04
Ursprungligen av Borttaget:

du kan utan problem sätta en telefonkabel med RJ11-kontakt i ett nätverksuttag. Prova om du inte tror mig.

Det fungerar inte men klickar i gör det.

Jo, det är därför man "blandar" färgordningen på nätverkskabelparen, vi har det blå paret i mitten just för att man ska kunna använda uttaget för telefoni. Givetvis inte i "vanliga" utrustningar, men många kontor drar bara nätverkskabel och RJ45-uttag, och i patchpanelen väljer man om det ska gå LAN eller telefon till resp uttag.

Senast redigerat 2018-07-23 13:53
  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-12-15 14:47
Ursprungligen av CekariYH:

Tänk på att en del har telefonuttag som ser ut som nätverksuttag, men dom är något mindre och passar inte i varandra sas.

RJ11 = telefonkontakt
RJ45 = nätverkskontakt

Ursprungligen av zinned:

RJ11 = telefonkontakt
RJ45 = nätverkskontakt

Japp

1
Bevaka tråden