Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro startar inte, vad göra?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-12-13 15:23

Hej! Ny medlem här. Vill bara understryka att jag innan jag skriver detta inlägg har försökt googla så gott jag kan på problemet, så jag skriver inte i onödan, bara först nu när jag inte kommer längre...

(Skrev först ett inlägg i ett annat forum, men fick inga svar. Kanske skrev jag för långt så att ingen orkade läsa, ska hålla mig mer kortfattad nu!)

Har en MacBook Pro 13" inköpt maj 2014. Den startar inte längre. Det som händer när jag försöker är att startljudet hörs, äpplet kommer upp tillsammans med "snurran" och en förloppsindikator som fylls upp ca 1 cm. Sen slocknar datorn. Mitt teknikkunnande är typ noll, men efter googlande har jag provat några saker: Säker start, återställa smc och återställa nvram. Ingen skillnad vid uppstart tyvärr! Har lyckats starta datorn med cmd+r och kommer då till skivverktyg. Har försökt reparera skivan, men det står att det inte går. Har försökt installera om OS X (Mavericks) över befintlig hårddisk eller vad det var, men det går inte heller. Går inte att välja disken.

Vad ska jag göra nu? Vad tror ni felet är? Jag har mina filer på backup via CrashPlan, så det är lugnt. Phju! Ska jag försöka radera och formatera? (Rädd att det inte kommer funka dock) Eller är det nåt annat jag bör prova? Vill helst slippa betala dyra pengar, men inte heller hålla på och skruva och mixtra själv som vissa verkar göra, som att typ byta hårddisk själv och grejer.

Hoppas på snabb hjälp! Tack på förhand.

Skulle gissa på att hårddisken har pajat då den inte dyker upp i skivverktyget. Den kan du själv byta ut, eller så lämnar du in den.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-13 21:29

När den är inköpt förtäljer inte vilken (års)modell du har. Men om du köpte den av Apple maj 2014 så var det antagligen en MacBook Pro 13" Retina Display Late 2013. Här kan du ta reda på vilken modell du har.

Det skadar ju inte att radera, förutom att du tar bort dina filer (som du ändå inte kommer åt).
Fungerar det ändå inte så är det Apple som kan byta disken åt dig.

Ursprungligen av reboot81:

När den är inköpt förtäljer inte vilken (års)modell du har. Men om du köpte den av Apple maj 2014 så var det antagligen en MacBook Pro 13" Retina Display Late 2013. Här kan du ta reda på vilken modell du har.

Det skadar ju inte att radera, förutom att du tar bort dina filer (som du ändå inte kommer åt).
Fungerar det ändå inte så är det Apple som kan byta disken åt dig.

Non retina modellen säljs ju fortfarande om det är en sådan TS har så är det ju extremt enkelt att byta ut hårddisken.

Fråga till TS: Har din Macbook inbyggd dvd-läsare?

  • Medlem
  • 2015-12-13 22:28

Hej!

Tack för era svar! Och tack för länken, följde den och hittade mitt serienummer som jag skrev in. Detta var svaret jag fick : "MacBook Pro (13-inch, Mid 2012)" Ja, min dator har en inbyggd dvd-läsare.

Är det alltså extremt lätt att byta själv? Även för mig som är oteknisk och aldrig pysslat med sådant innan? Hade gärna sparat pengar på det egentligen. Men jag hörde av nån att om man pillat med datorn själv, så kan man inte få ut något på försäkringen sen om nåt skulle hända, eftersom det syns att man meckat med den... Typ. Stämmer det?

Och kan man vara säker på att det är hårddisken som pajat baserat på det jag skrivit? För man vill ju vara säker innan man t.ex. försöker byta själv! I nån liknande tråd läste jag spekulationer om fel på RAM t.ex... Kan jag göra nåt mer för att bli säker på vad felet är?

Alltså jag ska prova skivverktyg igen och se mer exakt vad det är det står när jag försöker reparera etc. Det kanske blir lättare att fatta felet då (för er kunniga). Återkommer!

Tusen tack igen!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-13 23:08
Ursprungligen av Tiran:

Hej!

Tack för era svar! Och tack för länken, följde den och hittade mitt serienummer som jag skrev in. Detta var svaret jag fick : "MacBook Pro (13-inch, Mid 2012)" Ja, min dator har en inbyggd dvd-läsare. :)…

Grattis! Du är ägare av en gammal hederlig maskin där du kan byta till valfri disk på marknaden. Och ja, det är enkelt. Du behöver inte vara teknisk, allt du behöver är att följa ett par punkter på den här illustrerade guiden. (Jag hoppar steg 3&4, se bara till att inte kortsluta något med verktygen.)
Så länge du är försiktig, har rätt verktyg och inte glömmer verktygen inne i datorn så är du på det torra.

Och skulle du nu byta hårddisk, gör dig själv en tjänst och köp en SSD. Välj efter storlek och så billigt du kan hitta.

EDIT: Är datorn 3-4 år gammal får du kanske ut 30% av nyvärdet, innan självrisk. Så lägg inte någon energi på det, om jag får säga mitt.

  • Medlem
  • 2015-12-13 23:21

Ok, tog foton som jag tänkte skicka, men, eh, fattar inte hur man får in ett foto i inlägget! Så jag får väl ta och beskriva istället. Suck.

Jag kommer ju in på Skivverktyg och kan välja min hårddisk till vänster. So far so good. Markerar och klickar på reparera. Efter en stund står det:

Kontrollera och reparera volymen "Macintosh HD"
Kontrollerar filsystemet
Kontrollerar journalförd HFS Plus-volym.
Kontrollerar filen extents overflow.
Kontrollerar katalogfil.
Enheten Macintosh HD kunde inte kontrolleras fullständigt. (i röd text)
Volymreparationen är klar.
Uppdaterar startstödspartitionerna för volymen vid behov.
Fel: Skivverktyg kan inte reparera den här...och återskapa dina säkerhetskopierade filer. (i röd text)

Sen kommer det upp en ruta där det står: "Skivverktyg kan inte reparera den här skivan. Säkerhetskopiera så många filer som möjligt, formatera om skivan och återskapa dina säkerhetskopierade filer."

När jag ska försöka ominstallera OS X (över befintlig, alltså utan att radera först), då kommer en ruta där det står: "Markera den skiva som du vill installera OS X på." Under texten finns en hårddisk-ikon som är liksom lite omarkerad, som om den inte är valbar. Den heter EFI och verkar bara ha ett totalt utrymme på 206,4 MB. När jag försöker markera den står det "Skivan är inte formaterad som Mac OS Extended (journalförd). Aktivera journalföring eller formatera om med skivverktyg."

Några tankar om detta? Kan man utifrån detta ge ett mer säkert svar på vad felet är? Och missa inte mitt förra inlägg och frågorna där!

Är helt hundra på att det handlar om pajad hårddisk eller att hårddisk kabeln har pajat. Båda ingreppen är inte speciellt svåra att utföra själv. Firmorna brukar ta runt tusenlappen för att byta hårddisk kabel eftersom det ingreppet får ses som lite svårare än att byta hårddisk rakt av. Om det är kabeln som gått så unna dig en SSD medan du ändå har underredet bortskruvat.

  • Medlem
  • 2015-12-13 23:29
Ursprungligen av reboot81:

Grattis! Du är ägare av en gammal hederlig maskin där du kan byta till valfri disk på marknaden. Och ja, det är enkelt. Du behöver inte vara teknisk, allt du behöver är att följa ett par punkter på den här illustrerade guiden. (Jag hoppar steg 3&4, se bara till att inte kortsluta något med verktygen.)
Så länge du är försiktig, har rätt verktyg och inte glömmer verktygen inne i datorn så är du på det torra.

Och skulle du nu byta hårddisk, gör dig själv en tjänst och köp en SSD. Välj efter storlek och så billigt du kan hitta.

EDIT: Är datorn 3-4 år gammal får du kanske ut 30% av nyvärdet, innan självrisk. Så lägg inte någon energi på det, om jag får säga mitt.

Hann inte se ditt svar innan jag postade nytt inlägg! Tack! Ska kolla in din länk och fundera på om det är något jag vågar mig på.

Ska nog bara prova att formatera först. Hyser inga större förhoppningar om det, men filerna är ju som sagt på backup, så det skadar inte! Funderar även på att kolla med Apple om man kan reklamera? Garantin har gått ut, tyvärr, men enligt konsumentköplagen är det ju två års reklamationsrätt, och det har ju bara gått ett och ett halvt sedan jag köpte den. Värt?

  • Medlem
  • 2015-12-13 23:35
Ursprungligen av JoelBurman:

Är helt hundra på att det handlar om pajad hårddisk eller att hårddisk kabeln har pajat. Båda ingreppen är inte speciellt svåra att utföra själv. Firmorna brukar ta runt tusenlappen för att byta hårddisk kabel eftersom det ingreppet får ses som lite svårare än att byta hårddisk rakt av. Om det är kabeln som gått så unna dig en SSD medan du ändå har underredet bortskruvat.

Tack för svar! Hur vet man om det är kabeln eller hårddisken då, och vilken av dem man ska byta? Ifall jag ska byta själv... Eller tycker du att jag ska låta en firma göra det menar du, alltså lämna in den? Apple tar väl en rejäl slant för felsökning också först, och sen för själva jobbet?

Ursprungligen av Tiran:

Tack för svar! Hur vet man om det är kabeln eller hårddisken då, och vilken av dem man ska byta? Ifall jag ska byta själv... Eller tycker du att jag ska låta en firma göra det menar du, alltså lämna in den? Apple tar väl en rejäl slant för felsökning också först, och sen för själva jobbet?

Det normala felmeddelandet om det är kabeln är att det visas en folder med ett ? på. Prova byta disk först om samma felmeddelande kommer skulle jag testa att byta kabeln. Vad gäller reklamation och liknande så skulle jag strunta i det min erfarenhet är att det inte är värt tiden att få igenom sånt där. Att byta till SSD är nått du behöver göra förr ändå så passa på nu.

Edit: Mit exempel på pris hos firma var mer en upplysning eftersom jag kollade den lösningen först när min hårddisk kabel pajat men beslutade mig för att göra det själv istället när jag hörde deras pris.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-13 23:51
Ursprungligen av Tiran:

Hann inte se ditt svar innan jag postade nytt inlägg! Tack! Ska kolla in din länk och fundera på om det är något jag vågar mig på.

Ska nog bara prova att formatera först. Hyser inga större förhoppningar om det, men filerna är ju som sagt på backup, så det skadar inte! Funderar även på att kolla med Apple om man kan reklamera? Garantin har gått ut, tyvärr, men enligt konsumentköplagen är det ju två års reklamationsrätt, och det har ju bara gått ett och ett halvt sedan jag köpte den. Värt?

För att få in en bild så klickar du på Svara

och sedan får du fram knappen Bläddra/Välj filer (kan skilja sig). På en iOS-enhet är det samma tänk, tryck på pratbubblan och sedan på knappen Välj filer. (I "Snabbsvar" kan man inte bifoga bilder, därför såg du nog inte knappen Välj filer)

Du kan reklamera. Men: "När det har gått mer än sex månader måste du kunna bevisa att det är ett ursprungligt fel."

Själv hade jag hellre betalat 900kr för en 250GB SSD än av få en mekanisk hårddisk, hur stor den än vore.

  • Medlem
  • 2015-12-14 00:21
Ursprungligen av JoelBurman:

Det normala felmeddelandet om det är kabeln är att det visas en folder med ett ? på. Prova byta disk först om samma felmeddelande kommer skulle jag testa att byta kabeln. Vad gäller reklamation och liknande så skulle jag strunta i det min erfarenhet är att det inte är värt tiden att få igenom sånt där. Att byta till SSD är nått du behöver göra förr ändå så passa på nu.

Edit: Mit exempel på pris hos firma var mer en upplysning eftersom jag kollade den lösningen först när min hårddisk kabel pajat men beslutade mig för att göra det själv istället när jag hörde deras pris.

Ursprungligen av reboot81:

Du kan reklamera. Men: "När det har gått mer än sex månader måste du kunna bevisa att det är ett ursprungligt fel."

Själv hade jag hellre betalat 900kr för en 250GB SSD än av få en mekanisk hårddisk, hur stor den än vore.

Aha. Jag får dock inte upp ett sånt där frågetecken ens nu, så då kanske jag kan utgå från att det är hårddisken då? Till att börja med i alla fall. Bra att veta. Utgår från att det är hårddisken från och med nu.

Ok, reklamation låter ju lite krångligt, struntar i det. Tack för era råd där!

Har nu tittat på länken med hur man byter disk själv och tagit till mig era tips. Tänker att jag ska göra en fullständig koll av vad det skulle kosta mig att byta själv (ny disk inklusive eventuella verktyg) och sen jämföra med vad det skulle kosta att lämna in till Apple. Och så får prisskillnaden avgöra. Det ser ju rätt enkelt ut att byta själv, men lite nervöst och pilligt också... :/ Jag har ju just nu 500 GB på min hårddisk och vill nog gärna ha 500 GB på den jag byter till också. Tips på billig sådan mottages tacksamt! SSD tål definitivt att tänkas på, behöver nog få lite koll på fördelarna först bara, inte så insatt.

  • Medlem
  • 2015-12-14 00:22

(Gjorde bara ett test av att lägga in bild ovan. Och det funkade ju! Tack för det reboot81. )

En SSD får datorn att kännas som ny. En SSD är uppskattningsvis 4-5 grr så snabb som en HDD. Tro mig det är den bästa uppgraderingen som kan köras. Här är en bra budget disk i storleken du vill ha. Crucial BX100

  • Medlem
  • 2015-12-14 01:06
Ursprungligen av JoelBurman:

En SSD får datorn att kännas som ny. En SSD är uppskattningsvis 4-5 grr så snabb som en HDD. Tro mig det är den bästa uppgraderingen som kan köras. Här är en bra budget disk i storleken du vill ha. Crucial BX100

Låter bra det där! Blir det hårddisk-byte så ska jag definitivt uppdatera till ssd när jag ändå håller på. Och är så tacksam för såna direkta tips, tack! Har inte ork att sätta mig in i världen av olika ssd-diskar... Såg också att den 250GB-disk som reboot81 tipsade om tidigare även finns i 500 GB för ungefär samma pris om den du tipsade om. Så nån av dem får det bli. Välja mellan två räcker för mig!

För övrigt har jag nu vågat mig på en formatering. Det gick bra att radera i skivverktyg. Och den här gången gick det att välja Macintosh HD när jag skulle installera om OS X! Så nu håller den på och jobbar här. Hoppas den funkar!!! Haha, skulle nästan kännas löjligt om det är denna enkla lösning som räddar mig. Efter allt slit. Har varit inställd på att det inte kommer funka. :/

  • Medlem
  • 2015-12-14 11:14

Startar efter formateringen!

Alltså... det funkade. Lyckades formatera datorn och nu startar den igen. Tjoho!!! Och där satt jag och kollade upp hårddiskar och DIY och grejer. Var helt inställd på att jag skulle behöva laga den och att formateringen skulle misslyckas. Men nu är jag en lugn och glad själ. Och all info jag tagit till mig sparar jag ju så klart inför framtiden om/när hårddisken pajar igen.

Tack för all hjälp!

  • Medlem
  • 2015-12-14 12:13

Ok, nu är ju allt som sagt frid och fröjd igen. Men när jag ändå "har er på tråden" så att säga, sitter och funderar på vad det var som fick min dator att crasha från första början, om det var nåt virus etc. Känns ju lite som att jag måste fått in nån skit eftersom den ju funkar nu igen efter formateringen? Bara min tanke, men jag har så dåligt koll på det området... Har inget virusprogram eller nåt. Och har ingen koll på om det kanske ligger gamla filer och applikationer på datorn och stör, som inte används och som jag inte vet om. Har ni några tips på enkla saker man bör göra för att hålla datorn "fri från skit" så att säga?? Typ program eller rutiner man bör använda regelbundet? Har blivit motiverad att försöka ta hand om min dator bättre. Typ maintenance.

Så tacksam för er hjälp!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-14 12:27
Ursprungligen av Tiran:

Ok, nu är ju allt som sagt frid och fröjd igen. Men när jag ändå "har er på tråden" så att säga, sitter och funderar på vad det var som fick min dator att crasha från första början, om det var nåt virus etc. Känns ju lite som att jag måste fått in nån skit eftersom den ju funkar nu igen efter formateringen? Bara min tanke, men jag har så dåligt koll på det området... Har inget virusprogram eller nåt. Och har ingen koll på om det kanske ligger gamla filer och applikationer på datorn och stör, som inte används och som jag inte vet om. Har ni några tips på enkla saker man bör göra för att hålla datorn "fri från skit" så att säga?? Typ program eller rutiner man bör använda regelbundet? Har blivit motiverad att försöka ta hand om min dator bättre. Typ maintenance.

Så tacksam för er hjälp!

Skadlig programvara har ingen möjlighet att göra skada om dess värd (dator) inte fungerar, så nej det är inte någon skit du fått in som sabbat din dator. Och gamla filer och applikationer gör absolut ingen skada, möjligtvis blir datorn seg om programmen är igång. Men inte värre än så.
Hårddiskar kraschar, det gör de utav sig själva…

Bästa skyddet för din dator är du själv och ditt förnuft. Installera endast program du själv är säker på och som du själv valt att installera.

Sen vad gäller underhåll så kan du se till att hårddisken aldrig får mindre än 20-50GB ledigt samt putsa tangentbordet med lätt fuktad trasa. God jul!

  • Medlem
  • 2015-12-14 12:34
Ursprungligen av reboot81:

Skadlig programvara har ingen möjlighet att göra skada om dess värd (dator) inte fungerar, så nej det är inte någon skit du fått in som sabbat din dator. Och gamla filer och applikationer gör absolut ingen skada, möjligtvis blir datorn seg om programmen är igång. Men inte värre än så.
Hårddiskar kraschar, det gör de utav sig själva…

Bästa skyddet för din dator är du själv och ditt förnuft. Installera endast program du själv är säker på och som du själv valt att installera.

Sen vad gäller underhåll så kan du se till att hårddisken aldrig får mindre än 20-50GB ledigt samt putsa tangentbordet med lätt fuktad trasa. God jul!

Ok, tack för svar! Vad bra. Intressant att veta. Och det låter ju inte som om jag behöver ta till massa krångliga nya rutiner då. Ska följa dina råd.

God jul!

1
Bevaka tråden