Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är det som tar upp diskutrymme

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-12-12 08:22

Hej

Jag skriver åt min sambo. Hon har en macbook air 128GB.
Den säger att hon inte har något diskutrymme.

Lagringsinfo:
Säkerhetskopior: 7,3MB
Ljud: 1,31GB
Bilder: 5,71GB
Program: 9,79GB
Filmer: 13,73GB
Övrigt: 77,92GB

Alltså, vad är det i övrigt som tar plats? Och hur ser man vad det är för filer?
Hon köpte sin mac, för ett år sedan, installerade office och använder den bara till hennes studier, ingenting annat, så förstår inte vad det är som fyllt hårddisken.

Senast redigerat 2015-12-12 10:41
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-12-12 09:05

Med mjukvara som till exempel OmniDiskSweeper går det enkelt att se vad som tar plats på disken.

Kör hon Time Machine mot t ex en extern hårddisk och inte har den inkopplad så lagras Time Machine backuperna lokalt på hårddisken, tills den externa disken kopplas in igen. De här filerna ska man normalt inte se eller märka av men det händer att det inte funkar riktigt och på just de små ssd/flash-diskarna så kan detta fylla upp disken väldigt snabbt, speciellt när man som i det här fallet har så mycket på disken. Nu säger jag inte att det är det som är felet men jag har varit med om det några gånger. Du kan stänga av det lokala sparandet på disken så vet du åtminstone att det inte är det som fyller disken.

Starta Terminalen och skriv: sudo tmutil disablelocal
Lösen och enter. Efter detta så kommer Time Machine i Systeminställningarna att se ut så här med bara tre punkter under "Time Machine bevarar":

Fick tips om DaisyDisk idag.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-12 16:08
Ursprungligen av Niklasinorr:

Kör hon Time Machine mot t ex en extern hårddisk och inte har den inkopplad så lagras Time Machine backuperna lokalt på hårddisken, tills den externa disken kopplas in igen. De här filerna ska man normalt inte se eller märka av men det händer att det inte funkar riktigt och på just de små ssd/flash-diskarna så kan detta fylla upp disken väldigt snabbt, speciellt när man som i det här fallet har så mycket på disken. Nu säger jag inte att det är det som är felet men jag har varit med om det några gånger. Du kan stänga av det lokala sparandet på disken så vet du åtminstone att det inte är det som fyller disken.

Starta Terminalen och skriv: sudo tmutil disablelocal
Lösen och enter. Efter detta så kommer Time Machine i Systeminställningarna att se ut så här med bara tre punkter under "Time Machine bevarar":

Kan ju vara värt att nämna att när man kör kommandot ovan så görs ingen säkerhetskopiering förrän datorn får kontakt med Time Machine hårddisken/enheten.
För att återgå till grundinställningen kör

sudo tmutil enablelocal

Men TM "ska" inte käka upp allt utrymme, den ska som minst lämna 5% ledigt. Om lokala ögonblicksbilder i Time Machine
Så jag misstänker att något annat tar upp allt utrymme.

  • Medlem
  • 2015-12-12 18:34

Okej. Jag ska prova dessa tips sedan.
Jag har ställt in att vi kör TimeMachine men det gör vi mot min MyBookLive som är LAN-ansluten. Men det kan nog hända att den tappar kontakten med den då den är inställd på att ingen enhet får vara ansluten längre än 10 timmar i sträck. Ska undersöka saken lite och ge ständig åtkomsttid till hennes macbook och se om det blir någon skillnad.

1
Bevaka tråden