Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"LAN-hårddisk" eller vanlig disk direkt i routern?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-12-11 16:22

Jag har nu äntligen fått tummen ur och beställt en ny router (ASUS RT-AC66U).
Nu ska jag även köpa en disk som jag ska koppla till den för att köra trådlös backup. Jag har googlat lite och stötte då på termen "LAN-hårddisk". Jag antar att det är någon variant av en NAS där det bara finns en hårddisk i. Typ en sådan här: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.603864/wd-my...

Frågan är - är det bättre att köpa en "LAN-hårddisk" än att koppla typ den här http://cdon.se/hemelektronik/extern-2-5-wd-pa... direkt till routern?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-11 16:31
Ursprungligen av Hallon:

Jag har nu äntligen fått tummen ur och beställt en ny router (ASUS RT-AC66U).
Nu ska jag även köpa en disk som jag ska koppla till den för att köra trådlös backup. Jag har googlat lite och stötte då på termen "LAN-hårddisk". Jag antar att det är någon variant av en NAS där det bara finns en hårddisk i. Typ en sådan här: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.603864/wd-my...

Frågan är - är det bättre att köpa en "LAN-hårddisk" än att koppla typ den här http://cdon.se/hemelektronik/extern-2-5-wd-pa... direkt till routern?

Ja om du har behov av minneskortsläsare och trådlöst ute på stan/uppdrag.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-12-11 16:35
Ursprungligen av reboot81:

Ja om du har behov av minneskortsläsare och trådlöst ute på stan/uppdrag.

Egentligen har jag ju inte det. Den är främst tänkt att ligga still i min lägenhet och alltså bara göra backup hemma. Framförallt av foton som jag först har bearbetat i datorn.
Kanske finns andra varianter som inte fokuserar på att "vara trådlös på stan". Men det jag framförallt undrar är om en "LAN-hårddisk" kommer vara trådlöst snabbare än en disk kopplad till routern? Jag har läst väldigt varierade omdömen när det gäller just koppla disk till routern..

Kanske bättre exempel på "LAN-disk": http://www.siba.se/datorer/dator-tillbehor/ex...

Jag tror framför allt att ett bra NAS ("LAN-hårddisk") är betydligt snabbare än en router och har fler funktioner och en massa skojiga appar du kan installera.

Alltså, men snabbare menar jag hur fort det går att läsa och skriva till hårddiskarna, inte nätverkshastigheten.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-12-11 17:05
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag tror framför allt att ett bra NAS ("LAN-hårddisk") är betydligt snabbare än en router och har fler funktioner och en massa skojiga appar du kan installera.

Alltså, men snabbare menar jag hur fort det går att läsa och skriva till hårddiskarna, inte nätverkshastigheten.

Ja, jo det låter vettigt. Grejen är att jag kikade först på en NAS men eftersom jag insåg att det var läge att köpa ny router också så såg jag en billig väg att koppla en disk direkt till routern.. Sedan läste jag om "LAN-disken", vilket jag nu i efterhand hajar så klart är en NAS...

Tänkte allt som allt hamna under 4000 kr. Så jag har ca 2000 kr att lägga på antingen disk att koppla till routern eller en bra NAS. Får man en bra NAS för de pengarna?

Jodå! Köpte själv nyligen en Synology 214+ för ~2500 kr och en är riktigt bra.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-12-11 20:04
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jodå! Köpte själv nyligen en Synology 214+ för ~2500 kr och en är riktigt bra.

Härligt. Men lutar nog åt en Synology DS115j för mig. Den + 3 GB disk för ca 2500 kr. Låter dom mycket? Ser ut att vara en ganska fet fläkt på den..

Ursprungligen av Hallon:

Härligt. Men lutar nog åt en Synology DS115j för mig. Den + 3 GB disk för ca 2500 kr. Låter dom mycket? Ser ut att vara en ganska fet fläkt på den..

Tittar du på den så kan du lika gärna koppla in en USB-disk i din router. Då spar du 1000kr (eller slipper slösa ).

Varför ska du köpa en en-disks-NAS istället för att använda en vanlig USB-disk kopplad till din router?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-12-11 20:41
Ursprungligen av keptang:

Tittar du på den så kan du lika gärna koppla in en USB-disk i din router. Då spar du 1000kr (eller slipper slösa ).

Varför ska du köpa en en-disks-NAS istället för att använda en vanlig USB-disk kopplad till din router?

Jo, det var ju lite det den här tråden handlade om: Skillnaden mellan att köra in en disk i routern eller köpa en NAS. Marcus verkar tror på idén med NAS (snabbare). Själv vet jag inte - därför skapade jag den här tråden Men du tror alltså att det blir lika bra med disken i routern?

EDIT: Såg att det var ju du som t.o.m var schysst och testade detta när vi hade det uppe i en annan tråd. Du skrev då "Asus-routern har USB3, men den har inte CPU osv som en dator/NAS har så den pallar nog inte mer helt enkelt." OM en NAS är snabbare så skulle jag gärna lägga någon tusenlapp mer (plus att det ju finns lite andra roliga funktioner). Men skulle det vara typ samma hastighet så kanske det inte skulle vara värt pengarna.

@Hallon, jag tror en USB-HDD till router som jag testade förut åt dig duger alldeles utmärkt.

Du kan köpa en NAS senare om du märker att det inte räcker till för dina behov (jag tror dock att det räcker).

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-12-11 21:21
Ursprungligen av keptang:

@Hallon, jag tror en USB-HDD till router som jag testade förut åt dig duger alldeles utmärkt.

Du kan köpa en NAS senare om du märker att det inte räcker till för dina behov (jag tror dock att det räcker).

Låter bra! Då kan jag lägga de där 1000 på något annat kul

1
Bevaka tråden