Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TimeCapsule stänga av WiFi

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Satte upp mitt tidigare nätverk lite slarvigt så min TimeCapsule (A1409 2TB) blev WiFi-router i stället för 4G-routern. Nu flyttar vi över till fiber med ny WiFi-router. Hur konfigurerar jag om min TimeCapsule så att den fortsätter att backa upp våra datorer men inte agerar WiFi-router? Helst skulle jag vilja att WiFi-funktionen stängs av helt.

Vad är det för modell på 4G-routern som du nämner och vad är det för modem/router som ni fick när ni installerade fiber?

Varför vill du inte använda det trådlösa från din TimeCapsule?

Tror att du ska kunna koppla din TimeCapsule till din andra router via ethernetkabel. Sen kan du såklart stänga av det trådlösa i TimeCapsule om du vill.

Tänkte att det vore bäst att använd den router som jag får från Boxer (som kopplas till den öppna fibern) i morgon och sedan koppla allt till den. Med allt menar jag i mitt fall en extern hårddisk, en TimeCapsule och kanske förstärkare (/extra router via sladd) om inte WiFi fungerar i källaren. Eller tänker jag fel?

Ursprungligen av Båttomten:

Tänkte att det vore bäst att använd den router som jag får från Boxer (som kopplas till den öppna fibern) i morgon och sedan koppla allt till den. Med allt menar jag i mitt fall en extern hårddisk, en TimeCapsule och kanske förstärkare (/extra router via sladd) om inte WiFi fungerar i källaren. Eller tänker jag fel?

Ställ din TimeCapsule i källaren och koppla den med ethernetkabel till Boxer-routern. Då kan du ha TimeCapsulen för att förlänga ditt WiFi-nät till källaren.

Tack, bra ide! En fråga. Sätter jag upp det på detta sättet så får jag väl två wifi-nät som jag går mellan när jag rör mig i huset. Vad händer om jag inte är i källaren och mina datorer inte når det wifi-nätverk som min TimeCapsule skapar i källaren, är då TimeCapsule så smart att den når mina datorer via det andra wifi-nätverket?

Ursprungligen av Båttomten:

Tack, bra ide! En fråga. Sätter jag upp det på detta sättet så får jag väl två wifi-nät som jag går mellan när jag rör mig i huset. Vad händer om jag inte är i källaren och mina datorer inte når det wifi-nätverk som min TimeCapsule skapar i källaren, är då TimeCapsule så smart att den når mina datorer via det andra wifi-nätverket?

Du förlänger nätverket med den enhet som sitter bakom den andra.

Googla på "extend network", eller testa på svenska. All info finns.

Kan tillägga att du borde dra en kabel från tex TimeCapsule i källaren till enheten på våningen ovanför.

ok, läser på och ser om jag får till det. Någon som vet om denna TimeCapsule måste ligga ner eller om man kan ställa den på högkant?

Ursprungligen av Båttomten:

ok, läser på och ser om jag får till det. Någon som vet om denna TimeCapsule måste ligga ner eller om man kan ställa den på högkant?

Du ska kunna ställa den som du vill.

1
Bevaka tråden