Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill ha antivirusprogram, men vilket?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Statement: Nej, jag vill inte återuppliva den eviga diskussionen bland Mac-användare; huruvida man bör ha ett "antivirusprogram" eller inte. Nej tack. Den har jag hört och sett otaliga gånger och vet att nio av tio Mac-använder menar att sådant är totalt onödigt om man bara är förnuftig.

Jag vill ha ett "antivirusprogram" på min Mac. Frågan är dock vilket man ska ha. Vad jag vill åt är det mest prestandasnåla, bästa (: ur skyddssynpunkt) gratisprogrammet. Efter att ha läst en del recensioner och dylikt lutar det åt Avira som sägs vara väldigt säkert men också snällt mot systemet.

Vad sägs?

Edit: Tips gällande Anti-Malware och dylika skadeprogram är också välkommet.

Senast redigerat 2015-12-03 12:03

Avast brukar göra bra grejer, https://www.avast.com/free-mac-security.

Jag kör med ClamXav som kör en gång i veckan på shedule förutom att den övervakar "Hämtade Filer" (Downloads) mappen. Drar inget att tala om.
Kan inte säga om den är bra då den inte hittat nått skumt hittills men har inte haft något skumt på mina Macar så det är väl ok antar jag

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-02 19:04

+1 ClamXav

Ursprungligen av keptang:

Avast brukar göra bra grejer, https://www.avast.com/free-mac-security.

Ja, som Windows-användare hela livet fram till nu är jag väl bekant med Avast. Faktum är att jag kör det på hemmets samliga PC:s. Dock läste jag i ett par recensioner att det uppfattas som ett av de mer nedtyngande när det gäller versioner till OS X. Sedan är väl allt relativt och mycket berodde väl på vad recensenten jämförde med. Ska kolla det igen får vi se.

Annars är jag sugen och nyfiken på fler populära bud!

Ursprungligen av CekariYH:

Jag kör med ClamXav som kör en gång i veckan på shedule förutom att den övervakar "Hämtade Filer" (Downloads) mappen. Drar inget att tala om.
Kan inte säga om den är bra då den inte hittat nått skumt hittills men har inte haft något skumt på mina Macar så det är väl ok antar jag

Okej, vad fint. Det låter bra det. Ska kolla in det och jämföra lite med vad jag hittills tagit reda på.

Flera bud i baljan, boys! Tack på förhand.

Ursprungligen av solvebring:

Flera bud i baljan, boys! Tack på förhand.

Jag tror inte du får så många flera bud pga har känsla av - efter har ställt liknande fråga/startat liknande tråd - att de flesta av de medlemmarna här använder sig inte av antivirusprogram. Däremot verkar det finnas mer intresse när det gäller Anti-Malware och dylika skadeprogram.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-12-03 10:06
Ursprungligen av calinou:

Jag tror inte du får så många flera bud pga har känsla av - efter har ställt liknande fråga/startat liknande tråd - att de flesta av de medlemmarna här använder sig inte av antivirusprogram. Däremot verkar det finnas mer intresse när det gäller Anti-Malware och dylika skadeprogram.

Så är det. Av naturliga skäl

Har läst lite till och bland gratisprogrammen ligger totalt Avira och Avast bäst till totalt sett, räknat både på säkerhet och prestanda.
Kanske får bli att testa Avast först då, eftersom jag ändå kört det sedan länge vad gäller Windows.

Ursprungligen av calinou:

Jag tror inte du får så många flera bud pga har känsla av - efter har ställt liknande fråga/startat liknande tråd - att de flesta av de medlemmarna här använder sig inte av antivirusprogram. Däremot verkar det finnas mer intresse när det gäller Anti-Malware och dylika skadeprogram.

Ah, true, true.

Ge mig gärna tips på sådana också, om ni så vill. Det vore bra.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-12-03 15:21
Ursprungligen av solvebring:

Ah, true, true.

Ge mig gärna tips på sådana också, om ni så vill. Det vore bra.

Adwaremedic brukar dyka upp i sådana här trådar.

Ursprungligen av CekariYH:

Jag kör med ClamXav som kör...

Det frågades efter gratisprogram. ClamXav är inte gratis längre.

Från deras hemsida:
"Existing users: please note that ClamXav is now a commercial product. Find out my reasons for this, and how the change affects you"

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det frågades efter gratisprogram. ClamXav är inte gratis längre.

Från deras hemsida:
"Existing users: please note that ClamXav is now a commercial product. Find out my reasons for this, and how the change affects you"

Oops sant.

Sophos

  • Medlem
  • 2015-12-06 11:55

ClamXav är bara ett GUI ovanpå ClamAV som gör det riktiga jobbet. Nöjer man sig med det så kan man köra ClamAV direkt. Går att installera med bl. a. Homebrew.

Tack för all info. Det är guld. Keep on coming om ni så vill. Ju mer information desto mer kunskap.

1
Bevaka tråden