Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook pro retina 15" blir varm och dör

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare

Har en 3 månader gammal Macbook Pro Retina 15" som jag har lite värmeproblem med.
Dessa spec är vad jag har:
MacBook Pro (Retina, 15 tum, mitten 2014)
2,5 GHz Intel Core i7
16 GB 1600 MHz DDR3
NVIDIA GeForce GT 750M 2048 MB
OS X Yosemite

När jag spelar 3d-spel så går värmen upp till 67grader och stänger sedan av.
Jag har förstått att den stänger av för att den inte skall ta skada, men när jag läser runt så känns 67 grader lågt?
När jag inte gör något speciellt så ligger den på ca 40-50 grader.
Jag har installerat smcFancontrol och ställer då in, när jag spelar, fläktarna på max, men ibland så hamnar den på 67gr ändå och den rebootas.
Värt att nämna är att jag inte har något speciellt program i bakgrunden igång.

Den är köpt NY!

Frågorna är då:
1. Är det något fel på datorn?
2. Är det skadligt att fortsätta spela efter omstarten?
3. hur tär detta på datorns livslängd?
4. Kan en kylplatta hjälpa? ( googlat och ser att dem bara sänker några grader)

5. Förslag till förbättring???

Tack på förhand!

  • Medlem
  • 2015-12-06 19:52

Så ska det inte vara. Låter konstigt att den stänger av vid 67°c. Jag hade en gammal Macbook 2009 som hade en CPU-temp på 93°c utan att stänga av.
Ta med den till återförsäljaren och påtala felet. Ha spelet installerat så du enkelt kan återskapa felet är mitt tips.

Ursprungligen av Dalle:

Så ska det inte vara. Låter konstigt att den stänger av vid 67°c. Jag hade en gammal Macbook 2009 som hade en CPU-temp på 93°c utan att stänga av.
Ta med den till återförsäljaren och påtala felet. Ha spelet installerat så du enkelt kan återskapa felet är mitt tips.

Det är ett java- baserat spel, runescape

Får göra det. Dock så ville jag ha nvidia grafikkortet istället för iris, var de rätt eller fel? varför jag frågar är för att nvidia inte görs längre till mbp

Ursprungligen av stagesix:

Det är ett java- baserat spel, runescape

Får göra det. Dock så ville jag ha nvidia grafikkortet istället för iris, var de rätt eller fel? varför jag frågar är för att nvidia inte görs längre till mbp

Ett dedikerat grafikkort är väl fortfarande bättre än de som byggs in i processorn. De nyare MBP har fortfarande möjlighet till dedikerat grafikkort, dock inte från Nvidia (AMD kanske?) tror jag.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Ett dedikerat grafikkort är väl fortfarande bättre än de som byggs in i processorn. De nyare MBP har fortfarande möjlighet till dedikerat grafikkort, dock inte från Nvidia (AMD kanske?) tror jag.

Det nvidia kortet jag beskrev är de externa.

Ursprungligen av stagesix:

Det nvidia kortet jag beskrev är de externa.

Ett externt? Har du köpt ett kort som du har kopplat in via thunderbolt, eller vad menar du?

Edit: Googlade och som jag förstår det så skrev du lite fel helt enkelt (externt är det inte då det sitter i datorn)

Ursprungligen av barbapappa_86:

Ett externt? Har du köpt ett kort som du har kopplat in via thunderbolt, eller vad menar du?

Edit: Googlade och som jag förstår det så skrev du lite fel helt enkelt (externt är det inte då det sitter i datorn)

Ja precis, menade att det är dedikerat, alltså separat grafikkrets

Får åka och fråga på en apple butik om detta, är rädd för att de som står i butiken är mer av säljar-karaktärer än felsökare och vill då inte ta i problemet , återstår dock att se.. Är första gången jag har en mac

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-07 11:12

Om du är i närheten av Stockholm, Helsingborg eller Malmö, beställ tid hos en Apple Genius.

Ursprungligen av kenjon:

Om du är i närheten av Stockholm, Helsingborg eller Malmö, beställ tid hos en Apple Genius.

Datorn är ju som sagt ny, så vill ju helst inte betala

Ursprungligen av stagesix:

Datorn är ju som sagt ny, så vill ju helst inte betala

Varför ska du betala på genius bar?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-07 12:09

Eller gå tillbaka till butiken du köpt den i och be dem åtgärda felet. Dvs byta ut datorn.
Du ska kunna spela på datorn, med lämpliga grafikval såklart.
Skapa ett nytt användarkonto, se till att OS X & Javan är uppdaterad, ladda ner Valley och jämför med vad andra får ut.

Har du andra krävande applikationer/spel som oxå får datorn att starta om, ja då är det mer osannolikt att det är Runescape i sig som är problemet.

Ursprungligen av reboot81:

Eller gå tillbaka till butiken du köpt den i och be dem åtgärda felet. Dvs byta ut datorn.
Du ska kunna spela på datorn, med lämpliga grafikval såklart.
Skapa ett nytt användarkonto, se till att OS X & Javan är uppdaterad, ladda ner Valley och jämför med vad andra får ut.

Har du andra krävande applikationer/spel som oxå får datorn att starta om, ja då är det mer osannolikt att det är Runescape i sig som är problemet.

Var inne på digital inn och de sa att de var bara att lämna in den gratis,någon föreslog genius bar.. Båda är ju Apple resellar, är de same-same eller skiljer kunskap och service mellan de 2?

Inget annat körs i bakgrunden.

Testade att resetta system hanterades enligt Apples hemsida men felet kvarstår.

Tack för bra support f.ö

Lämna in datorn till din återförsäljare.

1
Bevaka tråden