Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"förbudssymbol" när jag startar min macbook pro

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, när jag startade min dator för ett tag sen så kom det fram en vit skärm med en "förbudssymbol" på. Vad får jag det för och vad innebär det? Finns det något jag kan göra eller måste OS:et ominstalleras? Det jag har provat är att starta datorn med cmd+v, men då vart det bara svart för ett tag sen kom den vita skärmen tillbaks. så vad kan jag göra?

Senast redigerat 2015-12-05 12:00
Ursprungligen av davidhammarberg:

Hej, när jag startade min dator för ett tag sen så kom det fram en vit skärm med en "förbudssymbol" på. Vad får jag det för och vad innebär det? Finns det något jag kan göra eller måste OS:et ominstalleras? Det jag har provat är att starta datorn med cmd+v, men då vart det bara svart för ett tag sen kom den vita skärmen tillbaks. så vad kan jag göra?

Datorn kan inte hitta en korrekt installation av OS X på din startskiva. Därför får du upp den skärmen. Du behöver starta datorn i recovery läge, cmd + r, för att antingen lägga tillbaka en fungerande backup på datorn eller installera om operativsystemet, t.ex. via internet recovery.
Risken är ju dock att det är hårddisken som har gett sig. Beroende på hur trasig den är kan det hjälpa att installera om operativet, men det kan även vara så att disken måste bytas ut.

Eller enbart ett mjukvarufel (kernel extension som inte är kompatibel). Har du installerat något program nyligen?
Starta upp med CMD-R och välj installera om OS X, det behåller alla dina dokument och program.

Ursprungligen av hummel:

Eller enbart ett mjukvarufel (kernel extension som inte är kompatibel). Har du installerat något program nyligen?
Starta upp med CMD-R och välj installera om OS X, det behåller alla dina dokument och program.

Okej, så nu har jag startat med cmd + r. Och jag tryckte på fortsätt.

Vad ska jag trycka på nu? Det är ganska viktigt att jag har kvar alla dokument pga skolarbete.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-12-05 21:08
Ursprungligen av davidhammarberg:

Okej, så nu har jag startat med cmd + r. Och jag tryckte på fortsätt.

Vad ska jag trycka på nu? Det är ganska viktigt att jag har kvar alla dokument pga skolarbete.

Valde du inte "Installera om"?
Det ser ut som om du valt att återskapa en kopia från Time Machine.

Ursprungligen av mattiL:

Valde du inte "Installera om"?
Det ser ut som om du valt att återskapa en kopia från Time Machine.

Jag har inte valt någonting, jag kan välja bland dem alternativen, har tyvärr ingen backup som jag kan använda därför undrar jag om det finns något annat sätt att få det att fungera utan att mina dokument osv blir raderade.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-12-05 22:42

Beskriv gärna vilken Macbook Pro du har, är det en retina och hur gammal är den (modellnummer kanske)?

Du kanske ska börja med att köra Skivverktyg för att kontrollera att din hårddisk syns där och att den fortfarande har partitioner.
Kanske även en diskkontroll/reparation med Diskverktyg kan hjälpa.
Lägg upp någon bild på detta.

Steg två om det ser ut bra i steg ett ovan vore att installera om OS X, detta tar normalt inte bort några användarfiler.

Ursprungligen av mattiL:

Beskriv gärna vilken Macbook Pro du har, är det en retina och hur gammal är den (modellnummer kanske)?

Du kanske ska börja med att köra Skivverktyg för att kontrollera att din hårddisk syns där och att den fortfarande har partitioner.
Kanske även en diskkontroll/reparation med Diskverktyg kan hjälpa.
Lägg upp någon bild på detta.

Steg två om det ser ut bra i steg ett ovan vore att installera om OS X, detta tar normalt inte bort några användarfiler.

Det är en MacBook Pro (13 tum, mitten 2012)

Hur kör jag skrivverktyg/diskkontroll/reparation då? är inte så jätteduktig gällande macbooks då det här är min skoldator.

Och vad är det man ska kolla på när jag kör skrivverktyg/diskkontroll/reparation?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-12-05 23:40

I ditt inlägg #4, den första bilden, finns ett val längst ner för Skivverktyg, börja där.
Skoldator, har ni inte supportfolk på skolan?

Ursprungligen av mattiL:

I ditt inlägg #4, den första bilden, finns ett val längst ner för Skivverktyg, börja där.
Skoldator, har ni inte supportfolk på skolan?

jo vi har en IT - tekniker, men det är helg nu, och det är ganska hektiskt i skolan nu när det är slutet av höstterminen i 9:an med ganska många uppgifter att göra så då vill jag helst ha allt fungerande så snart så möjligt!

Installera om OS X, raderar inget av dina dokument.
Att ha något värdefullt på datorn men ingen backup korkat (ursäkta språket men så är det).
Steg 1 för dig är att kontakta support och göra en backup sedan installera om systemet!

Ursprungligen av hummel:

Installera om OS X, raderar inget av dina dokument.
Att ha något värdefullt på datorn men ingen backup korkat (ursäkta språket men så är det).
Steg 1 för dig är att kontakta support och göra en backup sedan installera om systemet!

Det ska jag göra imorgon, men vad menas med att enheten är felfri, betyder det att det inte är hårddisken det är fel på?

Ursprungligen av davidhammarberg:

Det ska jag göra imorgon, men vad menas med att enheten är felfri, betyder det att det inte är hårddisken det är fel på?

Det betyder att programmet inte kan finna något fel på disken. Programmet hittar många logiska fel men kanske inte alla fysiska fel. Du kan fortfarande ha ett hårdvarufel på disken.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-12-06 18:58

Jag blir lite brydd över den bild du visar, disken du testat är på 1,19GB, inte mycket till disk det.
Dessutom är endast 38 MB ledigt.
Känns som om du visar recovery-partitionen.

Utan att se hela bilden har jag svårt att få ett grepp om detta, finns alla diskar/partitioner kvar?

Kan du visa hur vänster del av bilden ser ut, den med diskarna i?

1
Bevaka tråden