Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dropbox - frågor kring in/utloggning

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lite svårt att förklara......Jag skickar en bild också.
Eftersom det känns osäkert att vara ständigt inloggad på dropbox.com från min dator så loggar jag ut mig då och då genom att klicka på "avsluta dropbox" via dropbox-ikonen som finns på översta aktivitetsfältet på macen.
När jag gör detta så försvinner ikonen helt. Det innebär att jag måste hämta den igen via spotlight sökning. När jag har hämtat dropbox ikonen visar det sig att jag blir automatiskt inloggad igen på dropbox.com. Det spelar ingen roll om jag loggar ut mig på dropbox.com. Ska det vara så?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-24 13:45

Med hämta menar du antagligen "öppna/starta programmet Dropbox".

Nej, du ska inte avsluta Dropbox på datorn, det är tänkt att programmet alltid skall vara igång för bästa upplevelse.
Ja det är tänkt att programmet inte kräver inloggning varje gång det startas.

Ursprungligen av reboot81:

Med hämta menar du antagligen "öppna/starta programmet Dropbox".

Nej, du ska inte avsluta Dropbox på datorn, det är tänkt att programmet alltid skall vara igång för bästa upplevelse.
Ja det är tänkt att programmet inte kräver inloggning varje gång det startas.

Jag menar med att hämta att jag lägger tillbaka ikonen på fältet där uppe.
Det innebär att min dator är ständigt inloggad på plattformen dropbox.com
Jag behöver aldrig logga in mig. Det känns konstigt att det är på det sättet.
Tack för hjälpen!

Ursprungligen av calinou:

Jag menar med att hämta att jag lägger tillbaka ikonen på fältet där uppe.
Det innebär att min dator är ständigt inloggad på plattformen dropbox.com
Jag behöver aldrig logga in mig. Det känns konstigt att det är på det sättet.
Tack för hjälpen!

Inte särkilt konstigt, eftersom det är likadant på t.ex. iPhone och appar som man startar en gång och sedan förblir inloggad i förevigt.

Ursprungligen av calinou:

Jag menar med att hämta att jag lägger tillbaka ikonen på fältet där uppe.
Det innebär att min dator är ständigt inloggad på plattformen dropbox.com
Jag behöver aldrig logga in mig. Det känns konstigt att det är på det sättet.
Tack för hjälpen!

Man måste vara inloggad för att synkroniseringstjänst skall fungera och hålla allt uppdaterat.

Jag trodde att det var fel inställt hos mig. Jag får väl acceptera att det är så. Tack alla för er hjälp!

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Inte särkilt konstigt, eftersom det är likadant på t.ex. iPhone och appar som man startar en gång och sedan förblir inloggad i förevigt.

Visserligen är det praktiskt att vara ständigt inloggad. Men undrar vad gäller säkerhet eftersom alla mina filer finns där.
Hur blir det ifall min dator bli stulen eller en annan i-enhet som är kopplade till dropbox? då bara fritt fram?
Ska jag kanske aktivera filevault så att allting är krypterad både på datorn och dropbox?

Ursprungligen av calinou:

Ska jag kanske aktivera filevault så att allting är krypterad både på datorn och dropbox?

Det kan vara en god idé att göra om du vill försäkra dig om att ingen ska komma åt din data.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Det kan vara en god idé att göra om du vill försäkra dig om att ingen ska komma åt din data.

Det står att den krypterar på startskivan. Innebär det att allt som finns på Dropbox och Time Capsule (filer och bildfilerna) krypteras automatiskt i och med det?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-12-06 13:13

Filer som läggs på Dropbox blir inte krypterade vad det verkar som.

FileVault 2 clarifications
FileVault 2 encrypts data at the hard drive level. Programs that run on your Mac see the data as if it has no encryption. This lets you back up drives while you’re logged in, even if the system is locked. But the files copied to Dropbox, an online backup service, a local drive, or a Time Machine destination are unencrypted, although you can layer encryption on all of those options.

http://www.macworld.com/article/2883401/filev...

Ursprungligen av calinou:

Visserligen är det praktiskt att vara ständigt inloggad. Men undrar vad gäller säkerhet eftersom alla mina filer finns där.
Hur blir det ifall min dator bli stulen eller en annan i-enhet som är kopplade till dropbox? då bara fritt fram?
Ska jag kanske aktivera filevault så att allting är krypterad både på datorn och dropbox?

Det är inte ett problem som är är kopplat till din inloggning på Dropbox. Om du har synkat Dropbox mot din hårddisk så kommer filerna ligga kvar på hårddisken även om du loggar ut.

Jag ser inte att din säkerhet försämras pga att du är inloggad eller inte.

Tack att ni försöker förklara! Ju mer jag läser desto mindre förstår jag.
Det blev egentligen 2 frågor jag har ställt. Dels dropbox inlogning och dels eventuellt kryptering av dropboxfilerna eftersom man loggar aldrig ut sig. Tyvärr är jag inte så bra på att förstå tekniska saker och dess värre blir det ännu svårare när det är på engelska. I synnerhet trodde jag att det bara finns originalfilerna på min start/hårddisk. Krypteras filerna där borde krypteringen - enligt min logik - vara kvar/följa med på backupen samt dropbox eftersom det är samma filer.

Om du aktiverar filevault måste du se till att du ALLTID HAR EN FÄRSK OCH KOMPLETT BACKUP. Får du fel på din hårddisk är allt förlorat på disken!

Ursprungligen av hummel:

Om du aktiverar filevault måste du se till att du ALLTID HAR EN FÄRSK OCH KOMPLETT BACKUP. Får du fel på din hårddisk är allt förlorat på disken!

Färsk är ju den eftersom den uppdateras hela tiden mot Time Capsule. (det står där uppe på Time Machine symbolen när det uppdaterades) Jag förväntar mig och hoppas att det ska vara "komplett" eftersom hårddisken är aktiverad i inställningarna.
Visserligen kan man alltid råka ut att det blir fel på hårddisken dock finns det alltid en färsk kopia (och i värsta fall flera kopior) på TC oavsett om Filevault är aktiverad.

Ursprungligen av calinou:

Färsk är ju den eftersom den uppdateras hela tiden mot Time Capsule. (det står där uppe på Time Machine symbolen när det uppdaterades) Jag förväntar mig och hoppas att det ska vara "komplett" eftersom hårddisken är aktiverad i inställningarna.

Anväder du time machine och den gör säkerhetskopia kontinuerligt (varje timme) Kan du känna dig hyfsat säker. Att även ha en extern disk som time machine automatiskt växlar mellan är du ännu säkrare.

Ursprungligen av hummel:

Anväder du time machine och den gör säkerhetskopia kontinuerligt (varje timme) Kan du känna dig hyfsat säker. Att även ha en extern disk som time machine automatiskt växlar mellan är du ännu säkrare.

Tack för tipset. Det verkar vara många som kör backup på flera platser. Det blir en ny grej till som jag måste också fixa.

Ursprungligen av calinou:

Tack för tipset. Det verkar vara många som kör backup på flera platser. Det blir en ny grej till som jag måste också fixa.

Om vi ska tala backup så kör jag Time Machine och en molntjänst (backblaze).

Time Machine är till för de tillfällen då jag ställer till det och raderar något av misstag. Det kan hända lite då och då.

Backblaze är till för totalkatastrofen då huset brinner ner och Time Machine backuppen försvinner samtidigt som min dator. Förhoppningsvis aldrig men om det händer... Då är det värdefullt.

Ursprungligen av BlackSmp:

Om vi ska tala backup så kör jag Time Machine och en molntjänst (backblaze).

Time Machine är till för de tillfällen då jag ställer till det och raderar något av misstag. Det kan hända lite då och då.

Backblaze är till för totalkatastrofen då huset brinner ner och Time Machine backuppen försvinner samtidigt som min dator. Förhoppningsvis aldrig men om det händer... Då är det värdefullt.

Jag skulle gärna vilja hålla mig till Dropbox molnet som jag redan betalar för. Konstigt att de inte erbjuder den tjänsten. Det blev bara en liten omväg. Tacksam att får klarhet på de andra frågorna också.

Ursprungligen av calinou:

Jag skulle gärna vilja hålla mig till Dropbox molnet som jag redan betalar för. Konstigt att de inte erbjuder den tjänsten. Det blev bara en liten omväg. Tacksam att får klarhet på de andra frågorna också.

Det låter vettigt. Om du har synkat alla dina filer via dropbox så har du i princip i offsitebackup redan och behöver ingen mer.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-07 12:37
Ursprungligen av calinou:

… Krypteras filerna där borde krypteringen - enligt min logik - vara kvar/följa med på backupen samt dropbox eftersom det är samma filer.

När du loggar in på datorn "låser" du upp disken så att alla program, inkl Dropbox kan läsa filerna de krypterade från hårddisken. Så inloggad är hårddisken i princip okrypterad. Sen när du loggar ut/stänger av datorn så återgår hårddisken till sitt normaltillstånd - krypterad. Först då har du "nytta" av din krypterade hårddisk. Skulle Bandit Benny stjäla datorn så kommer han inte åt din data då han inte kan logga in, eftersom han inte kan ditt lösenord. Eftersom disken är krypterad så hjälper det inte honom att ta ut hårddisken ur datorn och koppla in i sin egen. Här är den stora skillnaden: hade den inte varit krypterad så hade han i detta fall kunnat läsa den utan problem.

Filerna som skickas till Dropbox är alltså i ett icke-krypterat tillstånd. Värt att tänka på om nedtecknat bevis som kan fälla regeringar eller sina formler som alkemist.

Ursprungligen av reboot81:

När du loggar in på datorn "låser" du upp disken så att alla program, inkl Dropbox kan läsa filerna de krypterade från hårddisken. Så inloggad är hårddisken i princip okrypterad. Sen när du loggar ut/stänger av datorn så återgår hårddisken till sitt normaltillstånd - krypterad. Först då har du "nytta" av din krypterade hårddisk. Skulle Bandit Benny stjäla datorn så kommer han inte åt din data då han inte kan logga in, eftersom han inte kan ditt lösenord. Eftersom disken är krypterad så hjälper det inte honom att ta ut hårddisken ur datorn och koppla in i sin egen. Här är den stora skillnaden: hade den inte varit krypterad så hade han i detta fall kunnat läsa den utan problem.

Filerna som skickas till Dropbox är alltså i ett icke-krypterat tillstånd. Värt att tänka på om nedtecknat bevis som kan fälla regeringar eller sina formler som alkemist.

Tack för svaret. Vad snårigt saker och ting kan vara ….

1
Bevaka tråden