Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildskärm verkar ses som TV? Dell 2414H

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-12-04 20:58

När jag kollar under Airplay ikonen i menyraden (El Capitan) så står det så här: Ansluten TV: DELL 2414H.

Efter att ha sökt på webben så verkar det som att flera har "problem" med den här skärmen, speciellt tillsammans med datorer som inte har stöd för senaste Displayport. Det har inte min Macbook Pro mid-2012 heller, så jag kör på den lägre standarden, vilket också är standard i skärmens inställningar.

När jag tittar under Bildskärm i inställningar i OS X så ser det inte konstigt ut på något vis. Här tänkte jag mig att jag skulle få information om det var så att operativet såg skärmen som en TV. Men där är bara en symbolisk svart skärm (som iofs ser ut som en tv, snudd på).

Vad har jag då läst om denna skärm såhär i efterhand? Jo...att när man kopplar den till vissa datorer (främst windows, vad jag kan läsa), så upptäcks skärmen som just en TV, och därav får man bland annat ett sämre färgspektra, färgdjup...eller vad det nu står. Det blir anpassat för TV istället, och har inte samma färgomfång (eller vad det nu stod) som en vanlig skärm.

Skärmen har allehanda ingångar och jag kör med en MDP (thunderboltuttaget) till Displayport. Sladd medföljde. Som jag har läst så verkar även vissa har problem med att köra HDMI, och får lite problem då med.

På Dells hemsida anges inget stöd för Mac på denna skärm. Intressant. Vad det innebär förstår jag inte riktigt.

Nåväl. Hur sjutton vet jag om skärmen är upptäckt rätt? Jag har lite problem som kommer och går, bland annat så finns där ett svagt, svagt mönster som är lätt att se när det är en solid, mörkare färg bakom. Byter jag från 60 till 50hz och tillbaka, så försvinner problemet. En knepig sak är att jag har två val av 60hz i bildskärmsinställningarna - men det är ingen skillnad.

Är Dells skärmar ovanligt bökiga tillsammans med Mac? =/

Mvh!

  • Medlem
  • Finspång
  • 2015-12-04 22:44

Ta en titta på det här:

http://www.ireckon.net/2013/03/force-rgb-mode...

Har samma problem med min Acer 27" skärm men det där löser det.

  • Medlem
  • 2015-12-05 15:11
Ursprungligen av wurpan:

Ta en titta på det här:

http://www.ireckon.net/2013/03/force-rgb-mode...

Har samma problem med min Acer 27" skärm men det där löser det.

Hej och tack för ditt svar.

Jag är inte helt säker på att detta är problemet med just min skärm och dator. Jag kör ju MDP - DP i skärmen. Allting ser ju egentligen bra ut, så...men ibland så dyker det upp ett litet svagt mönster i bakgrunden.

Förresten, hur vet jag om datorn tror att skärmen är en TV och att jag då kör YCbCr istället för sRGB? Kan jag kolla detta någonstans? Skärmen tar emot sRGB som standard, vilket den också är inställd på.

Börjar fundera på om jag har ett måndagsex av skärmen...eller om det är något med att jag kör 650M kretsarna för video istället för Intel 4000. Men det borde väl inte innebära någon direkt skillnad, förutom i prestanda?

Mvh
Fredrik

  • Medlem
  • Finspång
  • 2015-12-05 18:25
Ursprungligen av Nifo:

Hej och tack för ditt svar.

Jag är inte helt säker på att detta är problemet med just min skärm och dator. Jag kör ju MDP - DP i skärmen. Allting ser ju egentligen bra ut, så...men ibland så dyker det upp ett litet svagt mönster i bakgrunden.

Förresten, hur vet jag om datorn tror att skärmen är en TV och att jag då kör YCbCr istället för sRGB? Kan jag kolla detta någonstans? Skärmen tar emot sRGB som standard, vilket den också är inställd på.

Börjar fundera på om jag har ett måndagsex av skärmen...eller om det är något med att jag kör 650M kretsarna för video istället för Intel 4000. Men det borde väl inte innebära någon direkt skillnad, förutom i prestanda?

Mvh
Fredrik

Har inte grävt något djupare i det här men det står ju i alla fall "TV: Ja" i skärmskottet som du har bifogat från System Report.

Jag har min skärm ansluten med mDP -> DP också. Skärmen fungerade innan, men tyckte bara att allt såg fel ut. Texten var lite konstig tyckte jag men kunde inte riktigt sätta fingret på va det var. Men efter att ha kört scriptet och ändrat till Forced RGB blev bilden som den skulle iaf.

Det lär inte vara skärmens fel att OS X identifierar den som en TV, det är ingen TV.

Gör det som står på länken i inlägg #2 från @wurpan.

  • Medlem
  • 2015-12-06 11:30

Tack för era svar!

Ja, det här var ju lite besynnerligt. Knepigt att datorn över huvud taget tror att skärmen är en TV. Beror detta på Thunderbolt-Standarden, eller är det något i skärmen som signalerar att "den är en TV"? Har aldrig varit med om detta tidigare. Nåväl, innan jag sätter igång med scripts osv, så måste jag ställa dessa frågor:

- Om jag sätter på en MDP -> HDMI-adapter, försvinner problemet då tro? Vad jag har läst så verkar problemet främst röra DP-ingången på Dells skärmar.

- Bara för att skärmen upptäcks som en TV, betyder det per automatik att jag inte får en RGB-signal? Kan det vara så att skärmen upptäcks som en TV, men att jag ändå får en korrekt signal skickad? Skärmen står som standard på att ta emot en RGB-signal, och om jag ändrar till den andra varianten, så blir hela skärmen grön och ser förskräcklig ut. Kan jag se någonstans vilken signal som sänds, med någon typ av programvara?

- Vilka andra problem kan jag få när datorn tror att skärmen är en TV? Det var detta med att färgspektrat krymper (vilket i sig inte låter som någon höjdare om man som jag jobbar med bilder). Vad var det mer? Saken är den at...det är inte något som direkt ser dåligt ut på min skärm, jag kan inte påstå det. Samtidigt vill jag ju att allt ska vara "korrekt".

Tack på förhand.

  • Medlem
  • 2015-12-06 17:14

Sådär. Scriptet är kört och skillnaden i bildkvaliten är oförändrad som jag kan se det. Jag vet dock inte hur stora problem andra haft med bilden när skärmen upptäckts som en TV. Jag ser faktiskt ingen skillnad. Däremot så dyker inte en TV upp i "Airplay", och valet att köra i 50Hz är försvunnet - och förståeligt.

Något som kommit och gått under den här tiden är dock lodräta "kritstreck" (dock inte helt i svart och vitt), över skärmen. Detta syns när man kör en solid färg i bakgrunden på skrivbordet, exempelvis. Det kan även synas i dockans bakgrundsfärg. Även skuggan från fönster blir besynnerlig när man tittar på bakgrunden.

Börjar klura på om det är något mer med denna skärm, än detta med att den upptäcks som TV. Har - på detta - även sett ett mörkare parti, som "en fläck" på skärmen. Så...kanske ett måndagsex, även om jag vill tro på att allt går att fixa själv.

Känner ni till något om det här med svaga ränder i bakgrunden osv?

1
Bevaka tråden