Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Väck liv i din Mac med en SSD

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Att byta din gamla hårddisk mot en ny och snabb SSD är det bästa sättet att pigga upp en trött dator. 99mac visar hur det går till.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-12-03 20:52

'500 megabit per sekund', snarare 500 Megabyte per sekund.
Men det är inte disken som begränsar hastigheten i en gammal Mac utan interfacet som disken ansluts till (SATA 1 eller 2).

Ursprungligen av mattiL:

'500 megabit per sekund', snarare 500 Megabyte per sekund.
Men det är inte disken som begränsar hastigheten i en gammal Mac utan interfacet som disken ansluts till (SATA 1 eller 2).

Tack! Hur smet det där ut på nätet, har rättat det en gång vill jag minnas. Nåväl. Nu ska det stå rätt igen

En sån här guide är väl inte komplett utan en länk till den eminenta tråden http://www.99mac.se/forum/t/295131-guide-vilk... . Eller hur?

Jag har en mac mini som är inköpt i december 2010, den känns almänt slö och har börjat hacka när man kollar på svtplay bla, skulle en ssd hjälpa mig?

  • Medlem
  • 2015-12-04 07:31
Ursprungligen av jimel:

Jag har en mac mini som är inköpt i december 2010, den känns almänt slö och har börjat hacka när man kollar på svtplay bla, skulle en ssd hjälpa mig?

SVT Play hackar oavsett vilken maskin du sitter på. Kör du med Flash eller html5? Men rent generellt har SVT en plattjänst som sällan eller aldrig fungerar bra.

Ursprungligen av Dalle:

SVT Play hackar oavsett vilken maskin du sitter på. Kör du med Flash eller html5? Men rent generellt har SVT en plattjänst som sällan eller aldrig fungerar bra.

Ah, skyll på svt. Allt är statens fel?
Svt play funkar grymt här. Rent generellt.

  • Medlem
  • 2015-12-04 08:21
Ursprungligen av skrotnisse92:

Ah, skyll på svt. Allt är statens fel?
Svt play funkar grymt här. Rent generellt.

Det är inte staten som äger eller driver SVT.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-04 08:41
Ursprungligen av Redaktionen:

Att byta din gamla hårddisk mot en ny och snabb SSD är det bästa sättet att pigga upp en trött dator. 99mac visar hur det går till.

Läs hela artikeln här

Och om jag har en iMac? Är det lika smidigt?

Jag har även en MBPR med 124 GB. Hur sitter SSD där? Går det att byta själv?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-12-04 08:58
Ursprungligen av jimel:

Jag har en mac mini som är inköpt i december 2010, den känns almänt slö och har börjat hacka när man kollar på svtplay bla, skulle en ssd hjälpa mig?

Det skulle säkert hjälpa mot den allmänna slöheten, men tveksamt att det hjälper för SVT Play. När man strömmar video från nätet så ligger flaskhalsen snarare i internetuppkopplingen eller datorns övriga prestanda. Mer RAM-minne kanske skulle hjälpa, hur mycket har du idag?

Ursprungligen av Dalle:

SVT Play hackar oavsett vilken maskin du sitter på. Kör du med Flash eller html5? Men rent generellt har SVT en plattjänst som sällan eller aldrig fungerar bra.

Kör safari, svtplay funkar bra på min windows dator.

Ursprungligen av Vassius:

Det skulle säkert hjälpa mot den allmänna slöheten, men tveksamt att det hjälper för SVT Play. När man strömmar video från nätet så ligger flaskhalsen snarare i internetuppkopplingen eller datorns övriga prestanda. Mer RAM-minne kanske skulle hjälpa, hur mycket har du idag?

Netflix hbo mm funkar utan problem, har 100mbit.
Har 8gb ram vilket är max så där tror jag inte det ligger, känns som man vill göra en defrag men det går väl inte på mac? tror slöheten kom med förra operativsystemet och det har blivit värre med senaste.

  • Medlem
  • 2015-12-04 09:31

@jimel Din Mac gör "defragen" själv, du behöver inte göra något. 8GB RAM räcker alldeles utmärkt. Men har du Adobe Flash installerat på maskinen? Jag har upplevt problem med just SVT play främst om datorn saknar flash och man kör via html5.

@Dalle tror flash är installerat inget jag tänkt på men något adobe program är det som vill uppdatera sig stup i kvarten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-12-05 10:46
Ursprungligen av jimel:

@Dalle tror flash är installerat inget jag tänkt på men något adobe program är det som vill uppdatera sig stup i kvarten.

För lite ledigt utrymme på din hårddisk kan vara boven med, så kolla det.

1
Bevaka tråden