Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En svår ekvation.....

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Energiområdet behöver en Steve Jobs
http://www.svd.se/energiomradet-behover-en-st...

Min mobil skapar 86 kg avfall
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/din-mobil-s...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-11-30 12:04

Hållbar utveckling - försök att stava till det...

  • Medlem
  • International user
  • 2015-11-30 13:25
Ursprungligen av frazze:

Hållbar utveckling - försök att stava till det...

Och exakt vad är det, annat än en ny fras att marknadsföra?
Hur många av oss är villiga att göra nödvändiga förändringar i vår livsstil för att faktiskt stå för en verklig hållbar utveckling?

Det är enorma förändrigar i livsstil som måste till, att byta glödlampor till led lampor, främjar inget, snarare tvärtom. Någon här som är berädd att avstå från allt det vi anser modernt idag, inklusive våra matvanor?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-11-30 21:03
Ursprungligen av juanito:

Och exakt vad är det, annat än en ny fras att marknadsföra?
Hur många av oss är villiga att göra nödvändiga förändringar i vår livsstil för att faktiskt stå för en verklig hållbar utveckling?

Det är enorma förändrigar i livsstil som måste till, att byta glödlampor till led lampor, främjar inget, snarare tvärtom. Någon här som är berädd att avstå från allt det vi anser modernt idag, inklusive våra matvanor?

Hållbar utveckling handlar bla om att ta med Jorden i sin budget för projektet. Sök lite på Karl-Henrik Robèrt så kommer du att få lite lagom lång(!) kvällsläsning...

  • Medlem
  • International user
  • 2015-11-30 21:31
Ursprungligen av frazze:

Hållbar utveckling handlar bla om att ta med Jorden i sin budget för projektet. Sök lite på Karl-Henrik Robèrt så kommer du att få lite lagom lång(!) kvällsläsning...

Det finns många s.k. experter som skrivt kilometersvist med material, men det ändrar inte på de faktum jag nämde ovan. Tyvärr är det en utopi att vi människor skulle klara av det själva. Det räcker inte me några eld själar på några tusen, som är villiga att radikalt förändra sitt levnadsätt.
Du får tro annorlunda om du vill, men du lär bli besviken.

Dessvärre så är det bara att se på Trumps senaste uttalande för att inse vilken uppförsbacke vi har...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21861425.ab

Ursprungligen av frazze:

Hållbar utveckling handlar bla om att ta med Jorden i sin budget för projektet. Sök lite på Karl-Henrik Robèrt så kommer du att få lite lagom lång(!) kvällsläsning...

Har aldrig hört talas om honom. Det var mycket att läsa! dessutom på engelska.....Tyvärr orkade jag bara läsa första sidan.
Vad menar du egentligen med "ta med jorden i sin budget för projektet"?
Enligt WWF skulle det behövas dubbelt så mycket skog som nu finns tillgänglig i världen för att absorbera nuvarande nivåer av koldioxidutsläpp.
Ska vi tillverka konstgjorda träd?
http://fof.se/tidning/2010/4/ska-vi-mixtra-me...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-12-01 09:35
Ursprungligen av calinou:

Vad menar du egentligen med "ta med jorden i sin budget för projektet"?

Det är faktiskt - mer eller mindre - Karl-Henriks Roberts egna ord:

Citat:

vi gör alltid ett uttag från Jorden vilket innebär att vi alltid måste betala tillbaka till Jorden. Därför måste Jorden alltid finnas med som en post i budgeten.

Tyvärr har jag inte tillgång till den presentation som han gjorde på en Malta-konferens som jag deltog i 2013 så jag kan inte visa dig dom bilderna för att förtydliga budskapet.

PS. Jag är hyfsat säker på andemeningen, men inte nödvändigtvis ordalydelsen...

Ursprungligen av frazze:

Det är faktiskt - mer eller mindre - Karl-Henriks Roberts egna ord:

Tyvärr har jag inte tillgång till den presentation som han gjorde på en Malta-konferens som jag deltog i 2013 så jag kan inte visa dig dom bilderna för att förtydliga budskapet.

PS. Jag är hyfsat säker på andemeningen, men inte nödvändigtvis ordalydelsen...

Ang. citatet: "vi gör alltid ett uttag från Jorden vilket innebär att vi alltid måste betala tillbaka till Jorden. Därför måste Jorden alltid finnas med som en post i budgeten"
Betala tillbaka när det handlar om jordens resurser?

"Jag är hyfsat säker på andemeningen, men inte nödvändigtvis ordalydelsen…"
ps: Vilka ovanliga ord du skriver som jag måste slå upp i ordboken. Är dock ändå är inte så säker på att jag förstår vad du menar….

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-12-02 13:22

Allt som du gör tär på ett eller annat sätt på Jordens resurser. Förbrukar du något som du betala tillbaka lika mycket, annars blir det obalans och tillslut finns det inget kvar att förbruka...

  • Medlem
  • International user
  • 2015-12-02 13:26
Ursprungligen av frazze:

Allt som du gör tär på ett eller annat sätt på Jordens resurser. Förbrukar du något som du betala tillbaka lika mycket, annars blir det obalans och tillslut finns det inget kvar att förbruka...

Så äter man så ska man också skita...

Ursprungligen av frazze:

Allt som du gör tär på ett eller annat sätt på Jordens resurser. Förbrukar du något som du betala tillbaka lika mycket, annars blir det obalans och tillslut finns det inget kvar att förbruka...

Tillbaka i form av vaddå när det handlar om t ex sådana resurser som går åt att tillverka elektronik?.
Med tanke på 1 st mobiltelefon genererar 86 kg elektroniskt och dylikt avfall så är väl den typ av resurser förbrukade för alltid.

Det känns som man tvingas att köpa nytt (i synnerhet vad gäller elektroniska saker) innan man ens knappast använt dem. Jag har en iPad som det är inget fel på och den är bara några år gammal dock blir den snart obrukbar pga själva ”datan” som behövs för att hålla igång den har tagit nästan all plats. Man tvingas alltså konsumera i onödan och bidra till mer miljöförstöring mot sin vilja.

Ursprungligen av calinou:

Tillbaka i form av vaddå när det handlar om t ex sådana resurser som går åt att tillverka elektronik?.
Med tanke på 1 st mobiltelefon genererar 86 kg elektroniskt och dylikt avfall så är väl den typ av resurser förbrukade för alltid.

Det känns som man tvingas att köpa nytt (i synnerhet vad gäller elektroniska saker) innan man ens knappast använt dem. Jag har en iPad som det är inget fel på och den är bara några år gammal dock blir den snart obrukbar pga själva ”datan” som behövs för att hålla igång den har tagit nästan all plats. Man tvingas alltså konsumera i onödan och bidra till mer miljöförstöring mot sin vilja.

Tror det handlar mycket om att återvinna sina produkter. T.ex. när du köper en ny iPhone så återvinner du din gamla, därmed behöver inte nytt material utvinnas för att göra nya telefoner av din gamla. Ett annat tänkbart sätt är ju att ens päron också övertar gamla telefoner istället för att köpa det senaste.

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Tror det handlar mycket om att återvinna sina produkter. T.ex. när du köper en ny iPhone så återvinner du din gamla, därmed behöver inte nytt material utvinnas för att göra nya telefoner av din gamla. Ett annat tänkbart sätt är ju att ens päron också övertar gamla telefoner istället för att köpa det senaste.

Ja, det finns företag som betalar i form av pant för återvinning av elektronik.

1
Bevaka tråden