Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen skrivarkontakt-WIFI

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-11-17 11:39

Ingen skrivarkontakt säger datorn
Min 13 tum: 2,6 GHz och Retina-skärm får inte kontakt, trots att datorn står någon meter från WIFI-enheten som är en Zykel AAE7 där alla lampor lyser.
Skrivaren är ansluten via Eternet till Zykel och datorn via Wifi. Har kollat i datorn och Wifi är anslutet.
Vad är det för fel?

Vad har du felsökt och vad har du för OS på datorn? Testat att uppdatera drivrutinerna?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-17 12:02

Har skrivaren kontakt med routern? Vilken skrivare? Har det fungerat tidigare? Isåfall, vad har ändrats sedan dess?

Starta om dator, router och skrivare. Återkom om felet kvarstår.

Ursprungligen av torin:

... från WIFI-enheten som är en Zykel AAE7...

Det heter Zyxel, inte Zykel.

Och modellbeteckningen är nog inte AAE7. Verkar inte finnas någon sådan.

Senast redigerat 2015-11-17 12:30
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-11-17 12:19

Jag letar men hittar ingen Zyxel AAE7. Kan det vara som så att AAE7 är slutet på den MAC-adress som SSID:t har fått som grundinställning?

PS. Även rättstavning i denna tråd hjälper andra som googlar...

Edit: Är det en WAP-3205v2?

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-12-02 15:11
Ursprungligen av frazze:

Jag letar men hittar ingen Zyxel AAE7. Kan det vara som så att AAE7 är slutet på den MAC-adress som SSID:t har fått som grundinställning?

PS. Även rättstavning i denna tråd hjälper andra som googlar...

Edit: Är det en WAP-3205v2?

Det mobila modemet heter fortfarande Zyxel _AAE7, Jag köpte det för ett tag sedan när de stängde ADSL. Skall köra med det tills fibern blir inkopplad.
I Zyxeln finns eternet och skrivare samt andra datorer är inkopplat där, men inte min nya dator med Yosomite system version 10.10.5
Jag har kollat Nätverk med fler inställningar och kan inte se varför jag inte får kontakt med modemet, gäller även om jag vill sända epost från denna dator.
Det skulle ju gå att ansluta kabel till Eternet, men den kontakten som datorn har, har inte jag.
Måste ju för sjutton gå med Wifi.
Jag gissar att det är ett inställningfel, men vilket?

Ursprungligen av torin:

Det mobila modemet heter fortfarande Zyxel _AAE7

Nej, hur mycket man än googlar så hittar man ingen produkt som heter så. De flesta sökträffarna är från dina trådar, här och på andra forum.

Visa gärna en bild.

Ursprungligen av torin:

...varför jag inte får kontakt med modemet, gäller även om jag vill sända epost från denna dator...

Stämmer följande påståenden? (från den nya datorn, via wifi):
- Du kan surfa
- Du kan hämta mail
- Du kan inte skicka mail
- Du kan inte skriva ut

Om det inte stämmer, förtydliga gärna vad som går och inte går.

Ursprungligen av torin:

...den kontakten som datorn har, har inte jag.

Den datorn har ingen Ethernet-port.

Går att lösa via en sådan här adapter: http://www.apple.com/se/shop/product/MD463ZM/...

Senast redigerat 2015-12-02 16:14
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-12-02 18:17
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, hur mycket man än googlar så hittar man ingen produkt som heter så. De flesta sökträffarna är från dina trådar, här och på andra forum.

Visa gärna en bild.

Stämmer följande påståenden? (från den nya datorn, via wifi):
- Du kan surfa
- Du kan hämta mail
- Du kan inte skicka mail
- Du kan inte skriva ut

Om det inte stämmer, förtydliga gärna vad som går och inte går.

Den datorn har ingen Ethernet-port.

Går att lösa via en sådan här adapter: http://www.apple.com/se/shop/product/MD463ZM/...

Här är modemet: http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kring...
Jag kan surfa från datorn via Wifi
Att jag inte kan skicka mail, kan möjligen vara fel inställningar. Måste kolla det med Universal
Jag kan INTE skriva ut, och det är det viktigaste problemet eftersom jag har mitt bokförings- och faktureringsprogram i datorn.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-02 19:24

Vilken skrivare är det du har problem med, vad heter den? Når du skrivaren från datorn? Andra datorer? Dvs kan du surfa in på skrivarens inställningssida?

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-12-02 22:24
Ursprungligen av reboot81:

Vilken skrivare är det du har problem med, vad heter den? Når du skrivaren från datorn? Andra datorer? Dvs kan du surfa in på skrivarens inställningssida?

Skrivaren funkar utmärkt från andra datorer och den finns med sin programvara även i den aktuella datorn.
Skrivaren heter Brother HL CDN 4150
Möjligen skulle jag kunna installera om skrivarprogrammet på den aktuella datorn.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-12-02 22:39

Hur anslöt du skrivaren innan du köpte Zyxel-modemet? Hur ansluter du den till andra datorer när det fungerar bra?

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-12-03 10:19
Ursprungligen av frazze:

Hur anslöt du skrivaren innan du köpte Zyxel-modemet? Hur ansluter du den till andra datorer när det fungerar bra?

Den anslöts till rautern som i sin tur var ansluten till dåvarande adslmodem.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-03 12:51

Med kabel eller trådlöst?
Inte VAD den är ansluten till, utan HUR...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-12-03 13:14
Ursprungligen av torin:

Möjligen skulle jag kunna installera om skrivarprogrammet på den aktuella datorn.

Du ska nog inte installera om skrivarprogrammet utan bara skrivarkön.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-12-03 13:55
Ursprungligen av frazze:

Du ska nog inte installera om skrivarprogrammet utan bara skrivarkön.

Eftersom den här datorn inte har någon port för DVD så prövade jag med en separat DVDspelare som anslöts med USB. Datorn accepterade inte försök att installera skrivarprogrammet.
Vad jag absolut inte begriper är att datorn talar om att den INTE har kontakt med skrivaren. Allt jag vill skriva ut, lägger sig i skrivarkö och där söker datorn efter skrivaren.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-12-03 14:16
Ursprungligen av torin:

Eftersom den här datorn inte har någon port för DVD så prövade jag med en separat DVDspelare som anslöts med USB. Datorn accepterade inte försök att installera skrivarprogrammet.

Du ska bara ta bort den skrivarkö som du har lagt till Inställningar->Skrivare & Scanners och sedan lägga till den igen. Skrivarprogrammet har du redan installerat på datorn och behöver inte göra om varje gång som du lägger till en skrivarkö.

Ursprungligen av torin:

Eftersom den här datorn inte har någon port för DVD så prövade jag med en separat DVDspelare som anslöts med USB. Datorn accepterade inte försök att installera skrivarprogrammet...

Du gör det inte lätt för dig...

Trots att det sägs här att det förmodligen räcker att göra om skrivarkön, så ger du dig på att försöka installera om skrivarprogrammet.

Man bör alltid prova de enkla sakerna först. Om det fortfarande inte funkar, så tar man de lite större åtgärderna.

Ursprungligen av torin:

...Vad jag absolut inte begriper är att datorn talar om att den INTE har kontakt med skrivaren. Allt jag vill skriva ut, lägger sig i skrivarkö och där söker datorn efter skrivaren.

Det är inte alltid man begriper hur och varför det har blivit fel.

Att en dator kan tappa kontakten med en skrivare är sånt som händer. Ta bort och lägg till skrivarkön, så brukar det lösa sig.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-12-03 15:53

Egentligen är det mystiskt hu skrivarprogrammet kunde installras på denna dator med "Yosomite".
Jag har ju aldrig tidigare anslutit några CD-program. Det enda jag gjort är ju att uppdatera via nätet.
Förklara gäna hur det går till.
I detta sammanhang kanske apple-id har någon betydelse. Numera kan jag inte ansluta dit eftersom jag inte vet vad jag har för lösenord etc.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-12-03 16:23

Snälla - gör som vi ber dig först! Ditt behov är att få igång din skrivare. Fokusera på bara det just nu. Vi försöker att få det att fungera.

Sedan kan vi återkomma med förklaringar vad som händer bakom kulisserna.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-03 18:07

Kan du logga in på skrivaren? Användarnamn/lösen: admin/access

(Är det bekräftat att datorn har kontakt med skrivaren?)

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-12-05 13:12
Ursprungligen av reboot81:

Kan du logga in på skrivaren? Användarnamn/lösen: admin/access

(Är det bekräftat att datorn har kontakt med skrivaren?)

Min andra dator har tillgång. Det behövs f.ö inga lösenord för skrivaren.
På den aktuella datorn som kör med Yosomite, finns skrivaren i skrivare och det jag vill skriva ut lägger sig i kö, men sedan händer ingenting.

Du har fortfarande inte berättat ifall du har provat att ta bort skrivarkön, och lägga till den igen.

Följ frazzes uppmaning i inlägg 19.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-05 14:34
Ursprungligen av torin:

Min andra dator har tillgång. Det behövs f.ö inga lösenord för skrivaren.
På den aktuella datorn som kör med Yosomite, finns skrivaren i skrivare och det jag vill skriva ut lägger sig i kö, men sedan händer ingenting.

Jo men du säger ju att du inte har kontakt med skrivaren, grundläggande då är att undersöka den kopplingen: Har datorn kontakt med skrivaren? (Vilket jag har frågat 4 ggr nu).
Att skrivaren syns i "Skrivare" betyder inte att datorn har kontakt med skrivaren.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-12-06 15:47
Ursprungligen av reboot81:

Jo men du säger ju att du inte har kontakt med skrivaren, grundläggande då är att undersöka den kopplingen: Har datorn kontakt med skrivaren? (Vilket jag har frågat 4 ggr nu).
Att skrivaren syns i "Skrivare" betyder inte att datorn har kontakt med skrivaren.

Som jag skrivit inledningsvis så har inte datorn kontakt med skrivaren via WFI och det är ju där problemet ligger.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-12-06 15:48

13 tum: 2,6 GHz och Retina-skärm
2,6 GHz Dual-Core Intel Core i5
Skrivare: Brother 4150CDN
Har nu lyckats hitta printerprogrammet och raderat det. Därmed försvann väl utskriftskön.
Intill låg en dmg-fil med Brotherprogrammet så jag installerade det.
Men problemet kvarstår, det går inte att hitta skrivaren.
Kan lägga till att det inte är något problem för WIFI att hitta modemet och nätet. Skrivaren är ju ansluten till modemet och fungerar den vägen från en annan dator.
Problemet är alltså: Varför kan inte min nyaste dator få kontakt via modemet och WIFI till skrivaren?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-06 18:29
Ursprungligen av torin:


Men problemet kvarstår, det går inte att hitta skrivaren.
Kan lägga till att det inte är något problem för WIFI att hitta modemet och nätet. Skrivaren är ju ansluten till modemet och fungerar den vägen från en annan dator.
Problemet är alltså: Varför kan inte min nyaste dator få kontakt via modemet och WIFI till skrivaren?

Eftersom du inte kommer åt skrivaren från datorn via din router så betyder det att något stoppar trafiken mellan datorn och skrivaren. En brandvägg (i datorn/routern) eller andra inställningar i routern är mina gissningar.

Kan du pinga skrivaren från datorn? Starta Network Utility.app (Nätverksverktyg), tredje fliken, skriv in IP-numret för skrivaren och tryck på Kontrollera. Inget svar?

Utskriftskön försvinner normalt inte om bara skrivarprogrammet avinstalleras utan att man också tar bort skrivaren.
Apple har en felsökningsguide för skrivarsystemet: https://support.apple.com/sv-se/HT203343
Och här beskriver de hur man nollställer skrivarsystemet: https://support.apple.com/sv-se/HT201539
Även om jag tycker att det räcker med att control-klicka och välja "nollställ skrivarsystemet":

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-12-08 16:59
Ursprungligen av reboot81:

Eftersom du inte kommer åt skrivaren från datorn via din router så betyder det att något stoppar trafiken mellan datorn och skrivaren. En brandvägg (i datorn/routern) eller andra inställningar i routern är mina gissningar.

Kan du pinga skrivaren från datorn? Starta Network Utility.app (Nätverksverktyg), tredje fliken, skriv in IP-numret för skrivaren och tryck på Kontrollera. Inget svar?

Bra tänkt.
Jag hade nog inte den aktuella datorn när jag ställde in Zyxel. Har hittat hur jag kommer åt rautern så att jag kan ändra inställningar, men vad skall jag ändra? Kan det exempelvis vara Interface status?
Där finns följande :
WAN Down
Lan 1 up
Lan2 up
Lan 3 samt 4 Down
Wlan up

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-12-08 17:02
Ursprungligen av suddgummi:

Utskriftskön försvinner normalt inte om bara skrivarprogrammet avinstalleras utan att man också tar bort skrivaren.
Apple har en felsökningsguide för skrivarsystemet: https://support.apple.com/sv-se/HT203343
Och här beskriver de hur man nollställer skrivarsystemet: https://support.apple.com/sv-se/HT201539
Även om jag tycker att det räcker med att control-klicka och välja "nollställ skrivarsystemet":

Informativt och bra, men som du ser så tror jag att det kanske är i rautern som felet är. Skall kolla det först om någon kan berätta vad som skall ändras.

Varför tror du att det är routern?

Varför kan du inte prova de tips du får innan du drar iväg på egna nya teorier?

Bevaka tråden