Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det RAM som ställer till det? [After Effects fråga]

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter och jobbar på en grading av en kortfilm och efter en bit i projektet så börjar det bli riktgt segt. Vi snackar då om 5-10 sek spinnande hjul (för övrigt så har El Capitan visat det där jäkla hjulet bra mycket mer än tex Mavericks).

Jag jobbar i lager så som bilden nedan. Tror ni att en dator med mer ram skulle vara lösningen? Eller behövs det allt, nyare snabbare? För närvarande är det en 512 SSD från denna rMBP eran.

Tack!

Senast redigerat 2015-12-02 04:56

Kolla i aktivitetshanteraren hur det ser ut på minnesanvändningen.

Ursprungligen av keptang:

Kolla i aktivitetshanteraren hur det ser ut på minnesanvändningen.

Duger denna?

Den bilden visar processoranvändande inte minnesanvändningen...

Klicka på Minne och sortera på minnesanvändningen.

Man ser ju dock på Processor ovan att After Effects använder all CPU-kraft och lite till (127%).

Ursprungligen av hummel:

Den bilden visar processoranvändande inte minnesanvändningen...

Självfallet..

Ser ok ut, uppdatera till senaste After Effects (du kör på CS6?) skulle jag provat, hjälper inte det så är det en kraftigare dator du behöver (CPU).

Ursprungligen av keptang:

Ser ok ut, uppdatera till senaste After Effects (du kör på CS6?) skulle jag provat, hjälper inte det så är det en kraftigare dator du behöver (CPU).

Vet du om hårdvaran i MBP familjen är ok eller måste man in och kika på iMac?

Om du enbart använder CPU och inte GPU lär det ta tid. Är ditt grafikkort supportat av AE?

Ursprungligen av keptang:

Klicka på Minne och sortera på minnesanvändningen.

Man ser ju dock på Processor ovan att After Effects använder all CPU-kraft och lite till (127%).

Varje kärna i CPUn är 100% så AE använder "1.3 kärnor" just nu...

Likvärdig CPU-prestanda om du jämför t.ex. en MBP vs. iMac 5K 2015.
Här har du lite jämförelser i 99macs test av iMac 5K, http://www.99mac.se/artikel/7817-99mac-testar....

En uppdatering av After Effects kanske skulle göra susen.

FCP X och Motion 5 är ibland hundratals gånger snabbare med GPU jämfört med CPU, kolla upp vad AE kan göra med rätt GPU.

Ursprungligen av hummel:

Varje kärna i CPUn är 100% så AE använder "1.3 kärnor" just nu...

Helt korrekt, hjärnan tänkte system load.

Ursprungligen av hummel:

Om du enbart använder CPU och inte GPU lär det ta tid. Är ditt grafikkort supportat av AE?

Kör med Cuda aktiverat. Tack!

Har nu kommit fram till att CUDA som RAY-tracing suger på denna MBPr. Stänger jag av GPUn för att istället använda CPU för RAY så flyter det på 10x bättre. Adobe sade att dessa MBPr inte har tillräckligt med minne för att klara av CUDA så det blir snarare en mot-effekt. Faktiskt en av anledningarna att jag köpte denna dator, men nåväl.

Har tu testat FCP X/motion på din dator med det grafikkortet?

Ursprungligen av hummel:

Har tu testat FCP X/motion på din dator med det grafikkortet?

Får pröva nån gång. Har inte tid att lära mig nytt program för stunden. Är flödet annorlunda?

Ursprungligen av D_Odell:

Får pröva nån gång. Har inte tid att lära mig nytt program för stunden. Är flödet annorlunda?

Troligtvis ganska lika men senast jag använde Premiere var version 1...

Ursprungligen av D_Odell:

Får pröva nån gång. Har inte tid att lära mig nytt program för stunden. Är flödet annorlunda?

FCPX och Motion är skriva av Apple, för Apples datorer. De programmen använder ALL hårdvara som finns i datorn så de är oerhört snabba. After Effects är dock ett mycket kunnigare program än Motion men å andra sidan är det många som använder After Effects i onödan där Motion hade räckt alldeles utmärkt. Bägge programmen är oerhört kompetenta men har lite olika fokus. Motion kostar å andra sidan kaffepengar och är enkelt att förstå så det är ju "bara" att köpa och testa

1
Bevaka tråden