Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad Pro släpps 11/11?

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2015-11-11 14:36
Ursprungligen av Basss:

Vill man ha nått som är mest kostnadseffektivt så är nog inte Apple rätt håll att titta åt

Fråga IBM så ska du se att du får på nöten gällande din åsikt om vad som är mer kostnads effektivt.

Fyller på med en länk - apropå IBM och Macar och kostnadseffektivitet:
http://www.computerworld.com/article/2998315/...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Fyller på med en länk - apropå IBM och Macar och kostnadseffektivitet:
http://www.computerworld.com/article/2998315/...

Riktigt intressant.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-11 15:07
Ursprungligen av adress@mac:

Så har jag fattat det också. Funderade hur många ggr jag använt cellular på min Air senaste året. Det var försumbart. I och med att jag nu också har en iPhone 6S Plus - så är behovet ännu mindre. Räcker dessutom med 32GB på Pro. Köper över disk nästa vecka - om den finns i butik då.

Jag förstår hur du resonerar och det köper jag, dock är det i mitt resonemang inte viktigt hur många gånger jag har använt cellular. För mig är det viktigt att det finns där NÄR jag behöver det.

Nu ska jag som sagt inte köpa en iPad Pro men jag reagerade på att just cellular inte var tillgängligt på andra modeller än den maxade 128GB-modeller. Märkligt, tycker jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-11-11 15:21
Ursprungligen av zinned:

Jag förstår hur du resonerar och det köper jag, dock är det i mitt resonemang inte viktigt hur många gånger jag har använt cellular. För mig är det viktigt att det finns där NÄR jag behöver det.

Nu ska jag som sagt inte köpa en iPad Pro men jag reagerade på att just cellular inte var tillgängligt på andra modeller än den maxade 128GB-modeller. Märkligt, tycker jag.

Märkligt eller inte märkligt, jag tycker det är märkligt att det är 32 eller 128. 32 känns som för lite på en ipad pro, precis som 16 känns som för lite på en iphone 6s.

Sedan är det kanske så att för de som har det behov av cellular som du beskriver, också i stort är de som sitter med behov för 128.

Själv har jag en ipad mini med wifi och önskar jag hade cellular, även nu när jag har en 6s istället för min gamla 4s. 4s var annars en bättre storlek, minsta 6an är påtok för stor.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2015-11-11 16:18
Ursprungligen av juanito:

Fråga IBM så ska du se att du får på nöten gällande din åsikt om vad som är mer kostnads effektivt.

Jaha? Du menar länken i posten efter din? Jag har kört en mix av Windows, Linux och Mac de senaste 25 åren och aldrig behövt ringa nån helpdesk.

Jag uttryckte väl mig lite dumt i min spekulation. Märk väl att jag skrev "nog", var en mer fundering än ett påstående.

Sist men inte minst blandar du äpplen och päron. Jag snackade inte kostnad för datorer i en organisation bestående av folk som inte vet hur man använder en dator.

Det jag spekulerade kring är att om man vill ha en platta med cellular och är priskänslig så finns det -antagligen- billigare alternativ än att köpa en 128 gig iPad Pro.

Edit:
Dom tar 1,1k för en penna och 1,8k för ett cover-tgb... Har man inte råd så tittar man på fel produkt

  • Medlem
  • International user
  • 2015-11-11 18:11
Ursprungligen av Basss:

Det jag spekulerade kring är att om man vill ha en platta med cellular och är priskänslig så finns det -antagligen- billigare alternativ än att köpa en 128 gig iPad Pro.

Är det enda kriterierna så tittar man antagligen inte ens på en iPad Pro.

Täby har dom i lager idag, 32gb o 128gb 4g i alla färger

  • Medlem
  • Västerås
  • 2015-11-11 19:59
Ursprungligen av Basss:

Tack för tipset, beställd och klar.
Lev datum blev fredag, hoppas det hålls!

Finns mer info nu på http://www.apple.com/se/shop/buy-ipad/ipad-pr...

Apple Pencil: http://www.apple.com/se/shop/product/MK0C2/ap...
När det gäller den får man ha tålamod, 3-4 veckor!
En enklare stylus för iPhone - iPad funkar nog ändå, - tills vidare.

Uppackad och påsatt Känns sjuukt stor!

Ursprungligen av the_karate_kid:

Uppackad och påsatt Känns sjuukt stor!

Kinky!

  • Medlem
  • International user
  • 2015-11-13 11:54
Ursprungligen av Basss:

Jaha? Du menar länken i posten efter din? Jag har kört en mix av Windows, Linux och Mac de senaste 25 åren och aldrig behövt ringa nån helpdesk.

Helpdesk löser inte heller mina problem med windows datorerna, så inte använder jag dem inte. Men det betyder inte att min windows dator fungerar som den ska. T.ex. bluetooth är under all kritik.

Hur som haver vad du och jag gör har ingen betydelse då vi inte på någotvis representerar massan.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2015-11-13 16:04

Köpte en Apple iPad Pro 128GB Wi-Fi + Cellular – Rymdgrå på m store i Västerås i dag.

Har en iPad Pro ligger på Mstore i Nacka för avhämtning som var förbeställd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-13 18:23

Fick min igår från Apple.com och den är gigantisk! Perfekt för film och massa Office arbete. Nu hoppas vi bara att Apple ordnar till och fixar Smart Keyboard med svensk layout...

  • Medlem
  • Västerås
  • 2015-11-13 19:44
Ursprungligen av oqvist:

Tror jag inte är ngn fara. Kollade Elgiganten - 100 st i webblager - exempelvis.
Sedan är det ju beroende på modell.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2015-11-13 21:02
Ursprungligen av adress@mac:

Tror jag inte är ngn fara. Kollade Elgiganten - 100 st i webblager - exempelvis.
Sedan är det ju beroende på modell.

Bra för fler att känna till.
Har redan min iPad Pro på plats i ateljén. Det enda jag retar mig på är att Apple Pencil levereras först om 3-4 veckor.
Skall prova med en enklare stylus tills dess.
Dessutom har de fodral som erbjuds i butik samma märkliga försening!? Tumme ner!!

Ursprungligen av oqvist:

Bra för fler att känna till.
Har redan min iPad Pro på plats i ateljén. Det enda jag retar mig på är att Apple Pencil levereras först om 3-4 veckor.
Skall prova med en enklare stylus tills dess.
Dessutom har de fodral som erbjuds i butik samma märkliga försening!? Tumme ner!!

Fodral är synd att det saknas. För mig ännu viktigare på Pro än Air. Hoppas det kommer snart.

Haft min i 3 dagar nu. Det enda jag faktiskt stör mig på ang. storleken är att Split Keyboard inte fungerar längre men annars så är det ju helt underbart med en sån stor skärm. Hoppas bara att alla appar börjar anpassas för iPad Pro så man slipper uppskalning (och att Spotify inte fungerar är ju såklart lite tråkigt men antar att dom jobbar på en fix)

Så sjukt nöjd med min Ipad Pro och kommer bli mycket arbetande framför den!
Dock så måste jag testa en Apple Pencil.

Finns ingenstans och 4-5veckor väntande är inget jag vill vara med om
Hojta till om ner ser någon få in i lager!

Ursprungligen av the_karate_kid:

Haft min i 3 dagar nu. Det enda jag faktiskt stör mig på ang. storleken är att Split Keyboard inte fungerar längre men annars så är det ju helt underbart med en sån stor skärm. Hoppas bara att alla appar börjar anpassas för iPad Pro så man slipper uppskalning (och att Spotify inte fungerar är ju såklart lite tråkigt men antar att dom jobbar på en fix)

Förstår inte varför Split Keyboard inte skulle fungera. Trodde det bara var i iPhone det inte finns.
Kommer väl i en uppdatering för IOS.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2015-11-25 20:15
Ursprungligen av Antonic:

Så sjukt nöjd med min Ipad Pro och kommer bli mycket arbetande framför den!
Dock så måste jag testa en Apple Pencil.

Finns ingenstans och 4-5veckor väntande är inget jag vill vara med om
Hojta till om ner ser någon få in i lager!

Apropå Apple Pencil.

http://www.imore.com/ipad-pro-experiment-penc...

Ursprungligen av oqvist:

Riktigt trevlig artikel måste jag säga!

  • Medlem
  • Västerås
  • 2015-11-30 22:16

"Apple Pencil" anlände oväntat idag från mstore.

Det mesta är helt riktigt toppen. Men hur sjutton håller jag koll på laddningen i pennan?
Letat efter någon angivelse via inställningar. - Jag måste ha missat något?

Ursprungligen av oqvist:

"Apple Pencil" anlände oväntat idag från mstore.

Det mesta är helt riktigt toppen. Men hur sjutton håller jag koll på laddningen i pennan?
Letat efter någon angivelse via inställningar. - Jag måste ha missat något?

http://www.macobserver.com/tmo/article/how-to...

  • Medlem
  • Västerås
  • 2015-11-30 23:09

Tack!

Tackar, men det var lite väl krångligt. Jag letade efter, batteri, laddning, förbrukning, och så var det via "widgetar"!?

Tack igen!

Nu har jag varit inne och klämt och känt på propaddan ett antal gånger, läst och kollat tester med mera. Men det går inte att motivera inköpet för min del. Tycker egentligen 99:s sökande efter paddans funktion i sina olika tester säger en del om problematiken. Åtminstone jag hade förväntat mig en högre funktionalitet för en iPad som kostar så pass mycket. Med funktionalitet så menar jag egentligen det Tim Cook sagt att paddan aldrig ska bli.
Jag förstår att den kan vara intressant för en illustratör/kreatör att sitta och skapa saker i iPad Pro, eller för någon som reser mycket och vill kolla på film, och givetvis en massa andra saker också.
Men om den kostar som en dator, väger som en dator och har batteritid som en dator så får jag inte ihop logiken med en lägre funktionalitet. Jag tror Microsoft går åt rätt håll med Surface Pro, och jag tror Apple kommer att följa efter, eller acceptera att bli frånåkta bland läsplattorna. För övrigt är talet om "en kompromiss som inte blir bra" intressant med tanke på Apple Watch som definitivt skulle kunna avfärdas som just det.
Jag tror istället att det handlar om strategi, där Apple tror sig tjäna på att inte låta iOS bli för kompetent och likt ett datorsystem som i så fall skulle sänka försäljningen av framför allt MacBook och MacBook Air. Tim Cooks ord om att många klarar sig med enbart en padda, kanske inte alls ska uppfattas positivt, utan som något illavarslande? Nej, det tror jag egentligen inte heller.
Så om vi istället tittar framåt då. Ipad Air 3 blir förmodligen helt rätt för mig. Rätt storlek, rätt vikt och rätt pris i förhållande till funktionalitet. Men frågan är vad som ligger i Apples pipeline framöver? En MacBook med tryckkänslig skärm och löstagbart tangentbord? Sett till Surface Pro är detta egentligen en mer adekvat konkurrent i så fall. Inte för att jag vet om det kommer, men jag tror inte Apples nuvarande "bromsande" strategi kommer att ge dem några fler marknadsandelar eller framtida rekordvinster.

Noterar också att Adobe verkar gå "all-in" på nya Surface Pro och kommer med möjligheten att göra layout direkt i InDesign via touch-skärmen. Till iOS släpper Adobe några småprogram som mest verkar vara till för lek och ploj.
Återstår att se om vi får en OSX-enhet med touch-skärm, eller om Microsoft defacto kommer att ha "en upp" på Apple inom detta segment framöver. Eller om Cook ångrar sig?
Återstår också att se hur bra Surface Pro kommer att fungera i praktiken, och hur användarna de facto kommer att använda den. Kanske blir det bara en gimmick...

Nu börjar Apple Pencil komma ut.

Siba har fått i lager 2ggr men sålt slut direkt innan jag hunnit köpa.

Men nu fick Macforum in så kommer en Pencil + nytt armband till Apple Watch imorgon.

Pixelmator fick idag fullt stöd för Pencil med så ska bli kul att testa!

Bevaka tråden