Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad finns det för gratis hårddiskutrymmen online?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag inser ju att man bör skaffa ett .mac-konto med en iDisk. men jag har elever som jag ju inte kan räkna med skall betala för detta ännu. Det jag vill kunna göra är att mappa "onlinedriven" på skrivbordet, helst både på maskiner med OSX och maskiner med OS9. Vore tacksam för svar.

/TM

njae, vad har du för möjligheter och vad, mer specifikt, vill du åstakomma?

...en SMB eller NFS share kanske räcker gott?

Spelar egentligen ingen roll. Jag vill kunna lägga upp den som en nätverksmapp på skrivbordet samt naturligtvis kunna surfa till den, om jag mot förmodan och förnuft skulle råka hamn på en sån där, ni vet....*viskar* "windowsbaserad maskin"

Jag vet att det finns möjlighet att ansluta nätverksdiskar under äpplet i OS9, men jag har aldrig använt det.

/TM

  • Medlem
  • 2003-08-20 01:23

*Jobbar för sent igen*

Vad jag vet finns det inga bra gratis "online-drivar" längre. Yahoo har en, men den är inte så bra.

Jag misstänker att de kom på att de inte tjänade några pengar utan inkomster. Under en period i slutet av nittiotalet trodde man ju att det gick, som vi alla vet.

Om någon till skillnad mot mig känner till något, så skulle det ju vara roligt att höra talas om.

http://www.linux.se/shell/ kan du få en gigabyte ganska billigt, som går att komma åt via ftp.

För att montera volymer under OS 9, tror jag att den måste delas ut med afp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-20 08:15

Kan du inte sätta upp en egen lösning med apache och WebDAV?
Har för mig att idisk är byggt på något liknande.... men kan ha fel...

Jag gjorde en satsning för ett tag sedan, men stötte på problem av konfningen av apache 1.3.X och DAV modulen (under RH) medan min kompis satte upp en fungerande lösning på sin OpenBSD hoj (apache 2).

www.webdav.org (tror jag) har en del tips och triks...
Annars är det väl bara att köra linux och samba (om du måste kunna komma åt prylarna från fönster)....

/J

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Vad jag vet finns det inga bra gratis "online-drivar" längre. Yahoo har en, men den är inte så bra.

Jag misstänker att de kom på att de inte tjänade några pengar utan inkomster. Under en period i slutet av nittiotalet trodde man ju att det gick, som vi alla vet.

Näe, jag tror det är slut på sånt nu, det går helt enkelt inte att driva en sån verksamhet med vinst.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jbong
Kan du inte sätta upp en egen lösning med apache och WebDAV?
Har för mig att idisk är byggt på något liknande.... men kan ha fel...

I vårt webhotell erbjuder vi nu filarkiv via följande protokoll (som alla kan leda till samma mapp) på vår X-Server:

* FTP
* AFP (Apple Filesharing Protocol)
* WebDAV (vanligt för webbredigerinsprogram tex Dreamweaver och kräver endast webbläsare för att ladda hem filer)
* SMB (standard i Windows).

Alla dessa finns inbyggda i Windows (utom AFP då) och Mac OS X.

I Mac OS X kan man dock via FTP i systemet inte ändra på filer på en ansluten server, bara ladda hem dem (bugg).

I Mac OS 9 får man nöja sig med AFP i systemet under väljaren och separata klienter för FTP (Transmit tex), respektive WebDAV (Goliath heter en klient). SMB finns inte för Mac OS 9 vad jag vet.

Så har du tillgång till en X-Server så går det att göra det du vill själv. Dock är det inte helt enkelt, fråga i så fall.

/Ola
http://www.immitt.com/

Tack för tips och idéer.
Jag har tillgång till OSX server så jag tror jag skall gå på den varianten. Om jag bara kan få de ansvariga att lägga in vår server i kommunens DNS.

Flera av er känner säkert igen det här. Jag jobbar delvis i ett macnät under kommunens skolnät. Teknikerna på kommunen är inte direkt villiga att hjälpa till utan tycker att mac "bara är krångligt och udda". Det festliga är att allt som oftast när man ringer för att få hjälp så säger de, "Du kan jag ringa tillbaka, jag håller på med severn, det är nåt strul" eller "vi har fått virus, kan inte hjälpa dig nu".

Vid ett tillfälle hörde jag ett par tekniker disskutera hur de skulle kunna skydda några filer så att de inte blev infekterade, jag erbjöd dem att lägga dem på vår mac-server. De såg ut som levande frågetecken och undrade "vad hjälper det?" Jag förklarade för dem att .exe-filer inte kan köras på en macserver. Detta förvånade dem mycket.

I våras stod hela kommunnätet still under nästan en vecka pga. virus. Utom våra macar som snurrade fint. Visst finns det finesser med PC, men jag är rätt nöjd med min miljö.

Som sagt, tack för tipsen

/TM

1
Bevaka tråden