Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Imac?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-11-15 15:45

Hypotetiskt diskussion, obs!
http://www.valuebasket.se/sv_SE/Apple-215-inc...
Har aldrig hört talas om dem, men Jag tittade på en I-mac 21".
Kanske det kunde vara något för min bokproduktion. Pagemaker 7 som jag kör nu på min PPC G5 med syst 10.4.11 är långsam och det hänger sig. Tryckeriet kör ju Indesign och mina filer måste konverteras. Gjorde så förra gången, men den här boken är mycket, mycket större i GB räknat. Så nu måste jag kanske tänka om, får väl i värsta fall låna stålar.
Den Indesign med licens som jag har är rätt gammal och går väl inte till nyare dator. Vad fn skall jag göra? De har ju numera bara program i molnet, vad det nu är.
Är det någon som har lust att diskutera detta?

Senast redigerat 2015-11-15 16:10
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-15 15:53

Hade du inte redan skaffat dig en ny modern MacBook Pro retina 13"? Med större extern skärm till den har du ett billigare alternativ för bokproduktion än en ny iMac.

Vilken version av Indesign har du licens på? Jag använder sporadiskt Indesign CS3 (från 2007) på OS X 10.10 Yosemite utan problem.

Senast redigerat 2015-11-15 16:04

Håller med IngoX. Köp en stor skärm till din MacBook Pro i stället. Mycket billigare.

Och varför ska du ha ytterligare en dator? Det är kanske dags att släppa idén om att du måste ha en dator till varje arbetsuppgift.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-11-16 10:26
Ursprungligen av IngoX:

Hade du inte redan skaffat dig en ny modern MacBook Pro retina 13"? Med större extern skärm till den har du ett billigare alternativ för bokproduktion än en ny iMac.

Vilken version av Indesign har du licens på? Jag använder sporadiskt Indesign CS3 (från 2007) på OS X 10.10 Yosemite utan problem.

Den version jag har av Indesign är så gammal att det inte står vilken version det är, men det är en originalskiva.
Problemet med att använda min modernaste dator är att jag inte vågar köra med den, Har enbart bokföringen på den. Vill absolut inte blanda in något annat i den. När jag gjorde det tidigare och datorn karschade så blev det så väldigt kostsamt. Funderar därför om jag kan gå någon annan väg. Men visst, jag har 2 plattskärmar som är 21".

Ursprungligen av torin:

Den version jag har av Indesign är så gammal att det inte står vilken version det är, men det är en originalskiva.
Problemet med att använda min modernaste dator är att jag inte vågar köra med den, Har enbart bokföringen på den. Vill absolut inte blanda in något annat i den. När jag gjorde det tidigare och datorn karschade så blev det så väldigt kostsamt. Funderar därför om jag kan gå någon annan väg. Men visst, jag har 2 plattskärmar som är 21".

Du kan alltid köra ännu en partion av OSX på sidan av om du inte vill blanda ihop systemen så att säga..

Du behöver Indesign CS3 (=InDesign 5.0) eller senare för att köra på en intel-mac. Vad händer om du stoppar i skivan i din MBP (om den nu har dvd-läsare)? Kan du starta installationen öht? Du får väl fotografera av skivan och visa upp här för att avgöra versionsnumret i värsta fall. Du kan ju också installera/prova att installera på din G5a. Funkar det där ser man ju lätt vad det är för version. Kanske t o m öppna en kopia av din PM7-bok och testa runt lite grand? Mycket känner man igen från PM7, men mycket är också nytt och annorlunda.

Även om du kunde sparka igång InDesign 1.0 och faktiskt få något gjort (tveksamt, då programmet fick upp ångan och verkligen sprang förbi sina konkurrenter iom version 2.5), så lär inte tryckeriet bli överdrivet entusiastiska över att få filer i detta 16 år gamla format och få det att lira med exvis CS6 eller vad de nu normalt jobbar med. Visserligen kan du ju exportera till pdf men den inbyggda pdf-motorn i InD innan CS3 var inte alltid den bästa. Fr o m CS3 får man dock exakt samma resultat från InD som från Acrobat Distiller om jag inte missminner mig.

Förresten borde du ju utan problem kunna producera din bok i exempelvis InDesign CS3 eller CS4 på din G5a. Jag har själv jobbat med svintunga rapportproduktioner involverande i princip hela CS4-paketet på en gång. På en sketen iBook G4 med 1,25 GB RAM och OSX 10.4 så sent som för fyra-fem år sen.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-11-20 17:18
Ursprungligen av johan_tanying:

Förresten borde du ju utan problem kunna producera din bok i exempelvis InDesign CS3 eller CS4 på din G5a. Jag har själv jobbat med svintunga rapportproduktioner involverande i princip hela CS4-paketet på en gång. På en sketen iBook G4 med 1,25 GB RAM och OSX 10.4 så sent som för fyra-fem år sen.

Jag börjar luta åt att använda G5an. men den har bombat många gånger. Kör den med 10.4.11 Det är nog för lite minne. Finns ju 8 platser för mer minnen, var man nu får tag i dem.
Dessutom Får jag trycka på utmatning ett antal gånger för att öppna CD-facket. Märkligt nog bara en gång när det finns en skiva inne.

BEDA Maskinvaruöversikt:
Maskinens namn: Power Mac G5
Datormodell: PowerMac7,3
Typ av CPU: PowerPC G5 (3.0)
CPU-antal: 2
CPU-hastighet: 2 GHz
L2-cache (per CPU): 512 K
Minne: 4 GB
Busshastighet: 1 GHz
Boot ROM-version: 5.1.8f7
Serienummer: CK442JGVS8J
Maskinens namn: Power Mac G5
Datormodell: PowerMac7,3
Typ av CPU: PowerPC G5 (3.0)
CPU-antal: 2
CPU-hastighet: 2 GHz
L2-cache (per CPU): 512 K
Minne: 4 GB
Busshastighet: 1 GHz
Boot ROM-version: 5.1.8f7
Serienummer: CK442JGVS8J

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-11-20 17:28
Ursprungligen av johan_tanying:

Du behöver Indesign CS3 (=InDesign 5.0) eller senare för att köra på en intel-mac. Vad händer om du stoppar i skivan i din MBP (om den nu har dvd-läsare)? Kan du starta installationen öht? Du får väl fotografera av skivan och visa upp här för att avgöra versionsnumret i värsta fall. Du kan ju också installera/prova att installera på din G5a. Funkar det där ser man ju lätt vad det är för version. Kanske t o m öppna en kopia av din PM7-bok och testa runt lite grand? Mycket känner man igen från PM7, men mycket är också nytt och annorlunda.

Även om du kunde sparka igång InDesign 1.0 och faktiskt få något gjort (tveksamt, då programmet fick upp ångan och verkligen sprang förbi sina konkurrenter iom version 2.5), så lär inte tryckeriet bli överdrivet entusiastiska över att få filer i detta 16 år gamla format och få det att lira med exvis CS6 eller vad de nu normalt jobbar med. Visserligen kan du ju exportera till pdf men den inbyggda pdf-motorn i InD innan CS3 var inte alltid den bästa. Fr o m CS3 får man dock exakt samma resultat från InD som från Acrobat Distiller om jag inte missminner mig.

När jag köpte någon av de två PPCG5 så fick jag med två installationsskivor till Adobe CS inkl licensnummer. I paketet finns Indesign 3,0. Har inte velat använda det eftersom det är på englska, men jag får väl lära mig.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-11-23 14:28

minnen

Ursprungligen av torin:

När jag köpte någon av de två PPCG5 så fick jag med två installationsskivor till Adobe CS inkl licensnummer. I paketet finns Indesign 3,0. Har inte velat använda det eftersom det är på englska, men jag får väl lära mig.

Här är nu en sammanfattning + två bilder. Om det funkar som jag tänkt mig så behöver jag minnen.
Dator G5 Beda med två diskar 400 (startdisk) + extra 160
Serial nr: CK442JGVS8J
G5 2,0/DP/512MB400/160/SD/FX5200/56K

Den här datorn skulle jag vilja använda till att producera en stor bok med mycket bilder. Jag har Indesign version 3 (med licens) ( ingår i creative suite)
Men det är för lite minne i den, behöver köpa fler.
Någon som vet var jag hittar sådana?
Utseende minne, se bif skannad bild.
Maskinvaruöversikt:

Maskinens namn: Power Mac G5
Datormodell: PowerMac7,3
Typ av CPU: PowerPC G5 (3.0)
CPU-antal: 2
CPU-hastighet: 2 GHz
L2-cache (per CPU): 512 K
Minne: 4 GB
Busshastighet: 1 GHz
Boot ROM-version: 5.1.8f7
Serienummer: CK442JGVS8J

DIMM0/J11:

Storlek: 1 GB
Typ: DDR SDRAM
Hastighet: PC3200U-30440
Status: OK

DIMM1/J12:

Storlek: 1 GB
Typ: DDR SDRAM
Hastighet: PC3200U-30330
Status: OK

DIMM2/J13:

Storlek: Tom
Typ: Tom
Hastighet: Tom
Status: Tom

DIMM3/J14:

Storlek: Tom
Typ: Tom
Hastighet: Tom
Status: Tom

DIMM4/J41:

Storlek: 1 GB
Typ: DDR SDRAM
Hastighet: PC3200U-30330
Status: OK

DIMM5/J42:

Storlek: 1 GB
Typ: DDR SDRAM
Hastighet: PC3200U-30330
Status: OK

DIMM6/J43:

Storlek: Tom
Typ: Tom
Hastighet: Tom
Status: Tom

DIMM7/J44:

Storlek: Tom
Typ: Tom
Hastighet: Tom
Status: Tom

Som framgår av bifogade foto så finns det 8 minnesplatser. De är numrerade
övre 4.3.2.1
De undre är numrerade 1,2,3,4

Hoppas att någon nu kan hjälpa mig, jag kan bara inte köpa ny dator, särskilt inte när denna har bra kapacitet. Jag kör den med system 10.4.11 och använder den f.n. till att se på videofilm och Youtube (den bombar ibland när jag hoppar för mycket på Youtube, gissar att det är minnesbrist) .
Vill gärna ha den till att i stället producera böcker.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-11-23 16:04

Precis. Tittar man också närmare på TS moderkort så ser man faktiskt 7 st (3+3+1), men dessa rapporteras endast som 2+2... Vad har hänt med de andra?

Ursprungligen av frazze:

...Vad har hänt med de andra?

Ja, något fel måste det vara eftersom där sitter 7 minnen, men datorn verkar bara hitta 4 av dem.

Felaktiga minnestyper?
Trasiga minnen?
Felaktigt monterade minnen (inte helt intryckta i minnesplatsen)?
Trasiga minnesplatser?

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-11-23 18:35
Ursprungligen av frazze:

Precis. Tittar man också närmare på TS moderkort så ser man faktiskt 7 st (3+3+1), men dessa rapporteras endast som 2+2... Vad har hänt med de andra?

Jag tog ut ett minne för att skanna det.

Ursprungligen av torin:

Som framgår av bifogade foto så finns det 8 minnesplatser.
De är numrerade övre 4.3.2.1
De undre är numrerade 1,2,3,4

Tänk på att minnena i den här datorn måste monteras i par (i plats 1+1, 2+2, 3+3, 4+4). Just nu verkar där sitta 7 st minnen, men bara 4 av dem används. Så börja med att ta bort det minnet som sitter ensamt i plats 4. Och du kan även ta bort minnena som sitter i platserna 3+3, för de verkar ju inte användas.

Ursprungligen av torin:

...så behöver jag minnen...

Tveksamt.

Du har 4 GB. Det bör räcka för att köra OS X 10.4.11 och Indesign CS.

Om man har en väldigt begränsad budget, vilket du flera gånger har påpekat, så tror jag att den prestandaförbättring du möjligtvis uppnår genom att öka till 6 eller 8 GB, inte står i relation till investeringen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-11-24 07:34
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, något fel måste det vara eftersom där sitter 7 minnen, men datorn verkar bara hitta 4 av dem.

Felaktiga minnestyper?
Trasiga minnen?
Felaktigt monterade minnen (inte helt intryckta i minnesplatsen)?
Trasiga minnesplatser?

Glappkontakt? Långsökt, men alltid värt några sekunder för att kolla upp...

Tidigare körde jag hela CS4-paketet (innan det även Adobe CS2) på en G5 2x1,8 GHz med 10.4.11 och endast 1,5 GB RAM utan problem. Uppgraderade till 3GB efter några år. 4GB skall med andra ord räcka, i synnerhet för den äldre versionen CS.

Förresten - att Youtube kraschar bror nog mer på åldrande webläsare än hårdvaran. Tekniken på sajter som Youtube utvecklas och moderniseras hela tiden... 512 MB RAM är dock alldeles för lite.

Mina personliga erfarenheter och rekommendationer: Minst 2, helst 4 GB på en G5 med 10.4. En eller ett par extra GB för 10.5.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-11-26 15:04
Ursprungligen av johan_tanying:

Tidigare körde jag hela CS4-paketet (innan det även Adobe CS2) på en G5 2x1,8 GHz med 10.4.11 och endast 1,5 GB RAM utan problem. Uppgraderade till 3GB efter några år. 4GB skall med andra ord räcka, i synnerhet för den äldre versionen CS.

Förresten - att Youtube kraschar bror nog mer på åldrande webläsare än hårdvaran. Tekniken på sajter som Youtube utvecklas och moderniseras hela tiden... 512 MB RAM är dock alldeles för lite.

Mina personliga erfarenheter och rekommendationer: Minst 2, helst 4 GB på en G5 med 10.4. En eller ett par extra GB för 10.5.

Skall försöka få tag i åtminstone 2 st om 1GB var. Har lyft över bokten till den datorn nu och skall kolla hur det funkar.

Ursprungligen av torin:

Skall försöka få tag i åtminstone 2 st om 1GB var....

Onödig kostnad, om du frågar mig.

Läser du våra svar? Både jag och Johan har skrivit att dina nuvarande 4 GB räcker långt till det här användningsområdet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-26 19:38
Ursprungligen av torin:

…Problemet med att använda min modernaste dator är att jag inte vågar köra med den, Har enbart bokföringen på den. Vill absolut inte blanda in något annat i den. …

Ett litet sidospår: Bra tänkt att du vill ha ekonomin säker. Men varför inte köra den på ett eget användarkonto? Eller på en egen hårddisk/partition? Du kan alltså ha en extern hårddisk med en OS X 10.x installation på som du bara har till ekonomisysslor. När du är färdig med det så stänger du av datorn, kopplar ur hårddisken och startar upp din arbetsstation.
En USB3 disk kostar (500kr), men du betalde bra mycket mer för din MBP. Se till att nyttja din investering!

  • Medlem
  • Borås
  • 2015-11-26 20:24

Nej, jag fattar inte heller varför du inte kör allt på din nya dator. Gör backup på de viktiga filerna så lär det inte vara några problem. Att hålla på att meka med en numer riktigt gammal dator lär bara krångla till det.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Onödig kostnad, om du frågar mig.

Läser du våra svar? Både jag och Johan har skrivit att dina nuvarande 4 GB räcker långt till det här användningsområdet.

Han har väl två G5or fattade jag det som. En med 512 MB och en med 4 GB. Den med 4 räcker ju långt, medan den med 512 meg (som rullar som Youtube-station?) behöver stärkas upp.

Annars är det bara att hålla med @reboot81 ovan - försök köra allt på den nya datorn och ställ de gamla på vinden. De går inte att lita på inom en snar framtid. Kan ta ett eget exempel: Min gamla PM G4 anno 1999 användes aktivt fram till 2004 eller så. Därefter har den körts sporadiskt några gånger om året (mest för att köra något under OS9). Senast för ett par veckor sedan. Men igår var den stendöd. Tycker jag att det känns lockande att felsöka och reparera/skaffa nödvändigt litiumbatteri? Njaaaa...

Senast redigerat 2015-11-27 15:39
Ursprungligen av johan_tanying:

Han har väl två G5or fattade jag det som. En med 512 MB och en med 4 GB...

Det är möjligt. Men den dator som diskuteras här verkar ju ha 4 GB.

Om båda G5:orna är inblandade i den här tråden, så har jag missat det.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är möjligt. Men den dator som diskuteras här verkar ju ha 4 GB.

Om båda G5:orna är inblandade i den här tråden, så har jag missat det.

Det stod så här:

Ursprungligen av torin:

Dator G5 Beda med två diskar 400 (startdisk) + extra 160
Serial nr: CK442JGVS8J
G5 2,0/DP/512MB400/160/SD/FX5200/56K

Men det kanske är ursprungsspecarna som avses.

Ursprungligen av johan_tanying:

...Men det kanske är ursprungsspecarna som avses.

Ja, det där måste vara ursprungsspecarna. Han har nog bara klistrat in informationen som kom via sökning på serienumret. Eller skrivit av vad som står på en etikett på datorn eller kartongen.

Senast redigerat 2015-11-27 17:56
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-11-27 18:11
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Onödig kostnad, om du frågar mig.

Läser du våra svar? Både jag och Johan har skrivit att dina nuvarande 4 GB räcker långt till det här användningsområdet.

Jesper och Johan!
Ni får försöka att ursäkta mig, jag har inte era glimrande kunskaper och det är ibland lite svårt att hålla alla bollar i luften.
Nu skall jag i alla fall göra min bok på Beda, dvs den dator som på pappret skall vara snabbast med Serienummer: CK442JGVS8J PowerMac7,3 (3,0) 2 GHz. Även om där är plats till fler minnen så får jag väl försöka med de som sitter i nu. Den får gå med system 10.4.11 eftersom jag hade sådana problem med Leopard när jag prövade tidigare.

Nu till något helt annat. Det gäller datorn som jag kallar ADA
Serie CK438JUTRH8. Powermac 7,3, processor 1,8 den är lite väl långsam, badbollen snurrar jämt och ständigt. Den har två minnen om 1 GB var, men plats för ytterligare två.
Fråga: Kan jag få den snabbare med mer minne?
Jag har några som jag plockat ut någonstans. Lägger en bild här på alla övriga minnen som jag skannat och hoppas att något kan användas.

Ursprungligen av torin:

...jag har inte era glimrande kunskaper...

Då är det väl ännu större anledning att ta till sig vad vi skriver.

Det känns väldigt märkligt när tråden blir:
1. Johan: "4 GB räcker"
2. Jag: "4 GB räcker"
3. Du: "Jag ska skaffa mer minne"

Då ser det ut som du totalt ignorerar våra inlägg.

Om du inte förstår det vi skriver – fråga oss vad vi menar, så får vi försöka förklara bättre.

Ursprungligen av torin:

...Fråga: Kan jag få den snabbare med mer minne?...

Svårt att säga. Med allt som skrivits om de här G5:orna så känns det väl ibland som där är andra orsaker till problemen.

Men, visst, 4 GB bör funka lite bättre än 2 GB.

Ursprungligen av torin:

...Lägger en bild här... ...hoppas att något kan användas...

Den med etiketten går ju att läsa, och det verkar vara DDR 400 MHz, så den bör funka.

Men övriga är omöjliga att uttala sig om – med den bildkvaliteten. Större bild, högre upplösning – så går det kanske att utröna vilka minnestyper det är.

Ursprungligen av torin:

...övriga minnen som jag skannat...

Har du lagt minnena i en scanner?

Det hade inte jag vågat göra. Är det inte risk för statisk elektricitet där - som kan förstöra minnena?

(Men ellära är inte mitt område, så jag är kanske ute och cyklar. Det är kanske helt ofarligt att göra så.)

Korta och brutala svaret - "Ada", dvs en G5 med enkel-CPU 1,8 GHz, är nu anno domini 2015 en av tiden frånsprungen maskin oavsett RAM. Inget att satsa på. Ställ som reserv på vinden att plocka fram om (=när!) den hyfsade G5an ("Beda") rasar och du måste ta fram gamla filer med hjälp av gamla program.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-11-29 16:30
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Då är det väl ännu större anledning att ta till sig vad vi skriver.

Det känns väldigt märkligt när tråden blir:
1. Johan: "4 GB räcker"
2. Jag: "4 GB räcker"
3. Du: "Jag ska skaffa mer minne"

Då ser det ut som du totalt ignorerar våra inlägg.

Om du inte förstår det vi skriver – fråga oss vad vi menar, så får vi försöka förklara bättre.

Svårt att säga. Med allt som skrivits om de här G5:orna så känns det väl ibland som där är andra orsaker till problemen.

Men, visst, 4 GB bör funka lite bättre än 2 GB.

Den med etiketten går ju att läsa, och det verkar vara DDR 400 MHz, så den bör funka.

Men övriga är omöjliga att uttala sig om – med den bildkvaliteten. Större bild, högre upplösning – så går det kanske att utröna vilka minnestyper det är.

Har du lagt minnena i en scanner?

Det hade inte jag vågat göra. Är det inte risk för statisk elektricitet där - som kan förstöra minnena?

(Men ellära är inte mitt område, så jag är kanske ute och cyklar. Det är kanske helt ofarligt att göra så.)

Orginalfilen är på 11 MB så jag lade ut en krympt.

1
Bevaka tråden