Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Indesign 3

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-11-28 17:14

Skall börja köra Indesign 3 på min PPC G5 med system 10.4.11
1 Problemet är att IND är på engelska och det skulle vara enklare om jag hade någon svensk översättning. Någon som kan hjälpa mig?

2 Jag har några färdiga sidor i Pagemaker 7, men IND vill inte konvertera dem. Var hittar jag en plugin?

3 Hur gör man en mall i IND3 ?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-11-28 21:31

Det verkar finnas svenska installationsfiler hos Adobe som du kan ladda hem.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-11-28 21:44

Enligt Adobes hjälp ska ID CS2-CS6 öppna PM 6.0-7.x.

Ursprungligen av torin:

...Jag har några färdiga sidor i Pagemaker 7, men IND vill inte konvertera dem...

Prova att "Spara som..." i Pagemaker 7 först, så att det verkligen blir ett Pagemaker-7-dokument. Min misstanke är att dokumentet ursprungligen har skapats med en ännu äldre version av Pagemaker.

Inte säkert att det hjälper, men värt att prova.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-11-29 16:38
Ursprungligen av torin:

Skall börja köra Indesign 3 på min PPC G5 med system 10.4.11
1 Problemet är att IND är på engelska och det skulle vara enklare om jag hade någon svensk översättning. Någon som kan hjälpa mig?

2 Jag har några färdiga sidor i Pagemaker 7, men IND vill inte konvertera dem. Var hittar jag en plugin?

3 Hur gör man en mall i IND3 ?

Här är etiketterna

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-11-29 16:39
Ursprungligen av torin:

Här är etiketterna

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-11-29 16:41
Ursprungligen av torin:

Varför har du lagt bilderna på minnena i den här tråden? De borde väl ligga i den andra tråden?

Den här boken är iofs för CS6, men mycket vad gäller grunderna gäller även de äldre versionerna: http://www.tdahlgren.datanom.fi/indesign_cs6_...

Skall du jobba med en bok är det ovärderligt (som du nog vet) att få grepp om grunderna vad gäller:

  • Mallsidor / Master Pages

  • Text- och teckenstilar (format) / Character Styles & Paragraph Styles

Men försök att läsa på själv en aning innan du börjar kasta ut lösa frågor här och var i trådarna. Det kan bli svårt att följa upp annars.

Förresten så har Moderskeppet några avsnitt av sina videokurser utlagda gratis: http://guld.moderskeppet.se/kurser/kurs/indes...

Senast redigerat 2015-11-29 21:11
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-12-01 16:28
Ursprungligen av johan_tanying:

Den här boken är iofs för CS6, men mycket vad gäller grunderna gäller även de äldre versionerna: http://www.tdahlgren.datanom.fi/indesign_cs6_...

Skall du jobba med en bok är det ovärderligt (som du nog vet) att få grepp om grunderna vad gäller:

  • Mallsidor / Master Pages

  • Text- och teckenstilar (format) / Character Styles & Paragraph Styles

Men försök att läsa på själv en aning innan du börjar kasta ut lösa frågor här och var i trådarna. Det kan bli svårt att följa upp annars.

Förresten så har Moderskeppet några avsnitt av sina videokurser utlagda gratis: http://guld.moderskeppet.se/kurser/kurs/indes...

Tack Johan!
tdahlgrens dokument verkar bra, hur laddar jag ner det så att jag inte behöver gå ut på nätet jämt?
Jag har prövat flera gånger med att köra i Ind3, men jag får spader. Kom på att det kanske ändå skulle vara bättre att köra i PM7, men då måste datorn ha Classic. Tänkte så här, jag installerar syst 9 på den andra skivan och så kör jag via den. Det funkade inte alls, vete sjutton vad jag gjorde för fel. Datorn kraschade så jag fick köra DiskWarrior för att få tillbaka den i normalläge.
Alla ni här på 99 tycker väl att jag är snurrig, men jag har ju ingen annan att tala med.

Ursprungligen av torin:

Tack Johan!
tdahlgrens dokument verkar bra, hur laddar jag ner det så att jag inte behöver gå ut på nätet jämt?

Det ska du kunna göra direkt i webbläsaren. Vet inte vilken du använder, så rekommenderar en googling.

Ursprungligen av torin:

...tdahlgrens dokument verkar bra, hur laddar jag ner det så att jag inte behöver gå ut på nätet jämt?...

Högerklicka på länken och spara ner dokumentet på din dator.

eller

Klicka på länken så att du får upp dokumentet i ett webbläsarfönster, och klicka sedan på "Download"/"Spara"-ikonen i webbläsarfönstret. Ser lite olika ut, beroende på vilken webbläsare det är, och hur den webbläsaren visar/behandlar PDF-dokument.

Senast redigerat 2015-12-01 19:32
Ursprungligen av torin:

...Datorn kraschade så jag fick köra DiskWarrior för att få tillbaka den i normalläge...

Vi behöver inte gå in på detta här och nu. Men jag blir så nyfiken på vad det är för sorts "krascher" du råkar ut för. Det verkar ju som DiskWarrior kan fixa det varje gång, så jag undrar vad det faktiskt är som har hänt när du använder ordet "krasch".

PM och InD är ganska lika men INTE identiska. Öva upp dig på ett gäng (=ju fler desto bättre) "tutorials" innan du sätter igång med din bok. Tänk sedan grundligt igenom hur layouten skall se ut, satsyta, typsnitt, antal rubriknivåer etc så att du kan göra åtminstone grundläggande inställningar för länkade styckeformat, mallsidor osv. Småjusteringar kan du då med lätthet utföra senare.

Förutom Moderskeppet som nämndes ovan (med mig veterligt alldeles ypperliga men oftast ej gratis kurser) finns ju en hel del annat på svenska på tuben. Exempelvis https://www.youtube.com/user/malmskold/videos...

Då du har en engelsk version av InD kan det aldrig vara fel att titta igenom några engelska klipp. Här är ett exempel av fullblodsproffset Terry White: 10 Things Beginners Want To Know How To Do

Senast redigerat 2015-12-01 23:17
Ursprungligen av torin:

Tack Johan!
tdahlgrens dokument verkar bra, hur laddar jag ner det så att jag inte behöver gå ut på nätet jämt?
Jag har prövat flera gånger med att köra i Ind3, men jag får spader. Kom på att det kanske ändå skulle vara bättre att köra i PM7, men då måste datorn ha Classic. Tänkte så här, jag installerar syst 9 på den andra skivan och så kör jag via den. Det funkade inte alls, vete sjutton vad jag gjorde för fel. Datorn kraschade så jag fick köra DiskWarrior för att få tillbaka den i normalläge.
Alla ni här på 99 tycker väl att jag är snurrig, men jag har ju ingen annan att tala med.

Det är en dålig idé att 2015 (snart 2016) aktivt göra sig beroende av Classic/OS9 på mer än decenniegamla maskiner för sitt arbetes/utkomsts skull. Punkt.

För det är ju så med att jobba i en äldre InD att om även om dina G5or rasar dagarna innan deadline kan du ju relativt enkelt, smärtfritt och gratis (typ 30 dagar) installera en trial-version av senaste CC/CS-paketet på din nya MBP och slutföra arbetet där. Eller skicka InD-filen till tryckarn eller någon valfri layoutare för slutförande. Du kan nog inte riktigt räkna med att kunna få lika snabb hjälp om du sitter med en PM7-fil...

Här är Adobes egen switcher-guide till hur man går över till InD från Pagemaker (engelska): http://www.adobe.com/products/pagemaker/pdfs/...

Förresten bör du väl kunna högerklicka (ctrl-klicka) på länkarna till pdf-dokumenten och välja "spara länk som" e dyl oberoende av om du använder Safari, Chrome el Firefox?

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-12-02 14:51
Ursprungligen av johan_tanying:

Det är en dålig idé att 2015 (snart 2016) aktivt göra sig beroende av Classic/OS9 på mer än decenniegamla maskiner för sitt arbetes/utkomsts skull. Punkt.

För det är ju så med att jobba i en äldre InD att om även om dina G5or rasar dagarna innan deadline kan du ju relativt enkelt, smärtfritt och gratis (typ 30 dagar) installera en trial-version av senaste CC/CS-paketet på din nya MBP och slutföra arbetet där. Eller skicka InD-filen till tryckarn eller någon valfri layoutare för slutförande. Du kan nog inte riktigt räkna med att kunna få lika snabb hjälp om du sitter med en PM7-fil...

Här är Adobes egen switcher-guide till hur man går över till InD från Pagemaker (engelska): http://www.adobe.com/products/pagemaker/pdfs/...

Förresten bör du väl kunna högerklicka (ctrl-klicka) på länkarna till pdf-dokumenten och välja "spara länk som" e dyl oberoende av om du använder Safari, Chrome el Firefox?

Tack för svar.
Betr. tryckaren, så konverterade mina PM7 filer till sitt eget IND. Jag fick sitta där och korrigera lit, men det var ok för min del.
Skulle gjort på samma sätt även nu men ADA är så himla långsam att jag därför tänkte att jag skulle gå över till BEDA.
Just nu känner jag mig nästan förtvivlad. Jag har jobbat med den här nya boken sedan 1996 och samlat massor av material. Har investerat i mycket tid och till och med en liten husvagn för att kunna göra reaserchen. och så blir jag nu låst. Det är minst sagt jobbigt.

Du har alltså redan gjort färdigt det mesta i PM7 redan? I så fall kommer ju saken i ett annat läge, och det torde väl vara prio ett att få igång PM7 så att du kan göra färdigt och slutföra jobbet? Är det väldigt lite kvar att göra får du väl ta med lite gofika till tryckarn och sitta med hans InD på hans kontor ett par dagar och då och då få lite hjälp att göra de sista justeringarna.

Vad gäller Classic:

  • Har du installerat Classic-stödet från någon av G5ans originalskivor? Typ "Installera program och Classic-stöd".

  • Installerat OS 9 ej lägre än 9.1?

  • Alternativt: Dragit över Systemmappen och Applications (MacOS 9) från den fungerande Classic-installationen på den långsamma G5an?

Du behöver inte lägga OS 9 på en separat disk eller partition, däremot behöver Classic-stödet installeras.

Med en brasklapp vad gäller disk - kan någon annan på 99mac hjälpa mig med minnet vad gäller stöd för Classic/OS 9 för själva hårddiskens formatering, och hur man kollar det? @Ingemar_Ragnemalm kanske?

Om du INTE har gjort färdigt det mesta av boken i PM7 redan, kan det ju vara lite lättare att bedöma dina alternativ utifrån det aktuella läget. Exempelvis:

  • Är alla texter färdigskrivna och korrlästa i exvis Word så att de bara är att montera in i layoutprogrammet? Inklusive bildtexter och allt annat "småkrafs"?

  • Har du klart för dig bokens disposition och rubrikhierarki? Vad skall ingå i innehållsförteckning och index? Fotnoter? (Helst inte fotnoter om du skall jobba i InD - det är inte gjort för vetenskapliga rapporter).

  • Har du bestämt sidantal och satsyta (och allt vad där hör till) med tryckeriet?

  • Är alla bilder färdigscannade och förberedda? (Namnade på ett vettigt sätt, rätt storlek och upplösning, färgjusterade etc för tryck osv). Obs att de INTE skall vara i CMYK - det tror jag skall överlåtas till sista PDF-exporten och/eller hos tryckeriet.

  • Osv (du vet säkert själv - du har ju tryckt böcker förr...)

Poängen är att om allt redan är "färdigt" även om materialet inte ligger inne i PM eller InD, så går det väldigt fort för någon som jobbar aningen mer professionellt med layout att ösa in alltsammans i InD.

Jag kan inte lova något, men om det visar sig att allt material etc verkligen är färdigt och glasklart - och din tryckare/lämplig bekant/släkting inte kan hjälpa till - så skulle jag nog kunna hinna med att kasta in allt i CS6. Men - då jag inte utan besvär kan bakåtexportera till gamla CS, så du kan alltså inte pilla själv med din gamla InD. (Att bakåtexportera till så gammal version skulle minst kräva att gå via CS4 och bakåtexportera igen, och så roligt vet jag inte om jag vill ha).

Eller tänker du dig att alternera mellan att montera in halvfärdiga texter, testa olika bilder och layouter, och slutföra skrivning och korrektur i PM/InD? I så fall får du nog räkna med att det tar en stund, och att det mycket väl kan vara värt besväret att under tiden lära sig åtminstone grunderna i InD. Jag tror du tjänar in det om man ser på lite längre sikt än bara några veckor/månader. Dessutom ligger du då bättre till för nästa projekt (du har tydligen fler träd kvar att skriva om? )

Mina 2 öre.

1
Bevaka tråden