Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alla familjens telefoner är ihopkopplade (ofrivilligt)

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-11-25 15:34

Jag och mina två barn har samma Apple ID/iCloud-konto på våra telefoner. Jag vet inte om det är optimalt men barnen har sedan ganska många år tillbaka köpt appar från mitt konto (innan dom hade egna telefoner) - därför har vi gjort så.
Nu med senaste uppdateringen så sker väldigt störande grejer: Alla samtal som rings står med på alla enheter. T.o.m. när jag t.ex. ringer min dotter så står det sedan i min telefon att jag har ringt till mig själv. Ibland står det på mina barns telefoner att dom har ett missat samtal från mig utan att jag har ringt. Det kan vara att någon av oss ringt till den andra och då visas missat samtal på alla enheter.. Detta skapar stor förvirring!
Vi har under iCloud-inställningarna kryssat ur att vi ska dela någonting till varandra. Under telefoninställningar har vi också stängt av "samtal på andra enheter". Är det någon mer stans det här måste avaktiveras? Eller måste jag skaffa nya Apple ID:n till ungarna? Vore skönt att slippa.

Detta har diskuterats i andra trådar redan, t.ex här:
http://www.99mac.se/forum/t/313280-senaste-sa...

Nu vet jag inte vad du menar med "senaste uppdateringen", men detta är inget nytt. Det har varit så ganska länge.

Så länge telefonerna är inloggade på samma Apple-id, och anslutna till samma wifi-nät, så sker den här synkroniseringen.

Finns nog ingen annan lösning än att ha olika iCloud-konton.

Tillägg:
Samma wifi-nät behövs inte. Det synkar via mobildata också, märkte jag idag.

Senast redigerat 2015-11-26 14:15

Är det är apparna ni är ute efter så är det olika iCloud-konton som gäller.

Sedan under iTunes och AppStore så har ni samma.

Då uppkommer inte detta problem och apparna finns som vanligt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-25 18:48

Finns väl inget skäl till att olika individer delar på samma AppleID iom att Familjedelning finns. Måhända för att vissa äldre appar inte har valt att delta i Familjedelning.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-11-25 20:03
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Detta har diskuterats i andra trådar redan, t.ex här:
http://www.99mac.se/forum/t/313280-senaste-sa...

Nu vet jag inte vad du menar med "senaste uppdateringen", men detta är inget nytt. Det har varit så ganska länge.

Så länge telefonerna är inloggade på samma Apple-id, och ansluta till samma wifi-nät, så sker den här synkroniseringen.

Finns nog ingen annan lösning än att ha olika iCloud-konton.

Nej, vet att det inte är någon ny funktion, men det är först efter senaste uppdateringen vi inte lyckats styra bort det.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-11-25 20:04
Ursprungligen av Borttaget:

Är det är apparna ni är ute efter så är det olika iCloud-konton som gäller.

Sedan under iTunes och AppStore så har ni samma.

Då uppkommer inte detta problem och apparna finns som vanligt.

Tack, ska testa detta.

Senast redigerat 2018-07-23 13:49
  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-11-27 08:56

Tack, illerG, det löste problemet!

Ursprungligen av Hallon:

Jag och mina två barn har samma Apple ID/iCloud-konto på våra telefoner. Jag vet inte om det är optimalt men barnen har sedan ganska många år tillbaka köpt appar från mitt konto (innan dom hade egna telefoner) - därför har vi gjort så.
Nu med senaste uppdateringen så sker väldigt störande grejer: Alla samtal som rings står med på alla enheter. T.o.m. när jag t.ex. ringer min dotter så står det sedan i min telefon att jag har ringt till mig själv. Ibland står det på mina barns telefoner att dom har ett missat samtal från mig utan att jag har ringt. Det kan vara att någon av oss ringt till den andra och då visas missat samtal på alla enheter.. Detta skapar stor förvirring!
Vi har under iCloud-inställningarna kryssat ur att vi ska dela någonting till varandra. Under telefoninställningar har vi också stängt av "samtal på andra enheter". Är det någon mer stans det här måste avaktiveras? Eller måste jag skaffa nya Apple ID:n till ungarna? Vore skönt att slippa.

Familjedelning är nog lösningen för er. Då kan även barnen ha egna Apple-ID:n men göra inköp via ditt kort efter ditt godkännande:

https://support.apple.com/sv-se/HT201060

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-11-27 11:05
Ursprungligen av Mattias A:

Familjedelning är nog lösningen för er. Då kan även barnen ha egna Apple-ID:n men göra inköp via ditt kort efter ditt godkännande:

https://support.apple.com/sv-se/HT201060

Jaa.. jag har sneglat lite på det. Inte läst på jättenoga ska erkännas.
Men det är framförallt sonen som är lite orolig över sina appar och det han har sparat i dom. Vissa gamla appar som han haft i flera år och byggt upp stora världar.

Ursprungligen av Hallon:

Jaa.. jag har sneglat lite på det...

Ni har ju löst problemet genom att ha olika iCloud-konton.

Att ni kör samma App Store-konto ska inte spela någon roll - i det här sammanhanget.

1
Bevaka tråden