Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exportera chapter markers från QuickTime fil till fristående filmklipp?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

har en QuickTime fil på 2 timmar med 120 stycken chapter markers i.
Skulle vilja exportera varje chapter till en egen film/fil.

Finns det något smidigt och automatiserat sätt att ordna det på?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-24 15:01
Ursprungligen av Krokodilen:

Hej,

har en QuickTime fil på 2 timmar med 120 stycken chapter markers i.
Skulle vilja exportera varje chapter till en egen film/fil.

Finns det något smidigt och automatiserat sätt att ordna det på?

Med Handbrake CLI kan du dela upp en video efter kapitel.

for kapitel in {1..120}; do HandBrakeCLI -i long.mp4 -c ${kapitel} -o ${kapitel}.mp4;done

Kör kommandot 120 ggr.

Vill du ha det praktiskt uppdelat i mappar med max 10 filer i varje kan du köra:

maxfilesinfolder=10; mappnum=1; counter=$maxfilesinfolder; for kapitel in {1..120}; do HandBrakeCLI -i long.mp4 -c ${kapitel} -o ${kapitel}.mp4; if [ ${counter} -eq $maxfilesinfolder ]; then mkdir mapp$((mappnum++)); counter=0; fi; mv "$kapitel.mp4" mapp$((mappnum-1)); ((counter++)); done;

(efter @suddgummi s kod)

Det där gick mig över huvudet. Kan du vara lite tydligare vad jag behöver göra om vi utgår ifrån att min film heter film.mov och ligger på skrivbordet?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-24 15:18
Ursprungligen av Krokodilen:

Det där gick mig över huvudet. Kan du vara lite tydligare vad jag behöver göra om vi utgår ifrån att min film heter film.mov och ligger på skrivbordet?

Du behöver ladda ner den här filen, öppna den och lägga filen "HandBrakeCLI" på skrivbordet. Gör sedan (för säkerhets skull) en dublett av filmen som du döper till "long.mov"
Sedan öppnar du Terminal.app, skriver "cd ~/Desktop/" och trycker enter.
Därefter klistrar du in "for kapitel in {1..120}; do HandBrakeCLI -i long.mov -c ${kapitel} -o ${kapitel}.mov;done" och trycker enter.

Tack! Ska testa

Gick dåligt.
"-bash: HandBrakeCLI: command not found"

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-25 14:51
Ursprungligen av Krokodilen:

Gick dåligt.
"-bash: HandBrakeCLI: command not found"

Felmeddelandet säger att den inte kan hitta något kommando (program) med det namnet.

HandBrakeCLI är ett program, som jag länkade till i tidigare inlägg. Den kan antingen finnas i samma katalog (dvs på Skrivbordet) eller i en mapp som är tillgänglig från alla mappar, tex /usr/local/bin/
Så filen du laddar ner behöver öppnas, och sen drar/kopierar du filen till HandBrakeCLI till skrivbordet.

1
Bevaka tråden