Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kraschad Hårddisk, Byte till SSD

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min macbook pro från 2010 har kraschat totalt.
Det enda som visas när jag startar datorn är en grå folder med ett frågetecken. Enligt Applecare är det hårddisken som är trasig. Fine, jag köper en SSD tänker jag och nytt ram-minne när jag ändå är i farten. Min fråga är, hur kan jag få över OsX till SSD om jag inte har något att utgå ifrån? Kan jag spara över det från någon annans macbook isåfall?

Eller så använder du skivan som du fick med när du köpte datorn. Alt så skapar du en bootbar USB med hjälp av annan Mac.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-11-23 23:58
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-24 00:29

DiskMakerX till din hjälp. Men du behöver en "frisk" dator att skapa den med.

Ursprungligen av reboot81:

DiskMakerX till din hjälp. Men du behöver en "frisk" dator att skapa den med.

ifall jag hade mavericks på den kraschade datorn, måste jag då ha en recovery med mavericks eller kan jag installera en nyare programvara? Har fastnat lite...
Kan inte ladda ner mavericks på app store längre verkar det som?

Ursprungligen av Jacoblilljeforss:

Min macbook pro från 2010 har kraschat totalt.
Det enda som visas när jag startar datorn är en grå folder med ett frågetecken. Enligt Applecare är det hårddisken som är trasig. Fine, jag köper en SSD tänker jag och nytt ram-minne när jag ändå är i farten. Min fråga är, hur kan jag få över OsX till SSD om jag inte har något att utgå ifrån? Kan jag spara över det från någon annans macbook isåfall?

När jag fick ovanstående felmeddelande så var det inte hårddisken som krashat utan hårddisksladden. Så om du pallar skulle jag börja med att göra det bytet. Har du tur är det ingen krasch utan du kan i lugn och ro göra en time machine back-up på systemet som du sen lägger in på SSD'n för det är ingen tvekan att du ska sätta in en SSD tycker jag.

Jag köpte en hårddiskkabel på ett ställe som heter macdata i Kista. Han hade black friday erbjudanden i fredags har du tur kanske det gäller på kabeln också?

Ursprungligen av Jacoblilljeforss:

Min macbook pro från 2010 har kraschat totalt.
Det enda som visas när jag startar datorn är en grå folder med ett frågetecken. Enligt Applecare är det hårddisken som är trasig. Fine, jag köper en SSD tänker jag och nytt ram-minne när jag ändå är i farten. Min fråga är, hur kan jag få över OsX till SSD om jag inte har något att utgå ifrån? Kan jag spara över det från någon annans macbook isåfall?

Tycker du ska ta ut disken och prova den i någon annan dator först! Varför? Det är inte helt säkert att det faktiskt är disken!

Hjälpte en kollega som har en MacBook från 2012. Precis samma fenomen, när den startade upp kom det bara upp ett frågetecken. OSX installera hittade inte disken heller om jag startade upp en ominstallation av systemet. I detta fallet var disken inte sönder utan det var fel på den kabel som hittar mellan disken och moderkortet. Fick köpa en ny för ca. 700:-. Efter mycket Googlande fann jag att det var en väldigt vanligt fel på bärbara Macar, just att den kabeln "går sönder".

Så kolla först så det verkligen är disken.. annars står du där med en ny disk som inte fungerar...

EDIT: Haha, inlägget ovan säger precis som mig.. såg inte ens det. Nåja.. nu har du 2 st. som säger likadant..

Ursprungligen av JoelBurman:

När jag fick ovanstående felmeddelande så var det inte hårddisken som krashat utan hårddisksladden. Så om du pallar skulle jag börja med att göra det bytet. Har du tur är det ingen krasch utan du kan i lugn och ro göra en time machine back-up på systemet som du sen lägger in på SSD'n för det är ingen tvekan att du ska sätta in en SSD tycker jag.

Jag köpte en hårddiskkabel på ett ställe som heter macdata i Kista. Han hade black friday erbjudanden i fredags har du tur kanske det gäller på kabeln också?

Verkar tyvärr som att detta är fallet..Ska testa hårddisken i en annan dator så får jag se om den fortf fungerar.
Tack för tips!

Bytet av hårddisk sladd är inte speciellt svårt. Finns tydliga youtube tutorials där ute.

1
Bevaka tråden