Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac testar Apples första 21,5-tums Imac med Retina

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple har uppdaterat 21,5-tums Imac-familjen med en Retina 4K-skärm. Den är dyrast i familjen – men är den nya skärmen värd de extra tusenlapparna? 99mac testar.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2015-11-17 21:10

Måste säga att jag får mer och mer svårt att motivera mig själv att köpa en ny iMac. Hutlösa priser med medioker prestanda. Är mycket medveten om att maskinen inte är en speldator, men ska man verkligen behöva köpa en PC för lira lite CS:GO med polarna? Som sagt. Jag är skeptisk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-18 08:22

Problemet är som alltid Apple missat / struntar i en genre maskiner där 90% av desktop-PC maskinerna hamnar. Vad de skulle ha är en "Mac". Inte mini, inte Pro och inte med integrerad skärm. De ska ha samma plattform som 27" iMac men dedicerad desktop GPU som standard, smidig möjlighet till ett par 2.5" SSD'er osv. Målet ska vara en high-end desktop som ändå har liten footprint, är tyst och snygg.

Men... Ovan kommer troligen aldrig Apple släppa. Ett tag (2006-2008) var MacPro ett okej alternativ som en allt-i-allo desktop. Nu kostar en vettig MacPro 40'.

Apple blir allt mer "exklusivt" utan att defakto att vara exklusivt i form av prestanda. Oroväckande utveckling.

Ursprungligen av Erik.dv:

Problemet är som alltid Apple missat / struntar i en genre maskiner där 90% av desktop-PC maskinerna hamnar. Vad de skulle ha är en "Mac". Inte mini, inte Pro och inte med integrerad skärm. De ska ha samma plattform som 27" iMac men dedicerad desktop GPU som standard, smidig möjlighet till ett par 2.5" SSD'er osv. Målet ska vara en high-end desktop som ändå har liten footprint, är tyst och snygg.

Men... Ovan kommer troligen aldrig Apple släppa. Ett tag (2006-2008) var MacPro ett okej alternativ som en allt-i-allo desktop. Nu kostar en vettig MacPro 40'.

Apple blir allt mer "exklusivt" utan att defakto att vara exklusivt i form av prestanda. Oroväckande utveckling.

Jag tror de struntar i den. Apple verkar helt klart anse att en Retina-bildskärm är en fundamental del av Mac-upplevelsen idag, och jag kan visserligen hålla med om att det är viktigt och en faktor som särskiljer hur OS X upplevs jämfört med Windows. Så jag förstår varför de inte är sugna på en dator utan integrerad bildskärm.

Och prestandan tycker jag är helt ok i bärbara datorer som Macbook Pro och Macbook Air (Macbook är lite av en specialare just nu). Stationära Imac däremot, och särskilt den lilla, lider verkligen av avsaknaden av SSD som standard. Det är den absolut viktigaste komponenten för att en normalanvändare ska uppleva en snabb dator. Dåliga grafikkretsar och begränsat med RAM är en sak, det finns många som klarar sig bra utan det. Men alla idag borde ha en SSD eller åtminstone en Fusion Drive

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-19 10:16
Ursprungligen av jakobnilsson:

Jag tror de struntar i den. Apple verkar helt klart anse att en Retina-bildskärm är en fundamental del av Mac-upplevelsen idag, och jag kan visserligen hålla med om att det är viktigt och en faktor som särskiljer hur OS X upplevs jämfört med Windows. Så jag förstår varför de inte är sugna på en dator utan integrerad bildskärm.

Och prestandan tycker jag är helt ok i bärbara datorer som Macbook Pro och Macbook Air (Macbook är lite av en specialare just nu). Stationära Imac däremot, och särskilt den lilla, lider verkligen av avsaknaden av SSD som standard. Det är den absolut viktigaste komponenten för att en normalanvändare ska uppleva en snabb dator. Dåliga grafikkretsar och begränsat med RAM är en sak, det finns många som klarar sig bra utan det. Men alla idag borde ha en SSD eller åtminstone en Fusion Drive

Det kan jag hålla med om, problemet är att två eller fler produkter är riktiga stolpskott här.

- iPad Pro kostar på tok för mycket för vad den levererar.
- iMac 21" gör på tok för mycket avkall på prestanda - saknar SSD och en vettig GPU

Det lustiga i kråksången är att Apple's iOS-avdelning förstår behovet av balanserad totalt prestanda i systemet - GPU, lagring och CPU måste samleva och balanseras upp. Apple's Mac-avdelning verkar inte förstått detta alls.

Att erbjuda en Retina-upplevelse med en desktopmaskin är absolut inga problem. 5K skärmar är krångligt ja, men att köra UHD är inte det om man nu insisterar på att köra detta. I många fall finns det även stora negativa aspekter att jobba med retina vid många former av produktion då en skalad värld i datorn är oerhört lynnig för att se saker i 1:1 som man måste.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-19 10:27

Det är ENORMT svårt idag att rekommendera en Mac för säg en fotograf eller dyl. som ska jobba med Photoshop / Lightroom.

MacMini är för klen. iMac har en okej inbyggd skärm, dock vet jag inte om dagens generation verkligen är bättre eller sämre överlag. Det låter som de ha lite märkliga problem och de matchar inte en "riktig" skärm för färgsäkerhet. Man köra den med en EIZO externt förvisso och ha iMacen som sekundär-skärm. MacPro är väldigt dyr (och är överlag inte så mycket bättre prestanda än en iMac i program som Photoshop / Lightroom).

Visst, jobbar man heltid som grafiker / fotograf osv är kostnaden ett mindre problem. Men du kommer betala i landet 2X kostnaden mot en troligen snabbare PC. Detta är frustrerande som tusan. Man har satt sig i en tokig sits på flera områden.

Verkligen underligt. Men det är väl för att de inte bryr sig så mycket om 'semi-proffs'? De kan ju inte ha så dålig koll? De tjänar väl absolut mest på sina laptops också...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-19 21:16
Ursprungligen av el gringo:

Verkligen underligt. Men det är väl för att de inte bryr sig så mycket om 'semi-proffs'? De kan ju inte ha så dålig koll? De tjänar väl absolut mest på sina laptops också...?

Fast just nu har de halvdyra och dåligt presterande maskiner eller dyra eller väldigt dyra och okej presterande. Så de fyller inte riktigt konsument, semi-proffs eller proffs även om de som sagt är "okej" men väldigt dyra för att bli "bra". Det skulle verkligen kunna göra ett ordentligt uppryck och bli mer prisvärda och faktiskt leverera konsument eller prosument maskiner med bra prestanda som inte kostar 40 000 SEK och som inte har en integrerad skärm...

På laptop-sidan är man relativt mycket bättre även om man inte har något i lågpris-segmentet och man måste punga ut 25 000 SEK för en dator med ett grafikkort.

Edit: My bad. Du måste punga ut 27 500 SEK för en MacBook med en dGPU. GALET. Detsamma gäller för en "normal" hemdator a la iMac 21".

Ursprungligen av Erik.dv:

Vad de skulle ha är en "Mac". Inte mini, inte Pro och inte med integrerad skärm.

Ah, den mytiska xMac.

Tänk om den inte-längre-så-nya Mac Pro-burken kom med ett (1) bra grafikkort och i7-processor och fusion drive. Utseendemässigt och kylningsmässigt samma utförande som Mac pro. Hade vart optimalt.

1
Bevaka tråden