Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klicka och dra med Magic Trackpad 2

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har införskaffat en MT2 till min MBPr och allt fungerar klockrent utom att klicka och dra:

1. Vill markera och dra en eller flera filer i ett Finder-fönster till en annan mapp eller till Mail till exempel. Jag får inte 'tag' i filerna. Klickar och drar men lyckas endast få möjlighet att döpa om den eller råka köra Force Touch på dem. De följer helt enkelt inte med när jag drar.
2. Dra en bilaga från ett mail til exempelvis Evernote-ikonen i Dock. Får med filen, men Evernote reagerar inte när jag lägger pekaren över med filen i anhang.

I båda fallen fungerar det klockrent med datorns inbyggda trackpad. Har jag missat något? Hittar inga ledtrådar i inställningarna.

Helt klart kräver den plattan en viss inlärningstid... Köpte ny iMac för nån vecka sen och valde MT2 i stället för råttan. Aktiverade de flesta gesterna och höll på att bli vansinnig på den! Fick avaktivera nästan allt och börja med bara grundklicken. När de satt i ryggmärgen började jag lägga in nya gester en à två i taget, och nu börjar det kännas rätt OK.

Men, jag har en känsla att elCapitan inte är helt buggfritt ännu när det gäller styrdon. Ibland svarar den helt enkelt inte på vissa gester, och det gäller även andra pekdon (särskilt "bläddra till föregående sida" krånglar ofta). Och BT tappar kontakten oftare än innan.

  • Medlem
  • 2015-11-21 13:25

Systeminställningar -> Hjälpmedel -> Mus och styrplatta -> Styrplattealternativ.

Kryssa i "Aktivera dragning" och välj "med trefingersdragning". Alternativet "utan draglåsning" där man kan dra filen med ett finger fungerar inte så optimalt hos mig. Ibland funkar det och ibland inte.

Edit: Märkte just att man kan dra med ett finger trots att trefingersdragning är valt och då verkar det fungera bättre.

Ursprungligen av Ljung:

Systeminställningar -> Hjälpmedel -> Mus och styrplatta -> Styrplattealternativ.

Kryssa i "Aktivera dragning" och välj "med trefingersdragning". Alternativet "utan draglåsning" där man kan dra filen med ett finger fungerar inte så optimalt hos mig. Ibland funkar det och ibland inte.

Edit: Märkte just att man kan dra med ett finger trots att trefingersdragning är valt och då verkar det fungera bättre.

Det där är aktiverat, och jag använder det flitigt för att flytta på fönster men tänkte inte på att det även kan fungera med markerade filer. Ska testa det!

  • Medlem
  • 2015-11-21 18:07
Ursprungligen av pmarriott:

Det där är aktiverat, och jag använder det flitigt för att flytta på fönster men tänkte inte på att det även kan fungera med markerade filer. Ska testa det!

Min var inte aktiverad och jag kunde ändå flytta på fönster genom att trycka på titelraden (eller vad den nu kallas) och dra med ett finger.

Nu har jag en ny iMac och en MT2 och förstås ingen inbyggd styrplatta i datorn. Det blir kanske lite knas om man har det och de två ska försöka komma överens?

Jodå, med 3 fingrar kan jag dra och släppa filerna som jag vill. Problemet löst!

1
Bevaka tråden