Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X El Capitan är här

Tråden skapades och har fått 114 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min sammanfattning av att ha kört El Capitan på min gamla sega MacBook Air (Late 2010) är att datorn fått nytt liv. Oerhört mycket rappare än Yosemite och inga problem med fläktar. Batteritiden "känns", rent subjektivt, som bättre. Förutom en irriterande JDK-dialogruta som dyker upp i tid och otid är jag helnöjd. Detta är 2015 års Snow Leopard.

Ursprungligen av chop:

Testade att starta Word, PPT och Excel och öppna en gammal fil i vart och ett. Verkar funka bra. Har dock inte gjort något utförligt test.

outlook fungerar inte hos mi i alla fall. ständig badboll:/

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2015-10-08 17:16

Min MBA (Early 2015) fläktar betydligt mer efter uppgradering till El Capitan. Misstänker att der är Firefox som är orsaken.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-10 16:30
Ursprungligen av lasselu:

Min MBA (Early 2015) fläktar betydligt mer efter uppgradering till El Capitan. Misstänker att der är Firefox som är orsaken.

Min gamla MBP 2008 har också fått högre fläktfart och ligger konstant på 2000 rpm. Tom när jag är inne på Youtube och tittar ligger fläktarna på samma fart. I Mavericks funkade tillägget Fan Control och jag hade som lägst fläktarna runt 1100 rpm men de varvade desto oftare upp vid minsta belastning. Upplever inget sådant nu utom när jag kör något tungt förstås. Mycket bra operativ so far. Jag är ingen större vän av utseendet men det får man ta.

Någon som kör Photoshop CS 6 med Bridge och vet om dessa funkar i El Capitan?

Ursprungligen av CekariYH:

Någon som kör Photoshop CS 6 med Bridge och vet om dessa funkar i El Capitan?

Kör 6 men utan bridge. Funkar helt ok, dock vill inte senaste uppgradering installeras.

Ursprungligen av CekariYH:

Någon som kör Photoshop CS 6 med Bridge och vet om dessa funkar i El Capitan?

Bridge verkar inte fungera så bra:
http://www.99mac.se/forum/t/315066-efter-uppd...

Ursprungligen av D_Odell:

Kör 6 men utan bridge. Funkar helt ok, dock vill inte senaste uppgradering installeras.

Senaste PS CS6 uppgraderingen va väl länge sedan den kom ut väl?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Bridge verkar inte fungera så bra:
http://www.99mac.se/forum/t/315066-efter-uppd...

Denna bugg kan jag leva med, iPhone bilderna finns ju redan i Bilder så varför importera dom igen via Bridge?

Ursprungligen av CekariYH:

Senaste PS CS6 uppgraderingen va väl länge sedan den kom.

Nackdelen är att jag inte får till retinaupplösningen som senaste erbjuder. Support kan inte hjälpa heller bedrövligt nog.

  • Medlem
  • 2015-10-13 22:38

Hur ser man nu batteristatusen i Apples trådlösa tangentbord? Tidigare kunde man likt musen se det under Systeminställningar/tangentbord/mus. Jag kan fortfarande se musens batterinivå, men inte i tangentbordet? Varför ta bort denna funktion, och varför bara på tangentbordet?

Min iMac hemma vägrar att sova sedan El Capitan. Det har i.o.f.s. alltid varit omöjligt med drivis från Apogee, men nu klarar inte ens "PleaseSleep" (en liten app för att tvinga Macar att somna in efter inställt tid i Strömsparare). Inte ens om man under Äpplet väljer "Vila" så somnar den...jo, en del grejer somnar...USB och skärem t.ex. - men den mekaniska hårddisken som fortfarande sitter i den (en SSD sitter där SuperDrive satt) spinner på som vanligt och "Systemmeddelanden" beskriver att Imacen aldrig någonsin somnar in på riktigt.
PleaseSleep har slutat att utvecklas sedan många år så där finns ingen räddning...El Capitan är en svår insomniac bastard.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-20 10:04
Ursprungligen av Dalle:

Hur ser man nu batteristatusen i Apples trådlösa tangentbord? Tidigare kunde man likt musen se det under Systeminställningar/tangentbord/mus. Jag kan fortfarande se musens batterinivå, men inte i tangentbordet? Varför ta bort denna funktion, och varför bara på tangentbordet?

Du ser det under BlueTooth-ikonen i Menyraden.

  • Medlem
  • 2015-10-20 10:19

@kenjon Tack för det!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-21 20:32
Ursprungligen av Redaktionen:

Apple släpper det nya operativsystemet OS X El Capitan för Mac i form av en gratis uppdatering som nu finns tillgänglig.

Läs hela artikeln här

Känns som att vi svenskar får klara oss utan en del funktioner som jänkarna har, tex de naturliga sökningarna i Spotlight. ("dokument från senaste veckan", "bilder i Göteborg"). Samt aktiekurser och filminfo.
Skumt nog så har den en annan kurs för valutor, trots att både Spotligth och Dashboardwidgeten har samma datakälla, Yahoo Finans:

Följande funkar fint:
5"
0,1ar i cm2
42F
10mm i yard
12J
42HP i W
1Gallon i tsk
8s i timmar
3600m/s i kmh
config typ:mapp skapad:2013

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-26 07:17

Problem 1: Hur får jag ett fönster i Safari att maxa ut och passa skärmstorleken automatiskt? Jag vill alltså inte ha fullskärmsläget utan bara anpassa fönstret till skärmens storlek. I Mavericks klickade man bara i den tredje pluppen i fönstrets översta vänstra hörn men nu blir det fullskärm i stället.

Problem 2: Efter att i Preferences/General ha markerat "Automatically hide and show the menu bar" och sedan ångrat mig och avmarkerat vill det inte fungera i Safari. Funkar som vanligt i alla andra program men i Safari gömmer sig menyraden fortfarande automatiskt.

Ursprungligen av onnyt:

Problem 1: Hur får jag ett fönster i Safari att maxa ut och passa skärmstorleken automatiskt? Jag vill alltså inte ha fullskärmsläget utan bara anpassa fönstret till skärmens storlek. I Mavericks klickade man bara i den tredje pluppen i fönstrets översta vänstra hörn men nu blir det fullskärm i stället...

Håll inne Alt när du klickar på den gröna pluppen.

Detta är inte en nyhet i El Capitan. Funkade likadant i Yosemite.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-26 07:57
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Håll inne Alt när du klickar på den gröna pluppen.

Detta är inte en nyhet i El Capitan. Funkade likadant i Yosemite.

Ahh OK tack för snabbt svar. Hoppade över Yosemite.

1:
Alt-klicka funkar inte i El Capitan.
Finns dock några tredjepartsprogram som löser detta (har inga namn dock, men har sett).

2:
Låter som en bugg hos dig. Har du startat om datorn?

Ursprungligen av carlsson:

Alt-klicka funkar inte i El Capitan...

Jo, det gör det.

Finns t.ex. beskrivet här:
https://support.apple.com/kb/PH21894?viewloca...

Ursprungligen av carlsson:

...Finns dock några tredjepartsprogram som löser detta (har inga namn dock, men har sett).

Här är några stycken. Moom är väl det man har hört mest talas om.

http://www.macupdate.com/find/mac/window%20si...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, det gör det.

Finns t.ex. beskrivet här:
https://support.apple.com/kb/PH21894?viewloca...

Inte hos mig iallafall. Men det kanske är jag som har en bugg ?

Ursprungligen av carlsson:

Inte hos mig iallafall. Men det kanske är jag som har en bugg ?

Ja, Apple säger ju att det ska funka (se tidigare länk), och det funkar i min El Capitan (och Yosemite) - så då är det nog något som är tokigt i din dator.

Funktionen går kanske att stänga av på något sätt. Sitter vid en Windows-dator just nu, så jag kan inte testa.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-26 11:50
Ursprungligen av carlsson:

1:
2:
Låter som en bugg hos dig. Har du startat om datorn?

Tydligen fler än mig som råkat ut för det när man googlar. Starta om datorn hjälpte inte. Kan ju vara något tillägg som spökar. Nåja jag kan leva med det och det löser sig säkert i kommande uppdateringar.

Ett tag sedan det skrivits i denna tråden, men tänkte uppdatera med officiell lista över funktioner som fungerar i Sverige. http://www.apple.com/osx/feature-availability...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-11-20 13:46
Ursprungligen av onnyt:

Problem 2: Efter att i Preferences/General ha markerat "Automatically hide and show the menu bar" och sedan ångrat mig och avmarkerat vill det inte fungera i Safari. Funkar som vanligt i alla andra program men i Safari gömmer sig menyraden fortfarande automatiskt.

I Mac OS X 10.11.1 fungerar det.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-11-20 22:26
Ursprungligen av frazze:

I Mac OS X 10.11.1 fungerar det.

Jepps funkar som det skall nu. Vet inte vad jag gjort eller vad som hänt?

Bevaka tråden