Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med rättigheter till hem-katalogen

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,
har upptäckt ett skumt beteende på min mac. Kör El Capitan.

Om jag skapar ytterligare ett konto på maskinen (vanlig användare) och sedan loggar in som den användaren så kan det kontot lik förbaskat läsa filerna i mitt huvudkonto. Varför? Hur löser jag det?

Det skall väl ändå vara så att filerna i ett kontos hemkatalog inte skall gå att läsa av övriga användare?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-11-18 11:38

Standard på OSX är 0755 (drwxr-xr-x) för $HOME och sedan har du typiskt umask 0022 vilket ger filer med 0644 (-rw-r--r--).

Ursprungligen av Forsgren:

Hejsan,
har upptäckt ett skumt beteende på min mac. Kör El Capitan.

Om jag skapar ytterligare ett konto på maskinen (vanlig användare) och sedan loggar in som den användaren så kan det kontot lik förbaskat läsa filerna i mitt huvudkonto. Varför? Hur löser jag det?

Det skall väl ändå vara så att filerna i ett kontos hemkatalog inte skall gå att läsa av övriga användare?

Man kan alltid se innehållet andra användares Hemmappar, däremot skall man inte kunna öppna de standardmapparna som ligger i den eller filer som placeras i den, bortsett från mappen Delad.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-19 11:00

Om du inte ändrar rättigheterna, ja.

1
Bevaka tråden