Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Retina MBP 15" med grava grafikproblem - klarar Apple hardware test!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en MacBook Pro retina 15", inköpt hösten 2012 som varit mer eller mindre obrukbar senaste 2 åren.
Redan efter ett år byttes logikkortet ut på garantin pga grafikproblem, ett år senare började den krångla igen.
Eftersom den är köpt på företag hade garantin och reklamationsrätt löpt ut.

Symptomen är frysningar, blockig grafik, spökskuggor osv. Ibland kan den fungera ett tag för att sedan meddela om grafikproblem och stänga ned gång på gång.

Till min stora glädje upptäckte jag nyligen att Apple erkänt grafikproblemen och byter defekta grafikkort kostnadsfritt. Snabb koll visade att den uppfyllde kriterierna för reparation, lämnade in datorn men fick tillbaka den med beskedet att den gått igenom hårdvarutestet utan problem!

Problemen fortsätter minst lika ofta som förut, har även kört Apple hardware test (alt+d vis uppstart) utan att några fel hittas.

Håller på bli tokig på det här, har ringt supporten och dom vill att jag ska ta bilder och lämna in den igen, men det känns lönlöst om inga fel hittas vid testerna. Ska givetvis lämna in den men tänkte dokumentera alla olika sort krascher först.

Temperaturen visar mellan 33-37 grader och hårdisken är inte ens halvfull. I samband med att jag lämnade in den senast gjordes en ren installation med Yosemite, har inte orkat uppgradera till El Capitan ännu eftersom vare sig supporten eller verkstaden som tog in den trodde att det skulle göra någon skillnad.

Någon som varit med om något liknande?

Spelar ingen roll om de inte hittar fel via hårvaruresten, skicka in igen och visa dom bilderna.

Enheten innefattas garanterat av garantin.

Lämna in hos en kompetent auktoriserad verkstad. Mig veterligen är LanMaster den enda i stockholmsområdet.

OBS, jag jobbar ej på LanMaster.

Nu bor du i Luleå, så jag föreslår att du tar kontakt med Grafit/mStore där (var kanske där du var) och insisterar på att få det bytt. Råkade ut för exakt samma typ av problem med min dator av samma modell och år, men efter ett snabbt byte i somras var allt frid och fröjd igen.

Ok det ger ju lite hopp. Jag hoppas att dom tar sig tid och kollar igenom den ordentligt en gång till. Som jag förstod det så körde dom endast en specifik testcykel, använde överhuvudtaget aldrig datorn i normalt bruk med att dra igång en video, safari osv.

Får väl dra ut bilderna på papper och skicka med så kan verkstaden inte undgå att se hur datorn brukar bete sig.

Ursprungligen av dvraptor:

Ok det ger ju lite hopp. Jag hoppas att dom tar sig tid och kollar igenom den ordentligt en gång till. Som jag förstod det så körde dom endast en specifik testcykel, använde överhuvudtaget aldrig datorn i normalt bruk med att dra igång en video, safari osv.

Får väl dra ut bilderna på papper och skicka med så kan verkstaden inte undgå att se hur datorn brukar bete sig.

Det finns en app som heter gfxCardStatus som man kan använda för att dels se vilket grafikkort som används (integrerat eller dedikerat) och dels för att bestämma/tvinga vilket som skall användas. Kan vara värt att köra för att kunna tvinga datorn att använda det dedikerade för att på så vis försöka tvinga fram problemet.

Apple’s reparationsprogram gäller på din dator
Ska fixas gratis oavsett tidigare reparation.
Sånt där ska man googla, det händer att man har tur med Apple’s reparationsprogram.

https://www.apple.com/se/support/macbookpro-v...

Ursprungligen av panther:

Apple’s reparationsprogram gäller på din dator
Ska fixas gratis oavsett tidigare reparation.
Sånt där ska man googla, det händer att man har tur med Apple’s reparationsprogram.

https://www.apple.com/se/support/macbookpro-v...

Precis, den uppfyller ju dom kriterierna det var därför jag lämnade in datorn trots utgången garanti. Som jag förklarat så hittade verkstaden inget fel eftersom datorn gick igenom en specifik testcykel som Apple bestämt att en felaktig dator INTE ska klara, därför fick jag tillbaka den utan åtgärd.

Senast redigerat 2015-11-19 00:51
Ursprungligen av dvraptor:

Precis, den uppfyller ju dom kriterierna, men som jag förklarat så hittade verkstaden inget fel eftersom datorn gick igenom en specifik testcykel som Apple bestämt att en felaktig dator INTE ska klara, därför fick jag tillbaka den utan åtgärd...

Just det ja, det skrev du ju.
Tänkte inte på att du också syftade på just reparationsprogrammet.

Jag skulle ringa upp Apple och se till att få prata med en senior-advisor, och förklara dilemmat för honom.
Kan säkert vara lite trixigt att få tag på en om du inte har tech-support/garanti kvar på din dator. Men det går, om du ringer via fysisk Apple Store. Finns säkert fler sätt. Det är bäst att ha en senior-advisor i ryggen.

Jag hade ett liknande dilemma med min iMac sent 2013 där fjädern som justerar vinkeln på skärmens lutning gav med sig.
Ingen garanti kvar, men googlade och såg att denna problematik omfattades av ett reparationsprogram för en del iMacar.
Premium service-stället ville ha minst 1000:- för att fixa det….dvs. de hade ingen kännedom om detta reparationsprogram.
Även en annan Auktoriserad Apple-service ville heller inte kännas vid detta.

(Vad sysslar de med? Man kan lugnt tycka att de skulle haft kännedom om det här.
Dra pengar av både kunden och Apple kanske?
Jaja, om några år så behövs väl inte de flesta längre. Då har ju Apple smällt upp massa fler Apple Store’s överallt.)

Hur som helst så fick jag tag på en senior-advisor som garanterade att detta skulle absolut fixas gratis.
Om inte service-verkstan ville göra det gratis eller kännas vid reparations-programmet så skulle jag återkomma till honom och då skulle han minsann kontakta dem.
Det satte fart på premium service-stället
Datorn fixad, och allt blev frid och fröjd.

Så stå på dig, och visa dina bilder. Klart att du ska ha datorn fixad, inget snack.

Senast redigerat 2015-11-19 02:12
1
Bevaka tråden