Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min dator startar automatiskt!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Uppdaterade till El Capitan på min Imac 27 2009 nyligen och efter detta startar datorn sig själv efter jag stängt av den.
Den är alltså helt avstängd och startar själv. Jag har stängt av Wake on lan.
Någon som varit med om det och kan guida mig hur jag ska komma till rätta?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-11-03 22:13
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-04 01:14

Hur ser det ut under Inställningar > Strömsparare > Schema ?

Ursprungligen av mattiL:

Har du återställ NVRAM?
https://support.apple.com/sv-se/HT204063

Jepp, har testat det nu. Ingen skillnad dock.

Ursprungligen av reboot81:

Hur ser det ut under Inställningar > Strömsparare > Schema ?

Ingen schemaläggning. Det enda som är ibockat är att hårddiskarna ska gå i vila om möjligt.

Fler förslag? Såg något om att batteriet på moderkortet kunde vara dåligt? Detta fenomen dök dock upp när jag uppdaterat till El Capitan.

Kolla logfilerna för att finna orsaken till att den startar.

  • Medlem
  • 2015-11-16 10:24

Jag hade samma problem på min iMac från 2007. Den kunde vara avstängd och kunde starta mitt i natten. Jag kom dock aldrig fram till var problemet låg.

Wake On Lan har inte med saken att göra. För att det ska fungera måste du vara inloggad i OS X.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-16 12:00

Kan AppleTV fjärr starta en iMac?

Ursprungligen av reboot81:

Kan AppleTV fjärr starta en iMac?

Den gamla modellen kan det vill jag minans.

Ursprungligen av hummel:

Kolla logfilerna för att finna orsaken till att den startar.

Vilka loggfiler, var hittar jag dem och vad ska jag leta efter?

Ursprungligen av Dalle:

Jag hade samma problem på min iMac från 2007. Den kunde vara avstängd och kunde starta mitt i natten. Jag kom dock aldrig fram till var problemet låg.

Wake On Lan har inte med saken att göra. För att det ska fungera måste du vara inloggad i OS X.

Kom du fram till någon lösning på problemet? Eller är det bara att ominstallera OS kanske...

Ursprungligen av barbapappa_86:

Den gamla modellen kan det vill jag minans.

Jag har två st ATVs, en version 2 och en version 3. De har aldrig startat upp min dator förr visserligen...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-16 12:44

Kikat på https://support.apple.com/sv-se/HT204760 ?
Kika i Systemmeddelanden.app, väl system.log och sök på "Wake reason". Jämför sedan med vad som står här.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-16 13:26

Testa att slänga nedanstående två inställningsfiler (eller dra dem till skrivbordet om du inte vill slänga dem med en gång) och starta om datorn. Det raderar alla inställningar för Power management. Nya inställningsfiler med default-inställningar skapas automatiskt. Det kan hjälpa om felet beror på att inställningsfilerna blivit korrupta.

/Library/Preferences/SystemConfiguration/com.apple.PowerManagement.plist
/Library/Preferences/SystemConfiguration/com.apple.AutoWake.plist

Ovanstående stämmer för OS X 10.9, hämtat från manualsidan för pmset men jag antar att det är samma för 10.11. För att dubbelkolla information för pmset i 10.11 öppna Terminal och skriv man pmset.

Tillägg: Stryk det där med att tillfälligt dra plist-filen till skrivbordet, det funkar inte när det är filer som ligger utanför din egen användarmapp. Det här är alltså inte den vanliga (och dolda) ~/Library-mappen som ligger under din användare. För att radera inställningsfilerna dra dem direkt till papperskorgen och ange ett administratörslösenord. Du behöver inte vara orolig, att radera dem har i praktiken bara samma betydelse som att i inställningarna för Strömsparare trycka på "Återställ förval". Men kanske kan det hjälpa om det hängt med någon märklig och nu inkompatibel parameter från tidigare systeminstallationer.

Senast redigerat 2015-11-16 17:34
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-16 17:36
Ursprungligen av blackheim:

Hej!
Uppdaterade till El Capitan på min Imac 27 2009 nyligen och efter detta startar datorn sig själv efter jag stängt av den.
Den är alltså helt avstängd och startar själv.

Startar den om direkt, ungefär som om man valt omstart, eller kan den vara avstängd en längre stund och sedan till synes spontant starta senare? Hör du start-boinget vid dessa oönskade starter?

1
Bevaka tråden