Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto/tömma innehåll/ta bort hela iPhoto mappen

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ett antal bilder har hamnat i iPhoto bibliotek trots att det är blockerat att de ska laddas där. Det upptäckte jag i iMovie. (se bifogat bild).

Jag har tittat i Finder på vad som finns där i iPhoto men är väldigt osäker på hur man ska orientera sig där pga det verkar som iPhoto.-bibliotek finns över LR? (se bifogad bild)

Jag skulle vilja överföra bilderna som finns i iPhoto till Dropbox och sedan ta bort iPhoto-biblioteksmappen. Hur ska man göra?

Jag tycker det ser ut som att du inte visar något som finns i ditt iPhoto-bibliotek. Det du visar är vad som finns i mappen Bilder, samt sub-mappen 2014 och Lightroom.

För att exportera bilderna skulle jag starta iphoto och sedan välja alla bilder och exportera orginalen till dropboxfoldern via iphoto. Det borde vara det enklaste sättet att göra rätt på.

Sedan så tar du bort iphotobiblioteket på vanligt sätt

Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag tycker det ser ut som att du inte visar något som finns i ditt iPhoto-bibliotek. Det du visar är vad som finns i mappen Bilder, samt sub-mappen 2014 och Lightroom.

På bilden överst (från iMovie) så visas att iPhoto-biblioteket innehåller bilder. Konstigt att iPhoto bibliotek visas över huvud taget i iMovie.....
I fall man man är i Finder och vill se bilderna så måste man öppna appen "Bilder" vilket jag aldrig har öppnat och vågar inte ens göra pga att alla bilder på min dator kanske flyttas automatiskt där. Det har hänt förut men iPhoto.
Frågan är: hur flyttar man bilderna som finns i iPhoto ifrån Finder/ från själva databasen? det går väl inte

Ursprungligen av BlackSmp:

För att exportera bilderna skulle jag starta iphoto och sedan välja alla bilder och exportera orginalen till dropboxfoldern via iphoto. Det borde vara det enklaste sättet att göra rätt på.

Sedan så tar du bort iphotobiblioteket på vanligt sätt

Ang. iPhoto likaså Bilder - finns det inte risk att samtliga bilder i min dator läggs där automatiskt ifall man startar dessa appar? det har hänt förut av någon konstig anledning.
Som du kan se på högermenyn finns det möjlighet att flytta till Dropbox. Jag vill rådfråga er först (vågar inte testa) om det är bara bilderna som kommer att flyttas eller hela iPhoto bibliotek? (eftersom vill inte ha iPhoto bibliotek i min Dropbox)

Det är nog hela biblioteket som flyttas.

Det ska inte vara någon fara att öppna iPhoto/Bilder. Jag har foton som ligger utanför biblioteken. Jag antar (det var så länge sedan jag gjorde det) att du kan få någon fråga om de ska skanna disken och leta bilder första gången du startar programmet men bara du svarar nej så är det lugnt

Ursprungligen av calinou:

På bilden överst (från iMovie) så visas att iPhoto-biblioteket innehåller bilder. Konstigt att iPhoto bibliotek visas över huvud taget i iMovie.....
I fall man man är i Finder och vill se bilderna så måste man öppna appen "Bilder" vilket jag aldrig har öppnat och vågar inte ens göra pga att alla bilder på min dator kanske flyttas automatiskt där. Det har hänt förut men iPhoto.
Frågan är: hur flyttar man bilderna som finns i iPhoto ifrån Finder/ från själva databasen? det går väl inte

Man kan använda material från iPhoto i iMovie. Det är nog därför som du ser iPhoto där

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-16 11:56
Ursprungligen av calinou:

På bilden överst (från iMovie) så visas att iPhoto-biblioteket innehåller bilder. Konstigt att iPhoto bibliotek visas över huvud taget i iMovie.....

Nej, det är en käck funktion som gör det enkelt att lägga in bilder i filmer.

Ursprungligen av calinou:

I fall man man är i Finder och vill se bilderna så måste man öppna appen "Bilder" vilket jag aldrig har öppnat och vågar inte ens göra pga att alla bilder på min dator kanske flyttas automatiskt där. Det har hänt förut men iPhoto.

Nej, alla bilder kommer inte automatiskt flyttas dit. Öppna och kika, du har ju flera GB med bilder där.

Ursprungligen av reboot81:

Nej, det är en käck funktion som gör det enkelt att lägga in bilder i filmer.
Nej, alla bilder kommer inte automatiskt flyttas dit. Öppna och kika, du har ju flera GB med bilder där.

Det står så här när jag försöker öppna bilderna från iPhoto i appen "Bilder". Jag avbröt pga vet inte vad den gör...... Tror inte du att det försöker hämta alla de andra bilderna i min dator?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-16 12:51
Ursprungligen av calinou:

Det står så här när jag försöker öppna bilderna från iPhoto i appen "Bilder". Jag avbröt pga vet inte vad den gör...... Tror inte du att det försöker hämta alla de andra bilderna i min dator?

Nåt är knas med biblioteket (har du varit inne och rotat?). Här får man en andra chans att försöka reparera skadorna.

Nej, Bilder.app kommer inte hämta/flytta alla bilder från datorn automagiskt. Varken Bilder eller iPhoto har någonsin gjort detta.

1
Bevaka tråden